Saturday, December 25, 2010

Kuih Lompang


Ini lah hasil kerja LM lepas subuh pagi tadi..hehe .

Salam semua...Sihat ke ? Wahh LM dalam tak sihat pun semangat sangat hari ni buat kuih lompang tau . Buat warna - warna ceria pula tu . Semangat betul . Sampai nak pitam tunggu habis kukus..hehe . Kukus LM ni pun comey je macam tuannyer..adehh letih tunggu siap kukus semua . Buat lak dua adunan ..huhu .


Nak dijadikan cerita...masa dulu duk kat Ganu...LM ngidam nak makan kuih lompang ni . Tapi cari merata memang tak jumpa . Kalau ada pun sepupu dia , kuih kasui @ kosu . Tapi tu pakai tepung gandum...LM nak makan kuih lompang yang guna tepung beras gak masa tu . Cari merata memang takda . Akhirnya terpaksalah buat sendiri .


Mencabar gak masa nak buat tu...kalau tanya beberapa orang...memang orang tua - tua ni kedekut pahit ilmu diaorang . Mampus tak mo bagi tau resepi . Ada lak resipe yang guna air kelapa muda..mana nak cari..leceh la pula...so LM terjumpa satu resipe ni..terus jatuh hati . Kat mana jumpa pun dah tak ingat..sebab main google je , kakak tu tepek kat blog dia resipe ni .


Kepada yang berminat...boleh la cuba , mudah dan memang berlubang tengah dia....bukan resipe LM yer..LM memang tak ingat cedok resipe siapa , dah lama sangat guna resipe kakak ni . Maaf lah tak dapat bagi kredit kepada tuan punya resipe...moga Allah memberikan rezekiyang murah kepada beliau..tu saja doa LM .

Resipe :
3 cawan air
3/4 cawan gula
daun pandan 2 helai
2 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung ubi
air kapur i sudu besar

Cara :
1.Masak gula dengan air secawan dan daun pandan..sejukkan .
2.Setelah itu boleh campur kan semua bahan dan warnakan ikut kesukaan . Bila dah masukkan dalam acuan..kukus 20 minit . Siap...hiaskan dengan kelapa parut .

www.tips-fb.com

22 comments:

Papa Mifz said...Reply To This Comment

ceria tul warna kuih nih eh....mcm menarik kene suh wife cuba wat nih...mlm ni gak..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

sila2..kejap je leh siap..mudah sgt2.

Ujang9897 said...Reply To This Comment

pandai masak nie..ek

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

tiru resipe je kan..hehe.

zaMir said...Reply To This Comment

kak LM hantar la kat msia nih...nak try rase jugak...huhuhu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

zamir-ala..beli la kat pasar mlm..tgu sis pos basi nnt dik..keh3.

S..U..D..@..I..S said...Reply To This Comment

aha yang merah belum pernah rasa lagi...cantiknya hijaumerah..kreatif

diana said...Reply To This Comment

saya tak berapa pandai buat kuih yang kena kukus2 ni..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

sudais-sama je rasa dia..warna je lain..hehe.

diana-tak lama kukus pun..so x der kes masuk air pon..gerenti jadik..haha

Asrul "iLham" Sany said...Reply To This Comment

sedapnya...
nak sket... ;)

akuanakpahang said...Reply To This Comment

Salam kuih nie kita suka yang kaler warna coklat tu mmg best :)
New Entry "Sabtu, minggu kena tutup kedai :)"

Mata Hati said...Reply To This Comment

kat teganu org tak panggil kuaih lompang. kalau tak silap dipanggil kuih pasung..nanti sya check balik

biskut said...Reply To This Comment

penah gak makan kuih nih..tapi memang jarang merasa.

FasiHaH SupiaN said...Reply To This Comment

Kak LM, lama dah tak makan kuih nie...dolu2 mak selalu juga buat..sekarang, mana mahu cari entah........

http://psycho-mate189.blogspot.com/2010/12/kerana-hantu-kak-limah-kami-terpisah.html

Mohamadazhan hjDesa said...Reply To This Comment

ceria dan berselera tgk,nak tapau 2ringgit.hehe

Atika Natasha said...Reply To This Comment

fuh s0dap nye...meh la anta kat kedah ni l0mpang lm..huhu

zirconia said...Reply To This Comment

rajinnya sis masak2 kan. tapi memang buat sendiri memang paling puas hati :D

Ajie Mohd Tahir said...Reply To This Comment

sgt sukeee kuih ni.
hahaha.

lizz said...Reply To This Comment

ummp sedap...nak sikit boleh...

Suara Kalbu said...Reply To This Comment

LM,

Warna kuih lompang tu sangat menggugat nafsu makan Kak Ida ...walaweehhhhhh...

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

cantiknye kaler kuih ni.. :)

Citarasa Rinduan said...Reply To This Comment

terliurrrrrr

pandai adik kak bt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...