Tuesday, August 23, 2011

Asma


Assalamualaikum.

Hari ni hari ke-3 kami berada di kampung mertuaku. Dugaan semalam adik Ad yang sakit, tak dapat puasa sebab muntah-muntah, harini dugaan tiba untuk maisarah pula, muntah-muntah dan asmanya datang masa nak bersahur tadi. Nampak sangat tak dapat dia berpuasa hari ni. Padahal acik dia dah belikan horlicks untuk dia bersahur hari ni, ternyata tak dapat dia puasa rupanya.
Tunggu hari siang encik suami bawa maisarah ke bahau untuk rawatan lelahnya. Memang nampak teruk dengan batuk yang tak putus-putus dan nafas yang laju. LM sangat ngeri dan sedih bila tengok dia tercungap-cungap nak bernafas. Sebenarnya maisarah memang ada lelah tapi sejak kami pindah ke Qatar dia jarang sekali diserang lelah adalah setahun dalam 2-3 kali je. Tapi kalau balik malaysia memang dia akan kena lelah...tak tau lah kenapa.


Dulu masa tinggal di Paka, Terengganu maisarah akan kena lelah tiap hari dan perlu dibawa ke klinik tiap petang dan malam. Tapi sejak LM berikan dia jus noni CNI terus dia semakin sembuh dan boleh jalani kehidupan normal seperti kanak-kanak lain. Jus noni bagus mengeluarkan lendir yang banyak bagi menghidap lelah.

CNI NONI JUICE
Jus noni tak pahit sebab dia dah dicampur dengan anggur dan beberapa bahan lain juga. Alhamdulillah ..sekarang maisarah semakin sembuh, tapi kesian tengok matanya cengkung dan merah akibat batuk yang tak putus-putus agaknya.
www.tips-fb.com

24 comments:

sarah-najwan said...Reply To This Comment

alahai...kasihannya..semoga anak2 awk cepat sembuh deh..raya da dekat ni..

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

owh ada asma.adik rara pon ada asma,tp dh besar dye hilang sendiri.

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

kakD doakan semoga maisarah cepat semboh ye...

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

cuaca kot kak...
sian die xdpt pose rini..
get well soon dik.. ;)

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kakak rasa sebab di M'sia kan panas lembab itu dia mudah kena asthma. Tak apalah dia belum wajib berpuasa lagi LM...

diana said...Reply To This Comment

kesian bila budak2 kena asma..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

sarahnajwan-terima kasih kak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

rara-tu la..dah besar sket ni mmg nmpk kurang kena

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kakD-tq kak D

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ieyla-tq adik

PinKy MoMMa said...Reply To This Comment

sis..kite pun asma tapi sama la mcm rara bila dah besar kan dia hilang sndiri hehe..

now abg long pun ada..tapi tak slalu kena :)
kalau kena sgt risau tgk dia bernafas..

kotak bulat said...Reply To This Comment

mne nk dpt ye bnda tu?

laloque said...Reply To This Comment

sedih budak2 deman kan time2 mood raye ni... i pun tgh demam ni, seminggu dh xbaik2

ieda said...Reply To This Comment

sabar ya dik .. dugaan kita sbgai ibu banyak .. kena banyak2 berdoa agar anak2 sihat selalu ..

semoga sara sihat2 , lelah nie penyakit keturunan ke .. sbb ramai yg cakap mcm tuu .. apa2 pun kita buat yg terbaik buat mereka ..

Qaseh dalia adelia said...Reply To This Comment

perubahan cuaca kot sis ..

tomatokering :) said...Reply To This Comment

alaaa shiannya .. kmoga cepat sembuh ye ... aminnn :)

eiela said...Reply To This Comment

oo maybe cuaca xmenentu kt sini jd dia dtg blk kot. Setau sy org asma ni cuaca tlampau panas sgt xbleh, sejuk pn xbleh. dia dtg blk kot. Setau sy org asma ni cuaca tlampau panas sgt xbleh, sejuk pn xbleh.

Finaz Jaafar said...Reply To This Comment

hurm..hrpnye ank2 akk sht2 je slalu..
jus ni kte 1st time dgr..mn nk cr ek?ank buah kte asma jgk

D_08 said...Reply To This Comment

Kesian maisarah....
agaknye cuace Malaysia dengan Qatar berbeze kot??? sane paneh sangat..... lendir pun cayo...tapi kat sini paneh dengan ujan sepanjang tahun...tak sempat nak cayo.....jadi likat balik... errr...awok tak melawak ni...

ijatnuar87 said...Reply To This Comment

owh...org kater kalu mkn sejenis ikan pari ni blh ilangkan lelah,tp luper plk pari jenis aper...

Kak Aya said...Reply To This Comment

anak kak aya pun lelah..eh kak aya pun baru2 ni kena lelah untuk kali pertama...boleh cuba juga la jus noni ni..

zalin onceitalk said...Reply To This Comment

moga adik maisarah cpt sembuh...amin..

saniah said...Reply To This Comment

kesian maisara...anak akak yg kecik tu pun prnh kena asma..kesian kan..tercungap cungap..akak faham apa miza rasa ..harap dia dah sihat sekarang..take care

Peri PiA said...Reply To This Comment

ya Allah sabar ye LM,semoga anak2 cpt sembuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...