Wednesday, May 4, 2011

Resipe Kuih Lopes



Assalamualaikum...
Beberapa hari lalu kan LM ada cerita LM buat kuih lopes . Masa tu dah malam dah...dah nak solat isya' baru teringin nak makan . Memang dah perangai LM nak makan terus buat . So...hari ni baru nak tayang gambar lopes LM yang tak berapa nak cun tu ..hehe

Panas lagi...untuk LM

LM ambil resipe di My Resipe 
 Bahan :
2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair yang telah diletak garam
1/2 cawan air pandan
1 sudu teh air kapur
pewarna hijau

Beras pulut direndam 3-4 jam dan dikukus bersama air kapur , air pandan dan pewarna hijau. Tapi LM kan buat tergesa - gesa..So LM rendam 30 minit saja..hehe . Lepas kukus 20 minit , gaulkan  dengan santan cair tadi dan kukus 30 minit lagi atau sehingga pulut lembut dan masak .

Air gula
3 ketul gula melaka
5 sudu besar gula pasir 
3 cawan air 
LM tambahkan sehelai daun pandan yang disimpul..biar wangi (resipe  asal takda )

Walaupun ini pertama kali buat , LM suka sangat sebab dia lembut dan kenyal seperti yang LM idamkan . LM bentukkan guna penutup botol nescafe yang dibalut dengan plastik . Mudah dan cepat .
www.tips-fb.com

32 comments:

bersama kak Es said...Reply To This Comment

fuyoo..mengecurkan lah.
Kak Es pun suke kuih Lopez De Sequiera ni..
memang sedap sangat nak2 bulan puase kan. :)
Bravolah LM

ukhti syikin said...Reply To This Comment

wah rajinnyer sis... pakkal cik mamat tk suka kuih loyang n manis2 nie.. hehe tp syikin pun suka buat jer.. makannyer idak ler...


kalau balut pakai daun. :X:X:x wangi2.. tp kt doha mana nak carik :-s

kira kekuri said...Reply To This Comment

assalam
hehh aku x perna agi makan kuih ni kak

JIJI YU said...Reply To This Comment

kueh kah itu

Peri PiA said...Reply To This Comment

waaa,LM thanks kesukaan cik abg pia ni

YAYA AZURA said...Reply To This Comment

LM nie rajin betul la ..

semua bahan dah ready .. kapur import dr malaysia or ade jual kat sana??..hihi

efa said...Reply To This Comment

huwargh kak LM kuih lopis sedap best kalau mkn time puas hehe yum-yum

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kak es-hehe..LM sgt suka.tp ni pertama kali cuba buat

KAMIHIDUP said...Reply To This Comment

oh, ini kuih lopes namanya, KAMI baru tahu, heee. :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

syikin-hehe..tak suka lg senang.takyah buat.keh3

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kira kekuri-hehe..bg org yg gemarkan pulut..mereka suka kuih ni

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

jiji yu-haha..bukan!tp ulat..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

pia-la..cik abg pia pun suka ke?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

YAYA-hehe..rajin sbb nak mkn jek.

kapur LM beli malaysia...tak pasti ada ke tak jual sini

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

efa-hehe..mmg sedap.

ukhti syikin said...Reply To This Comment

sis.. masalahnya suka buat.. tp makannya tidak... kalau ibu kol bg tau ada org buat tempah kuih ... perghh teruja..


ada sekali tu teringin sangat2 makan kuih kole.. cari2 barang takdak :(... last tk mkan.. kalau buat pon mesti makan cket saja..

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

terliur ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....

Far8 budak baik said...Reply To This Comment

kali ni tak ley tahan dah..
nak rase gak...
dah mcm blog mari memasak je..=p

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

syikin-klu mkn sikit baik beli jek..tak membazir

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

shida-hehe

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

tak cun tak pa...janji sedap kan LM?

nelly said...Reply To This Comment

nyum2 !

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Far8-hahaha...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Ladyzul-hehe...betul tu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

nelly-nyum2

akuanakpahang said...Reply To This Comment

Salam, best kuih nie kita suka jgn hijau sgt kita geli huhuhu...

eRza farEeha said...Reply To This Comment

perghh..bile leh rse ni..hihihi

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

huhu...1st time ieyla kenal kuih ni time form 4..sukeeee...hehe

FasiHaH SupiaN said...Reply To This Comment

lopes...macam penah dengar.....dan macam pernah makan..tp bentuk dy macam lain...hehe

p/s:lama tak jenguk sini..sibuk sikit lah sis...

kakchik@ella said...Reply To This Comment

Eh .. eh .. lain la resepi dia. Mama kakchik kan, dia cuma rendam pastu tos. pastu dia ambek daun pisang, dia buat bentuk segitiga padat2 pastu ikat dgn tali rafia. Pastu rebus, tak buh santan pun.

rebus sampai masak pastu gaul dgn kelapa yg dh campur garam. pastu mkn dgn air gula. sedap!!

Alin Marlini said...Reply To This Comment

sangat lamer tidak makan kuih lopes ni...sedapnyer..

Piasara said...Reply To This Comment

"sedapnya..akak kalau tak bulan puasa tak merasa la kuih ni,w/pun ada byk dijual kat tepi2 jln tu..tak tau lah kenapa...akk suka yg air gula tu hitam pekat...ish2..bahaya ni..hihihi.."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...