Tuesday, July 5, 2011

Bila Dah Terbiasa ...



Assalamualaikum ...

Apa khabar semua ? Moga sihat selalu . Dah lama diriku tak berceloteh kan ? Terasa jauh pulak dengan pembaca setia blog pink phanter ni . Ishh ada ke pembaca setia ? Ada lah kan...korang kan sahabat baik LM , adik ..akak dan rakan baik yang sentiasa memberi kata - kata semangat bila LM down dan sedih . Walau di alam maya tapi persahabat kita memang TERBAIK !


Nak citer satu kisah ...Camni , selang beberapa baris dari rumah LM ni ada mini market . LM selalu gelar kedai tu  " kedai bini dua " erkk ampun !!! memang dah terbiasa sebut camtu . Tuan punya kedai tu muda lagi , maybe tua beberapa tahun saja dariku . Isteri pertama ada di felda dan yang jaga kedai tu isteri kedua bersamanya yang muda 2 tahun daru umurku . Isteri muda pastinya comel , ayu , putih dan cakapnya lembut sekali . Memang suka pergi kedai tu sebab dekat je ngan rumahku dan ikannya segar - segar .


Walau kedai tu dekat , nak jalan kaki dari rumah pasti 'bawah lengan berpeluh basuh weiii . So cam biasa naik kereta lah kan ? Dah la naik kereta ,LM ni kalau takda parking depan kedai dia pasti akan ronda 2-3 kali tunggu jugak parking kosong . Aduhh naper jadi camtu ? entah la..mngkin sebab bila dah hamil ni memang malas nak jalan dah kot ? nak keluar dari kereta pun terkial - kial dah sekarang . 

Terkenang dulu - dulu ....dulu kereta ada satu je . Jika encik suami guna kereta gi kerja , LM akan pergi kedai tu naik beskal . Masa tu Maisarah dah ada...walau ada anak sorang camner lak nak bawa naik beskal kan ? So LM tinggalkan kejap maisarah kat umah , dah kunci betul - betul rumah dan kayuh beskal laju - laju beli ikan . Memang dekat pon ,dalam 10 minit dan sampai umah semula pun . Beskal dari zaman 'u ' tu pun kami dah sedekahkan kepada cikgu kawan baik hubby kat paka dulu sebelum kami ke Qatar . Tapi kan ...bila dah terbiasa naik kereta dan mudah , tak penat dan tak panas ...terfikir juga . Mempukah diriku mengayuh beskal lagi ? sekarang dengan keadaan hamil memang la tak mampu kan ? tapi lepas ni . Berpanas dan berlelah...hurmm . Bukan kan beskal , naik motor dalam keadaan panas pun belum tentu mahu kan ? 


Itu lah kita sebagai manusia...dah selalu senang memang susah nak rasa dan lalui keperitan dulu . Seingat LM dah 3 tahun kot tak naik motor , tu kisah naik motor . Tapi jika kata naik motor ke bandar memang siyes dah lama tak buat . Kali terakhir masa hamilkan maisarah 8 bulan lebih iaitu 8 tahun lalu . Itu pun naik motor besar lah..kalau kapcai cicir kot tengah jalan..huhu . Dah kena bebel dengan orang tua tak bagi naik motor baru kami tak ronda naik motor dah pastu . Bahaya kata mereka . Memang pun , dah la sarat hamil , buatnyer kena sondol dari belakang ? atau termasuk lopak ke...aduhh memang bahaya hamil naik motor . 

Bila dah terbiasa dengan kesenangan dan keadaan yang mudah , kita pasti sukar melakukan sesuatu yang bukan susah...tapi mungkin sulit nak dilakukan kembali . Walau kita pernah lakukannya dulu - dulu . Moga kita tak lupa bersyukur atas nikmat yang diberi oleh -Nya . Moga segala nikmat tersebut semakin bertambah dan tidak ditarik oleh Allah suatu hari nanti . Berdoa dan berusahalah agar rezeki bertambah baik dan tak salah mengenang zaman kita susah - susah dulu kan ? Itu buat kita semakin mensyukuri nikmat dan kesenangan serta kemewahan dari Illahi ....


Nota kaki : Enri ni antara entri terpanjang yang LM pernah buat . Korang baca sampai habis ke ?
www.tips-fb.com

33 comments:

sha a.s said...Reply To This Comment

zaman dulu² yg susha tu la mengajar kita erti kehidupan sbnr....kitakana jd lebih matang...n setiap kenangan dulu tu ade pahit manisnye tp tetap akan dikenang smpi bila² kn kak :)

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

betul tu....kalau dulu jalan kaki pun sanggup sekarang bila dah de keta...jalan pun xnak...motor kalau ronda2 boleh...hehee

Ima Salsuzaima said...Reply To This Comment

betul tu..kalau dah terbiasa senang, memang susah nak buat benda yang sebenarnya x susah mana pon. padahal dulu pernah buat gak kan.hehe

Sunah Sakura said...Reply To This Comment

habis, habis! hehehe..tapi macam pening lak... "Memang pun , dah la sarah hamil " sarah ke akak yang hamil? err...

mak saya tak bagi saya sambung belajar motor..huhuhu..takut jatuh..

Eyrique Ettiqazz said...Reply To This Comment

Lm punyer mesti bc sampai habis tp skrg susah nak komen sbb internet lmbt mcm sipot teet wpon guna stremix...soryy erkk lm x komen kat sini just bc jer itupon loadingnya boleh tido2 ayam n then bukak blk wpon kena tggu lg....

sekali sekala nak merasa senang lepas kesusahan sebati ngan hidup tp biarlah berpada kesenangan tu spy x lupa diri dan masih ingat kesusahan dulu utk jadi iktibar..

