Tuesday, May 10, 2011

Gulai Lemak Tenggiri Berterung







Assalamualaikum ....
Pagi tadi memang rasa sangat pening nak fikir menu tuk hari ni . Wahh ramai yang bagi idea . LM akan simpan idea korang tu untuk menu esok pula . Sebab rasa terliur dengan idea dyg masak lemak cili api . Kebetulan terung memang ada banyak , so LM campur kan saja dengan terung gulai hari ni .



Menu ringkas dan mudah . Alhamdulillah...selamat masak tuk suami dan anak - anak . Ayam halia semalam ada lagi . Buat 2 ekor ....nanti LM share resipe ayam halia tu dengan semua .

Resipe :
4 potong ikan tenggiri 
terung saiz kecil 8 biji dibelah dua 
cili api 10 biji (ikut selera)*kisar
kunyit hidup 3/4 inci*kisar
halia 3/4 inci*kisar
serai sebatang
asam keping sekeping
garam
santan pekat secukupnya 

Masak semua bahan kisar bersama santan dan masukkan serai ,garam , serta asam keping . Masukkan terung ...apabila terung separuh masak , masukkan ikan dan masak dengan api sederhana . Mudah bukan ?tu syle LM la..hehe

www.tips-fb.com

24 comments:

TiKa LEh said...Reply To This Comment

nampak sedap..hehhe..

waN Mohd Salim said...Reply To This Comment

alamak .. ps tak leh makan ikan dowh

FasiHaH SupiaN said...Reply To This Comment

owh cukup untuk buat perut berkeroncong!hhehe

S..U..D..@..I..S said...Reply To This Comment

tergoda dengan rasa lapar ptg ni......

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

tika-ala..msk simple2 je.huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

PS-akak kena mkn ikan..diet katakan..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

fasihah-lapar ke?

missSenget said...Reply To This Comment

nyummy2...

sedapnye sis..

mintak sikit...

p@kcikLie said...Reply To This Comment

perghhh!! tenggiri tu yang sedap..memang tak leh pantang ni....lemak lg tu..hurm!

Bulan MEI Yang Sempoi..pls support !

datang sini nk klik2 jugak..TQ

emieysandra said...Reply To This Comment

alahai tgk gmbar dh kecur air liur, rindu msakan ibu, uhuk3~

mamawana said...Reply To This Comment

Sedapnyer tenggiri and terung masak lomak my feveret. perhhh...

Peri PiA said...Reply To This Comment

tu dia :)

dayang said...Reply To This Comment

masak lemak cili api..febret sy..ehehe..tp mmg sedap..ngam lg dgn pedas, lemak2nya..nyum3.....

ferra said...Reply To This Comment

wah3. sedap nyer. nak sikit

amir aizat said...Reply To This Comment

sedapnye gulai lemak!!

pearl jade said...Reply To This Comment

eh,ade ikan tenggiri ek kt sane
ingtkan xde..hehe

alexa yussida said...Reply To This Comment

yummmehhh:)

sana sng dpt ikan kn kak..sini ssh oo..bnyk yg frozen,mahai lak tuu:(

Shamsuddin Amin said...Reply To This Comment

adoi...
dah la tgh lapar ni...
yummy... nampak sedap...^^

sarah mohamad said...Reply To This Comment

tenggiri. best ni. cuma me tak makan terung. hiks

MiSzy DiaN said...Reply To This Comment

kak LM..
dian ada pahang awal thun ni..
kakak kpd kwan dian, dia masak kn gulai cili api ~ entah la apa nama ikan tu tp ikan air tawar..
first timw makn masakan semenanjng.. nk lg yg mcm gulai n tempoyak lemak mcm ni kan.. hehhe..

sb d sabah, semua ikan laut jak.. mana daa air tawar..

tp blik sbah jak, terus demam2 sbb pedas sgt laa gulai tue.. hehee

D_08 said...Reply To This Comment

awok ni tolak batu. kayu . besi dan bende yang tak bulih makan je....yang lain....awok ngap jeee.... hehehe

KAMIHIDUP said...Reply To This Comment

ikan dah betul, tapi akak buat gulai pulak, ingatkan masak asam, heee. :)

deno said...Reply To This Comment

nyum2.... deno suka masak lemak... lebih-lebih lagi kalau masak lemak tu ada rasa pedas...... sedapnyeeee... :))

Miza Yusof said...Reply To This Comment

sedapnya ! miza suka masak lemak cili api. nak pedasss! baru puas makan. hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...