Wednesday, May 4, 2011

Tips Masak Dengan Cepat



Assalamualaikum...
Buat rakan pembaca sekalian . Ramai yang kata aduh kak LM , saya ni malas la nak masuk dapur . Takda masa nak masak  , balik kerja dah penat , anak masih kecik ..bla bla bla .


Bagi yang bujang lagi la , banyak alasan yang dicipta . Baik punya alasan diberi . Wahai kawan - kawan jika ada kemahuan , pasti ada jalan . LM masa kerja dulu pun masak juga tau . Siap suami balik makan tengah hari walau LM tak balik makan tau!


Apa yang LM buat dari dulu adalah , pastikan cili kisar yang dah siap ada bawang sekali ...so mudah nak tumis lauk apa pun tinggal tambah bawang besar yang dihiris saja . Mudah dan cepat ...jimat masa . Kalau nak lagi cepat..tumis siap - siap lagi bagus .


Bawang tu ...sambil korang tengok tv tu , buanglah kulit . Ada stok tuk 3-4 hari tu dah cukup baik . Nak masak tinggal potong je bawang yang dah tersedia . Biasanya LM akan buat camtu . Cepat sikit proses memasak . Ada feel lebih bila tengok semua dah tersedia . Jangan la time nak masak baru nak potong ayam , nak siang sayur , rendam cili . Camtu..memang la 2 jam pun korang tak dapat makan lagi . Okey...dapat tak apa yang LM cuba sampaikan ni ? Da~~~
www.tips-fb.com

26 comments:

Riha NCL said...Reply To This Comment

ada yg kata, bawang yg dikupas lepas tu, kita letak dlm peti ais, akan menyebabkan segala bakteria melekat pada bawang tersebut. melainkan kita letak bawang dalam bekas dan tutup.


apapun, idea ni sgt bagus untuk wanita bekerjaya yg mahu menyeimbangkan t/jwb dorang di rumah.

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

mak saya sllu buat cm tu gak =) pas ni rara kawen kena wat cm tu gak kan. =)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Riha-semua makanan mmg kena tutup bila nak simpan dlm peti sejuk

Dr Mohd Hafiz bin Dato' Osman said...Reply To This Comment

LM ni memang rajin masak ya...

Peri PiA said...Reply To This Comment

pia ade blender cili siap2,hihi

sekarang cili kisar jenama puteri pon ade...xelok gune selalu rasenya

ape2 makanan separuh proses mesti pakai pengawet kan

blender sendiri lagi elok,bwag kupas utk 2-3 hari ok

byk2 sgt takut tak sedap dah bwg tu kan? ;)

simpan dlm bekas elok2,msk peti ais

hawiz said...Reply To This Comment

wa....hawiz xreti la nk masak2..huhu...masak air jer pandai kak..kih3..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

rara-hehe..klu rara nak masak ngan cepat kenalah wat camtu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Dr Mohd Hafiz-hehe..saya suka mkn , sbb tu suka masak.

missSenget said...Reply To This Comment

camne nak pandai masak pulak sis??

hahahaha...


serius, masak nasi pn selalu failed..padahal guna periuk karen..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Pia-hehe..LM tak pernah lg beli cili kisar kat kedai..tak sedap dan tak elok tuk kesihatan kan?lum tentu bersih lagi.

LM pun potong bawang agak - agak cukup pakai jek..takut rosak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

hawiz-hehe..msk air?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

missenget-ops..soalan apa ni?huhu.akak tak pandai nak jwb apa

Alin Marlini said...Reply To This Comment

Kalau nak senang lagi ..tumis jek semua jadi sambal..tumis sampai kering..simpan dlm peti ais. nanti goreng ayam ke ikan ker letak jek dlm sambal tak pyh tunggu lamer..senangkan...hehehehe

Nini Hartini said...Reply To This Comment

kawan tini kalau masak akan masak lebih. mcmc masak asam pedas, kuah tu lebih. nnt dia akan simpan kuah tu sikit dan simpan dlm pembeku. nnt 3 harikemudian tinggal panaskan dan tambah ikan. mmg senang tptini x pernah cuba. sbb x biasa makan kalau masak dh 2.3 hari. hehe

JIJI YU said...Reply To This Comment

ahaha..same ngn umi..dalam peti sume brg kisar dah siap..hehhe..

tomato said...Reply To This Comment

wahhh~ada butui ni... kena ikot..hehe

Lelord said...Reply To This Comment

ya btul pes cili mmg sentiasa ada dlm esbok.

tiap kali balik mesia beli lada kering wat stok. hahhaha semestinya belacan skali

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

alin-tu lg senang..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

nini-wahh akak tak rela lak wat kuah camtu.ada gak kwn yg wat camtu..akak takmo la pulak

azian said...Reply To This Comment

kak...
mak sy mmg dah ajar sy untuk buat keje cepat2...sbb kl ade org dtg umah, kita nak masak cepat bg diorang mkn...dlm masa yg sama nak borak2 jugak...ehheheh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

jiji-hihi..cam ummi ye?semua suka wat cara camtu kot

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

uishhh...ni cukup bagusnye tips ni..hehe...

najihah sahami said...Reply To This Comment

wahh...terbaik ah tips ni. esok2 keje leh la jimat duit kan. masak je sendiri. nak suh umi apply gk la lepas ni. xpun bg je link blog akak suh umi baca. resepi pun ada. hahaa

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...Reply To This Comment

sama la kita hehe..

slalu sediakan dulu siap2..

kalo nk masak..amik cabai tu jer terus masak

hihi

fara said...Reply To This Comment

kt umh sewa ari2 aku msk pas balik class..ko caye x aku pndai masak??hahaha...
aku pun wat cm ko gak..simpan cili, bawang dlm peti ais..
ehheheee..

~izan~ said...Reply To This Comment

betul tu..siap2kan apa2 yg boleh simpan lama sket..jimat masa.izan pun ada anak kecik ni kena masak cepat2.apatah lg yg kerja tu,mesti nk kejar masa kan.. =D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...