KAMIHIDUP said...Reply To This Comment

akak jadi macam tu mungkin sebab mengandung, kalau tak mengandung mesti boleh je kalau nak naik basikal, betul tak?

norh said...Reply To This Comment

yup, baca sampai habis..
kesusahan dulu2 tetap dalam ingatan..

Lelord said...Reply To This Comment

kahkahkah btul arr miza...sarah ke miza yg hamil ni?

hmm reti lagi ke tak ek lela kayuh beskal

diana said...Reply To This Comment

balik kampung saya naik jugak basikal..
sebab saya tak pandai pandu kereta..
motor pun saya naik je..
tapi naik basikal 3 bulan sekali memang buat kaki jadi sakit la..
heheh

muz said...Reply To This Comment

betul tu, sekarang dah ada keta, rasanya kedai tak sampai lima minit pun nak jalan kaki pun malas nak p, padahal dulu sanggup je jalan kaki biar tempat tu jauh..

laskar pelangi said...Reply To This Comment

yelah kan..bila kita berada di takat selesa..kita jadi rasa terbeban nak alami benda yang susah...adat dunia..

Phoenix said...Reply To This Comment

SMTI :) saya baca sampai habis

ayanuts said...Reply To This Comment

nice bloh...slmt berkenalan :)

Citarasa Rinduan said...Reply To This Comment

memang panjang.
tapi bila kita dah lama kenal..
sure ayat2 dalam setiap entry kawan..
nak baca supaya makin dekat dan kenal..
kan.........

tersenyum2 tang nama kedai yang LM boh tu..
hehehe.. kalai isteri 3? nak tiak apa?
heheheh

PS: kak hantar sepiring sambal goreng versi citarasa rinduan..harap jgn mengidam yer dik

sarah-najwan said...Reply To This Comment

pe salahnya naik beskal lepas pantang nati..naik beskal yg xbergerak la..sekadar kayuh utk bakar lemak..ehhhee

akak pom skrg..kalu meround ngan somi naik motor..alamakkk..cam takut ajo..padahal round dlm tmn ajo..

zmn xde kete dulu..moto tu je hak bergaya sakannya..hik hik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

sha-ye dik...kita tetap akan kenag zaman kita susah dulu2.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

shida-tu lah kan?sbb dah terbiasa lah kot.demi keselamatan juga kan shida?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ima-sbb kita dah terbiasa selesa kot

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

sunah-hahaha..typo lg lah dik.tq tq..'sarah=sarat'adoii..hehehe

dik..klu takut jatuh jgn la dik.ambik lesen kereta je la.lbh selamat buat wanita

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

eE-tq sudi bersabar baca smpi habis walau tenet blh tido 2 lak kan..huhu.


mmg kita kena kenang zaman kesusahan silap agar kita sedar dulu kita ni siapa dan kita perlu tau bersyukur dgn nikmat skrg

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kami-ala..beskal dah takda la..dah bg kawan.tapi jgn tak tau..ada ada beskal kat qatar..hehehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

norh-tq dear..baca smpi abis.rajin betul.

kekusahan tu kan jd pembakar semangat utk kita usaha lbh lg demi mencari keselesaan akan dtg

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

lela-keh3..adoii typo lah sayang.

lela sila beli beskal ...ajak laling ronda cornich ptg2.hehehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

diana-naik beskal sekali sekali mmg betis saya pun akan kejang.sian la beskal saya dah karat kat qatar tu..lama sgt tak kayuh.

saya tak pandai naik motor.tak pandai bawa motor...huhu.mood jeles ngan awak.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

muz-hahaha..nak buka gate dan tutup gate pun dah ambik masa brp minit.klu jln kaki dah jauh dah kan?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

laskar pelangi-biasalah tu..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

phoenix-hehe..tq

Izan Ishak said...Reply To This Comment

betullah LM...kita dah terbiasa senang kan. basikal mmg dah lama sgt tak kayuh. motor pun dok menganggur je sejak2 kedai ada belakang umah ni. jln kaki seminit dah sampai.

*entry pnjg...izan baca sampai abis.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ayanuts-tq..salam kenal juga dr saya

Peri PiA said...Reply To This Comment

kena bersyukur sentiasa kan?dulu pia blh pg kedai dekat naik basikal,jln kaki

sekarang blm tentu ;(

NOOR FATIN said...Reply To This Comment

sama la. hehhe dlu2 seronok je jalan kaki walau jauh, xkisah pn. skrg kalau dh ada moto ke apa ke, naik moto aje la. snang sikit walaupn dekat. hehe

Piasara said...Reply To This Comment

"zmn akak muda2 dulu nak pi mana pun naik bas...tp akk perati budak2 remaja skrg ni dah ada moto sendiri mak bapa belikan..yalah moto tu dah taraf basikal..kalau naik bas skrg ni..penuh ngan pendatang asing jer..org mesia dah sombong2 belaka..akk sendiri pun nak ke kedai dekat pun naik moto..mana nak jalan kaki lg dah..akk juga perasan,anak2 akk pun dah tk reti susah..suruh jalan pi kedai?tak hingin diorang,kecuali ada moto..barulah gerak.."

Ameer Hamzah said...Reply To This Comment

http://filemtempatanterbaik.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...