Wednesday, May 25, 2011

Mak Buyong ?



Assalamualaikum....
Alhamdulillah ini kesempatan buat diri ini mengandung kali ke - 5 . Syukur , semuanya indah walau menghadapi pelbagai dugaan terhadap kesihatan diri dan masalah kandungan juga . Anak ke - 4 ini bakal lahir tak lama lagi . Mungkin ada yang fikir ala...LM dah biasa mengandung , so ia mudah bagi diri ini . Tidak sebenarnya . Sesungguhnya mengandung kali ini lebih mencabar dan sangat menduga diri dengan pelbagai masalah kesihatan berbanding yang sebelumnya .

Jika orang tua - tua mereka suka memanggil ibu hamil mak buyong kan ? Anda tau buyong ? buyong kan suatu bekas yang besar . Itu gambaran mereka terhadap ibu hamil . Sejak dari hamil anak sulung sampai kini memang LM tak suka dipanggil mak buyong . Hehehe...mesti korang pelik kan ? Pada LM itu cam satu kejian..aduhh rasa terhina la dengan bentuk bdan yang bedar cam hippo ni , malah dalam masa yang sama orang panggil mak buyong .


Seingat LM hanya seorang saja yang rela dipanggil buyong . Itu pun senior LM dulu . Lelaki , dan namanya salmizi . Tapi memang dia dari kecil dipanggil buyong oleh atuk dan nenek. So dia selesa kami panggil dia buyong . Tapi LM tak suka la pulak..hahaha . Memang ramai yang pelik kenapa LM rasa rendah diri time mengandung . Siyes memang rasa terlalu rendah diri dan takda keyakinan langsung nak berhadapan dengan orang ramai . Malu dengan bentuk tubuh yang membelon sudah cukup buat diri ingin memencilkan diri . Inikan pula bila orang tengok dan nampak kebulatan badan kita dan menggelar diri buyong cukup  buat diri semakin sedih..huhuhu .

Jangan layan entri emo ni ....keh keh keh . Itu cuma luahan hati saat mengandung . Memang lain orang lain pandangan . Ada yang kata ibu hamil itu comel . Tapi Bagi diri LM yang sedang hamil itu tak pun ada dalam diri ini . Apa yang ada cuma rasa rendah diri dan ingin memencilkan diri sehingga bayi ini selamat dilahirkan ? Ada yang ingin jumpa LM ? huhu..simpan dulu niat korang ...saya seorang pemalu , hik hik hik .
www.tips-fb.com

26 comments:

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kalau kakak suka dapat peluang mengandung. Kakak hanya dikurniakan 3 kali saja. Dulu niat dihati kalau boleh nak ramai-ramai. Best....

So...LM kena bangga boleh mengandung. Kalau boleh kakak mahu LM ubah minda tu. Kesian baby dlm perut tu rasa rendah diri pulak ibunya kini.

Nini Hartini said...Reply To This Comment

Lm jgn rasa mcm tu la...sepatutnya rasa bangga sbb LM sdg mengandung. L sndri mst tau betapa besarnya pengorbanan seorang wanita hamil. tak semua org mampu merasainya LM. kalau tini kan, mst rasa bersyukur dan bangga tiap dgn bentuk diri yg semakin membuncit ke depan tu. hehe..

mgkn org yg x pernah hamil akan rasa sgt gembira jika mengandung..

ieda said...Reply To This Comment

aah akak paham entry emo org ngandung nie ekekkeke :))

azian said...Reply To This Comment

sy pun tak suka dipanggil mak buyung sbb buyung tu bukan anak saya...heheheh

sy pun tak suka panggil org preggy dgn nama mak buyung....


nnt sy nak panggil...


"adeq manisss..."

heheheheh

Qaseh dalia adelia said...Reply To This Comment

lorh nape lak sis rasa camtu .. patutnya bangga sis tengah kandungkan baby .. org mengandung nampak berseri je muka dia .. qaseh suka tengok lebih2 lagi dgn husband nya .. rasa macam nak nikah la ni jugak ! hehe ..

