Thursday, May 19, 2011

Cukuplah Sekadar Mendengar



Assalamualaikum....
Apa khabar sahabat semua ? LM rasa sangat tak sihat hari ni , kebetulan petang ni memang ada temu janji dengan doktor so LM akan dating petang saja dengan doktor . Dalam kehidupan pasti kita bersahabat dan bergaul dengan insan sekeliling bukan ? Kadang kala pasti ada antara rakan kita yang mengeluh dan meluahkan apa yang terbuku dihati mereka . 


Setiap orang punya masalah tersendiri dan pastinya rakan terdekat dan paling rapat akan dicari bagi meluahkan rasa sedih atau kesal tentang sesuatu perkara . Apa yang kita perlu lakukan bila sahabat datang meluah perasaan marah , sedih atau apa saja masalah mereka ?


Sebaiknya ,cjadilah pendengar yang baik . Mendengar dengan prihatin dan cuba memahami situasi rakan kita tu . Sebenarnya , apabila orang meluahkan masalah ,cmereka cuma mencari insan yang boleh mereka percayai untuk melepaskan rasa yang terbuku di dada . Jika di simpan mungkin akan menjadi parah . Maka mereka memilih kita bagi meluah apa yang mereka pendam dan rasa .


Sebagai sahabat yang baik , jika anda menjadi sasaran bagi tempat rakan meluahkan masalah mereka jadilah sahabat dan pendengar yang baik . Kadangkala mereka tak meminta pendapat atau nasihat kita pun . Mereka cuma ingin melepaskan apa yang terbuku di hati bagi meredakan gelodak rasa mereka saja . Jika tidak diminta pendapat , dengar saja masalah mereka tanpa perlu kita pandai - pandai memberi pendapat atau cadangan . 


Kadang kala pendapat kita akan mengeruhkan lagi keadaan . So...pandai - pandai lah memberi pendapat kepada rakan yang ada masalah . Jika tak diminta beri pendapat cukuplah sekadar menjadi pendengar yang baik saja . Itu pun sudah memadai untuk melepaskan bebanan perasaan rakan kita . Tapi kita wajib menyimpan rahsia rakan kita kerana mereka yakin kita adalah sahabat yang jujur apabila mereka berana meluahkan kepada kita . Janagn jadi mulut tempayan ye ! huhu . Aduhh kita selalu jek mengadu masalah pada mulut tempayan tanpa kita sedar kan ?


Nota kaki : Tak pandai nak bagi pendapat , tapi selalu dapat nasihat yang tak logik bila ada masalah..haishhh .
www.tips-fb.com

32 comments:

YAYA AZURA said...Reply To This Comment

suka pendam dalam hati dan cuba buat keputusan serasional yang mungkin... ^____^

zacky ~786~ said...Reply To This Comment

beri pndapat yg bernas.. jgn sindir2.. tak baik tuk kesihatan.. huhu

KAMIHIDUP said...Reply To This Comment

kalau nak bagi pendapat kena bagi dua-dua sekali, +ve dan juga -ve. :)

forever love said...Reply To This Comment

betul.. susah nk jumpa kawan yg memberi pendapat yang tidak memburukkan org lain..

sha a.s said...Reply To This Comment

tp nk dpt sahabat yg betul² boleh mdengar n faham kdaan amat payah... :)

EZAN IDMA said...Reply To This Comment

saye pon tak pandai nak bg nasihat, tp setakat share pengalaman leh la. heheh suke ade kawn yg pandai advice kite

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Yaya-jgn la pendam2..risau lak nnt parah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

zacky-ye..betul tu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kamihidup-ye..setuju

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

atq-sbb biasanya org camni dia akan sokong kita dpn kita jek..blakang dia burukkan kita lak.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

sha-mmg sgt susah..dan terlalu susah nak jmp

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ezan-ye..akak pun tak pandai nk bg nasihat

ukhti syikin said...Reply To This Comment

tunjuk ajar ku sifu :X

Melur Jelita said...Reply To This Comment

Sama la akak pun lydia jelita...tak pandai nak memberi nasihat

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

syikin-akak tak pandai apa pun..apalah yg mampu akak ajar syikin..huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

melur jelita-kita sama sis,tp adik suka ngadu kat akak kan?huhu

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kakak susah nak cerita masalah kaka pada org selain hubby. Menyelesaikan masalah org pula takut tak diterima. Masalah kerja tak campur ye LM....

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

betul tu kak.kalau salah bg pendapat org kata kite batu api lak

najihah sahami said...Reply To This Comment

mish mungkin pendengar yng baik. tp bukan penasihat yang baik. hehehe

Encik MamaT said...Reply To This Comment

menjadi pendengar yang baik itu pun dah bagus...

dalam hal tu ada dua perkara.. percaya dan amanah... orang mempercayai kita.. dan amanah itu pada kita...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kak zakie-saya pun pasni takmo dah cerita pd org lain..huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

rara-ye lah dik..bahaya tu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

mish-ye..samalah kita

Lelord said...Reply To This Comment

selalunya darling jadi mangsa kena mendengar luahan perasaan

sometimes perlukan kawan tuk luahkan tp sgt x best bile kawan si mulut tempayan :(

JIJI YU said...Reply To This Comment

comot2 pon ade gak kacak nye..

diana said...Reply To This Comment

saya tak reti nak bagi pendapat..
kalau berdepan lagi susah sebab kita kena respond masa tu jugak..
tapi kalau kat email ke,facebook ke kita boleh la pikir jawapan apa yang baik untuk dia..

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

tak sihat ye hari ni...dah2 jgn dok fikir2 benda yg memedihkan hati...
nanti ajak incek suami ambik2 angin..

Jiejah Gorjes said...Reply To This Comment

TAPI KAN....sy cukup2 la pantang bile org yg sungguh2 plastik tetiber nk meluah kan kesah sedeh nye kat sy!!! rasa mcm nk terbang mcm roket jerk..sbb per..dgn sy dia cite mcm ni dgn si melah dia cite mcm ni.. perlu ke sy mempercayai org mcm ni??? kesah sedeh nye yg x bape nk sedeh cume byk di tambah perisa ajinomoto!!! <-- tetiber emo plak ni sume si Senah nye pasal miaahahaha sori LM peaceee

CiK QiQi said...Reply To This Comment

betul3 sis...ade kalenye..kite try nk happykn hati org...tp last2 jd nyakitkn ati depa.,..nk wt cmne.....hurmmmmmmmmmmmmm...sdey3

Gayahspears said...Reply To This Comment

Diam itu lebih baik drpd berkata2 :) hik3

Nini Hartini said...Reply To This Comment

tini bukan pemberi nasihat yg baik...huhu...tp pendengar yg baik. dengar je lah pastu lupa dah mslh org tu. adeiiii

Peri PiA said...Reply To This Comment

setuju,jadi pendengar yg baik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...