Monday, June 6, 2011

Keropok Lekor

Assalamualaikum....
Dalam kesibukan persediaan nak balik bercuti ke tanah air masih lagi projek menghabiskan stok makanan . So projek yang baru siap adalah keropok lekor . Perghh baru buat 2 kilo ikan dah nak patah pinggang tau . Ye la..LM buat sambil  berdiri sebab mana larat duduk bangun dah ni . 


Semua selesai ...selamat dah 2 kilo ikan kembung tu . LM guna ikan kembung yang sedang je , memang puas la mengadap nak asingkan tulang tu . Ishh memang lenguh pinggang , ditambah pula dengan kesibukan jari kecil tu yang asik nak membantu . Aqila ni bab lain takmo tolong , gentel kerepok lekor lak yang dia rajin nak bantu ...grrrr .


resepi
secawan isi ikan siap dikisar
3/4 cawan tepung sagu (LM guna 1/2 cawan saja)
sedikit garam
sedikit ais (LM guna air sejuk )


2 kilo ikan ni LM dalam 5 cawan isi ikan . Jika lebih ikan rasanya lebih enak . LM suka dengan sukatan ini . Jika anda suka lebih kenyal boleh lebihkan tepung .


cara:
isi ikan dicampur dengan tepung sagu , tambah air sehingga jadi doh . Tabur tepung di papan pemotong dan bentukkan . Rebus dan boleh di goreng setelah dipotong kecil - kecil .


Okey...selesai satu jenis . Sedang mengukus sesuatu..hehe . Apakah ??? saja je nak habiskan pulut . So buat la pulut kuning .

www.tips-fb.com

39 comments:

diana said...Reply To This Comment

rajin nye LM ni..
nak tak duduk kat umah saya seminggu??
hehehehh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

diana-duk umah awak?nak2..yeeyyyyyyyyyyy..haha

THE LEKAT LEKIT STORY said...Reply To This Comment

wah akak.. rajin betul. mcm sy kalau hubby nak makan je masak.. apatah lg nak buat keropok lekor. almaklum la masih berdua.. nak masak byk2 pun takde orang nak makan. tu pun kdg2 rasa nak masak special skit panggil adik je yg tggl dekat sini tlg makan.

NOOR FATIN said...Reply To This Comment

buat keropok lekor sendiri? wow! nakkkkkkkkk. heehhe

PinKy MoMMa said...Reply To This Comment

tiap2 ari bekpes kepok..
dah jadi mcm habit pulak..kalau tak rasa x lengkap idup..ecehhh~

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

cik lekit-umah akak ada yg tukang mkn..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

fatin-jom2 mkn sama2

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

pinky momma-ala..kat qatar ni kena gentel sendiri ler..mana larat nak mkn hr2.

yatie Awang said...Reply To This Comment

kitakan walau dimanapun berada (ce..wah)..tetap teringat keropok...nasib baik pandai buat...haha

JIJI YU said...Reply To This Comment

kat egypt itu hari gune ikan tuna je..ehehe..

ejulz said...Reply To This Comment

adehh.. sedap makan kopok lekor sambil sirup milo panas. huHU

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

yatie-hehe..saya mmg gemar keropok lekor,walau saya anak jati johor

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ejulz-sis selalu mkn lawan ngan teh o je

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

jiji- sedap tak ye?lum cuba lg..tuna lbh mudah sbb daging byk.hehe

Wani said...Reply To This Comment

hihi .
bestnyaaa :)

Izan Ishak said...Reply To This Comment

alahai lm...sedapnya kopok lekor ~

Eyrique Ettiqazz said...Reply To This Comment

yeay2.dimana resepinya?mau cubain dong....

IMANSHAH said...Reply To This Comment

keropok leko kena masuk ikan banyak baru sedap

(saya dibesarkan di kawasan membuat kerepok)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

wanie-ye...mmg best buat minum ptg

Nini Hartini said...Reply To This Comment

LM....isteri contoh tau tak?...tgh2 sarat pun masih rajin masakitu ini. Tini kagum sgt ngn LM. untung betul en suami.

pandai pulak tu buat keropok lekor.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

izan-kegemaran kami

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ee-camner nak taip ek?jap lg semak okey

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

iman-betul tu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

tini-akak teringin nak mkn la dik,klu tak sbb nak mkn akak mls nak turun dapur tau!kat qatar ni semua kena buat sendiri tau!

Lelord said...Reply To This Comment

huhuhu post kat handasaa sebekas

k a k L a m p said...Reply To This Comment

buat sendiri ker.. perghh siyess hebat

Peri PiA said...Reply To This Comment

wah,nak sikit
rajin nya umi

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

lelord-hahaha...meh la dtg mkn sama2.lg best

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kaklamp-saya ikut resipe jek sis...teringin nak mkn..huhu

::blog anak jawer:: said...Reply To This Comment

kopok lekor buat sendiri ke...dulu pernh cube buat...tak jd kopok...tp jd fish ball...hahaha..

-Yok mampir diluk = orang asli...bahaya pendakwah berbayar...

Citarasa Rinduan said...Reply To This Comment

Lm, bila balik malaysia..

horeey!!!!!
nampak sangat awak nie mmg rajin,., isteri mithali disamping si aqila yang rajin membuat kacau hahahha......

bersama kak Es said...Reply To This Comment

sempat lagi tu mengeCHEF sebelum balik.
Isi ikan banyak .. kalah la kopok lekor losong keh keh keh

sarah-najwan said...Reply To This Comment

awk ni mmg rajinlah..
siap buat kopok lekor lagi..
salute betullah

nati blik msia..bole mkn kopok lekor byk2 deh..mai tganu ka..byk yg best2..

pena rozie said...Reply To This Comment

rajin blh hantar cni ckit.

aNa d'sKoDenG said...Reply To This Comment

wah rajinnya..
ads baru BELI stok kopok lekor ni ..masa balik kemamang semalam[seminggu].....ermm..ntah barapa lama tahan pon x tau laa..sekali grg mau sebungkus...huh..bila ntah nak rajin cam LM

najihah sahami said...Reply To This Comment

rajinn tol la sis ni. patut ah sis kena hantar qatar. sebab kalau duk ganu mesti lingkup semua kedai kopok. haha

Tyroid said...Reply To This Comment

aku tak tau lar nape minggu ni rase macam dah lame sangat jer tak makan kopok lekor...padehal kat pasa malam sini berlmbak..haha...terliur tgk entry ko kaklong....

zulkbo said...Reply To This Comment

salam..
2-3 orang
jiran sedekah keropok
lekor pada saya bila
mereka pulang ke kampung
minggu lepas..
rezeki..alhamdulillah

:)

Eyrique Ettiqazz said...Reply To This Comment

yeay2..10q LM...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...