D_08 said...Reply To This Comment

oghang tue kate....bayi akan mewarisi tiingkah laku ibu die mase mengandong.....kalo kite pemalu....anak kite akan jadi lebih pemalu...dan kalo kite ghendah dighi.... takot anak kite takde kenyakinan langsong...maklomle...ghendah dighi... tpai itu cakap oghang tue... Insyallah....takde ape le....agaknye peghasaan tu datang sebab beghat sangat kandongan ye kot??? hehehe

Tina Othman said...Reply To This Comment

ibu mengandung kena ceria selalu yea

Melur Jelita said...Reply To This Comment

Tak suka juga dipanggil mak buyong..tetapi suka sangat mengandung dan melahirkan..hepi, suka membelai perut sendiri, melihat pergerakan baby dan sangat bersyukur kerana diizinkan Allah hamil
Tiada apa yang perlu dimalukan..kita hamil sah ...
Kalau perut tak membesar bagaimana baby nak membesar dengan sihat?

deno said...Reply To This Comment

hya kaklydia... deno doakan kaklydia sentiasa sihat di sana...

bila kak lydia taip pasal mak buyung, teringat deno kat kaklong deno. Ramai org panggil kaklong mak buyung coz perut kaklong yg besar masa mengandung baby sulong.. tapi kaklong tak kisah, dia senyum je... comel la bila tengok ibu mengandung... kakLydia pun makin cantik... ibu yang hamil mmg istimewa...! takmo sedih tau....:)

MulutPayau said...Reply To This Comment

TAHNIAH LM!!!!...
Apa2 pun Mp tmpang bngga dan seronok..Mcm Mp ni..dah 8 thun mnati..namun plbagai halangan menimpa..rezeki hnya 3 orang shaja..Walau bntuk fzikal berubah..tapi sbgai pompuan tetap bngga...Jangan malu2 tau....

krole said...Reply To This Comment

tahniah awak!!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kakzakie-hehehe..tq akak.bkn rendah diri apa.cuma psl membelon ni jek.dpt lak gelaran buyong tu..aduhh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

tini-alhamdulullah akak bangga akak sdg hamil.yg akak benci adalah panggilan butong .tu jek

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ieda-hihi..ada gak yg memahami emo ku ini.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

azian-ha...ni la planters..kita sama..akak mmg tak suka org panggil mak buyong!!!.mmg akak bkn mak kpd buyong pun.hak3.

akak pun tak pernah panggil org mak buyong tau.hodoh bunyiknyer.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

qaseh-alolo...adik cumil nak nikah eiii . akak bkn apa , cuma tak suka panggilan tu jek.hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

D_08-owh..ye juga..wahh lepas ni kena ada keyakinan diri la kot..hehehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

tina-ye..moga saya akan ceria selalu..tq awak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

melur jelita-ha...akak mmg memahami adik tau.adik mmg mencik panggilan tu..hodok bunyi nyer

adik bangga dlm umur br 29 thn dah hampir ada 4 orang anak tau sis.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

deno-tq dear...akak tak sedih la syg..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

MP-tq dear...mmg ada perubahan fizikal...tp ntah la..rasa malu tu tetap ada.bkn sbb hamil.tp sbb kegemukan jek..hehe

Peri PiA said...Reply To This Comment

LM jgn sedih2 ok,comel pe

dah memang biasa sgt org melayu pgl mcm tu,pia "jarang" sgt pgl org peknen mcm tu

ukhti syikin said...Reply To This Comment

errr kami terpanggil mcm tu haritu... sorry sis kami tatau.. sorry sgt2...


kami rasa panggilan tu kiyuttt... suka pgl akak kt tmpt keje tu camtu... cam feminine gitu hehe

Encik MamaT said...Reply To This Comment

aik.. aritu LM yang gelar diri mak buyung.. ngeee.. sendiri gelar takpe kot.. hehehe... takpa... bawak bersabar banyak2... orang kata anak yang dikandung tu mewarisi sikap ibunya masa mengandung.. buruk perangai ibunya.. buruk la peranagai anaknya. begitulah sebaliknya... heeehe

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

LM knp pulak?rara suke tgk org preggy.muke dorg sllu berseri2 je.rara suke sgt.sgt suci org yg prggy ni.mereka mengandung insan lain di dlm perut mereka.rara sgt2 hargai ibu mengandung.

Sunah Mohammad said...Reply To This Comment

saya tak sabar nak mengandung... boleh tak? ahahahhahahah~ sebab rasa cam comel je ibu2 mengandung~ kalo kak comot, comotlah.. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...