Wednesday, July 20, 2011

Orang Senang Pun Kau Sakit ?.



Assalamualaikum....


Pernah tak kita perasan penyakit hati masyarakat melayu ?masyarakat saper lagi..masyarakat kita dan pastinya LM la ! Biasanya terjadi dalam keluarga sendiri , iaitu dalam lingkungan adik beradik dan ipar duai kita sendiri .


Orang melayu ni , perangai dia memang pelik . Kalau kita ni hidup susah merempat , makan pun tak da cukup duit mesti semua tak pandang dan tak suka kan ? Takut sangat lah orang susah tu nak minta duit kita..huhu .


Tapi penyakit tu bukan hanya kat situ je . Pada keluarga yang senang pun ramai yang dengki kan ? Peliknyer...dah orang tu hidup senang hasil usaha sendiri . Kau pergi dengki dan busy body kat dia naper ? Ada dia minta duit korang ke untuk jadi kaya ? Bila dia senang dan mewah korang tak suka jugak...korang dengki jugak...haishh manusia . Berubah la...orang susah pun korang takut mintak duit korang , orang senang korang jeles dia mewah la pulak . Sila jaga periuk masing - masing kan senang ! 


Nota kaki : Yang susah dibantu , yang senang jangan pulak korang lagi pandai nak menggayakan duit diorang plak !!!
www.tips-fb.com

11 comments:

sarah-najwan said...Reply To This Comment

tu lumrah LM..peel manusia yg hati busuk..serba xkena org ni..kalu susah mengata..senang pun mengata..

kita buat hal kita shja..abaikan manusia parasit gini..

eqbalzack said...Reply To This Comment

salam LM,
abg eq pun dah alami pengalaman mcm tu. apa yg boleh kita buat hanyalah bersabar dan berdoa...

kotak bulat said...Reply To This Comment

tu la.. bila orang senang sikit dari kita..mengelupur kita tak senang duduk..hehhehe... kne buang sifat dengki tu sb byk kesan burk pada kita sendiri tau

Salim Harmanain said...Reply To This Comment

entah la...tak tau apa nak cakap dengan masyarakat sekarang ni..

Mrs.Yie said...Reply To This Comment

adat la miza orang melayu kita ni memang macam tu le..mentaliti masih lagi x berubah sejak dari zaman nenek moyang kita lagi..huhu..dalam keluarga akak pun ada yg macam ni..

najihah sahami said...Reply To This Comment

tau xpe kak..busuk hati macam smpah msyarakat skang. tak pe. hari ni orang tu, esok lusa mana la tau tulat kuben hari dia pulak. baru la haru biru hidup dia...

tomatokering :) said...Reply To This Comment

grr memang pon . susah manusioa ada PHD ni .. ada je hal nye ><

Mohamadazhan.com said...Reply To This Comment

betul tu...kadang2 ada yang tak bersyukur, timbul macam2 hasad dengki pada harta benda orang...moga kita terus bersyukur =)

mamawana said...Reply To This Comment

Yang berpenyakit busuk hati ni rasanya Melayu dari zaman hindu Majapahit lagi sebelum kedtgan Islam. Bila Islam datang mengajar ttg akhlak dan syariat Islam. Yang baik dikekalkan yg busuk wajib dibuang tapi Melayu busuk hati ni terus mewarisi sikap dengki tu sampai la ni... huhuhu... Melayu belum tentu Islam. Kalu Islam pun macam tak Islam. Maaf. Permisi.

laloque said...Reply To This Comment

i mmg suke bg org sakit hati... biar dia berbulu jer.. haha

jeragang said...Reply To This Comment

betul tu LM tapi jeragang duk perati nie penyakit universal bukang orang melayu saja... cuma dikalanganorang kita kita nampok lebeh klier

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...