Thursday, May 19, 2011

Memberi Salam Bila Bertemu


Assalamualaikum....
Dalam pergaulan seharian kita sering bertemu rakan - rakan samada dalam majlis yang dirancang mahu pun terserempak di mana - mana . Adalah suatu perkara baik andai kita memulakan memberi salam kepada sahabat kita terlebih dahulu .



Memulakan memberi salam apabila bertemu. 
Motivasi: Memberi salam terlebih dahulu tanda merendah diri seseorang kepada Allah. Allah sangat cinta pada hamba yang tawaduk. 

Memberi salam adalah satu amalan yang sangat mulia . Tak perlu mengira umur , pangkat mahu pun darjat . Lepas ni bersama - samalah kita memulakan memberi salam kepada teman sebelum mereka sempat memberi salam terlebih dahulu . 



Psstt: LM pernah ditanya seseorang kenapa tak menyapa seorang rakan yang lebih tua dan berkedudukan dalam satu pertemuan singkat . Agak pelik  dan takut juga ye , baru sekali tak tegur dulu orang dah pertikaikan . Adakah wajib LM yang muda ni memberi salam dan menyapa terlebih dahulu ? Hurmm kena hati -hati lepas ni , pakai spek tebal la baru leh perasan semua orang sekeliling pasni . Lupa lak awak ni rabun jauh..haha . Maaf yek jika terjumpa LM lambat tegur dan bagi salam pasni .
www.tips-fb.com

24 comments:

hawiz said...Reply To This Comment

tengs kak sbb bg peringatan..betol tu..especially time calling kn..org akan ckp hello..bkn assalamualaikum walaupon tau yg call tu org islam..kan3..

Gayahspears said...Reply To This Comment

Assalammualaikum wbt akak LM :)

Kakzakie said...Reply To This Comment

Assalamualaikum LM,

Sesiapa juga memulakan memberi salam dialah yg beruntung sebenarnya.

KAMIHIDUP said...Reply To This Comment

kalau beri salam ketika orang tengah makan rasanya tak baik kalau tak salah KAMI, betul tak kak?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

hawiz-sama2 dik.so sama2 lah kita ingat pas ni

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

gayah-waalaikummussalam wbt adik!

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

heheheheehhe tak pun pakai contact lens je...

rara pun suke bg salam =)
dulu kt sekolah selilih ngan cikgu mst bagi slm,tp budak2 skng tak de dh.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kakzakie-ye kak,tp menjawab salam tu wajib kan kak.ramai jek jwb cam tak ikhlas.

laskar pelangi said...Reply To This Comment

Hurmmm=)
thanks motivasi hari ni..

ingat lak psan cikgu-cikgu dulu:)

kalau tak bagi salam pun, Pelangi suka senyum :)

walau org tak kenal. senyum jer. nampak tak sombong sikit kan...

forever love said...Reply To This Comment

kalau jumpa kawan lama.. mesti lupa nk bagi salam. hhehe

Fitri Senin said...Reply To This Comment

ingat masa kat sekolah senior selalu soh jr bg salam bila jmpa..

Momok Nadim said...Reply To This Comment

asalamualaikum LM..:)

Gadis Malaya Gigit Jari

sarah mohamad said...Reply To This Comment

bagi salam ni kena jadikan habit. masing2 akan dapat pahala :)

JIJI YU said...Reply To This Comment

dah ramai dah sis..lupe sebutan salam yang betol..

JIJI YU said...Reply To This Comment

ramai tak amal sebutan salam yang betol kak..

sha a.s said...Reply To This Comment

as salam... :)

Nini Hartini said...Reply To This Comment

oooo..LM pun rabun erk? hehe...tp tini yg lg muda ni blh pulak rabun dekat kan? haha

Pasni jumpa org yg tegur LM tu, bg salam peluk cium sekali. hehehe

FasiHaH SupiaN said...Reply To This Comment

assalamualaikum kak LM :)

hehe teringat 1 benda..
memberikan salam itu sunnah, manakala menjawabnya ialah wajib :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

waalaikummussalam semua ...maaf akak tak dpt bls komen2 kamu.akak tak sht.terima kasih krn sudi berkunjung

al-lavendari said...Reply To This Comment

sahabat2 nabi cuba untuk terlebih dahulu memberi salam kepada nabi tapi tak pernah dapat kerana setiap kali nabi yang memberi salam dahulu.
jadi contohilah perbuatan nabi itu sedapat mungkin.

sarah-najwan said...Reply To This Comment

ye betul tu..mulakan pertemuan dgn salam kan..baru mesra gtuuu...

ieda said...Reply To This Comment

yes dik .. setuju sgt :) tapi bila xcited , x sempat bagi salam ekekke :))

ps : dikk akak masuk umah sha as tuu ok jeww .. mcm mana adik x leh masuk erkk .. ermm pelik nie .. mcm nie cer pakai com biasa .. jgn pakai lappy adik .. kang lappy ada prob ngan server adik sha as tuu :)

Eyrique Ettiqazz said...Reply To This Comment

masa zmn sekolah ustaz EE cukup marah jika kita memberi salam sms dia masuk elas..sepatutnya dia yg perlu g dulu sbb dia yg masuk ke dlm kelas...contohnya,kalau kita pergi rumah org,x kan tuan rumah yg nak beri salam dulu..

Peri PiA said...Reply To This Comment

Assalammualaikum LM :)

doakan kesejahteraan sesama muslim :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...