Saturday, August 20, 2011

Cabaran Berpuasa -Anak-Anakku



Assalamualaikum...

Alhamdulillah, ramadhan sudah dilalui lebih dari setengah bulan. Anak-anakku melalui ujian ramadhan dengan tabah dan tenang sekali. Adik azhad yang hampir 6 tahun boleh berpuasa dengan baik tanpa bersungut. Kakak pun dah hampir 8 tahun tak susah nak layan kerenahnya waktu berpuasa. Cuma kakak ni liat bangun waktu sahur. Kena tahan sikit lah bila tengok dia mengeliat tak abis-abis masa dikejutkan bangun sahur..hihi


Anak- anakku amat memahami waktu bila boleh makan dan bila tak boleh makan. cuma hari pertama saja adik ad tersasul cuba ambil cawan nak minum air waktu tengah hari, lepas tu dia dah takda masalah berpuasa pun. Tak risau dia curi-curi minum dan makan sebab dia memang cool je puasa, hero betul budak ligat tu. Agaknya anak yang aktif ni memang tak jadi masalah untuk berpuasa kot?hehehe


Anak-anak ni pun faham mengapa ummi dalam pantang ni tak puasa, cuma kita je rasa segan nak teguk air atau makan depan mereka. Mereka tau sebab apa ummi tak wajib puasa, "bila ada darah memang la tak boleh puasa kalau baru beranak kan?" wahh adik ad punya ayat bikin ummi tersedak!huhu....directnya ayah mengajar si anak ek? terkulat-kulat ummi dengar. Tak kisah la..janji mereka faham mengapa ummi tak wajib berpuasa dan mereka sedaya upaya cuba berpuasa sebaiknya. Cuma time berbuka kakak pasti nak air teh bunga dan adik ad nak air tembikai atau longan. Bab makan tak jadi masalah sebab bonda akan hantar makanan ke rumah kami setiap hari dan encik suami akan beli setiap hari kat bazar ramadhan.
www.tips-fb.com

17 comments:

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...Reply To This Comment

Sebenarnya anak-anak ni lagi kuat menahan lapar dan dahaga pada bulan puasa.... Anak akak yang bongsu menghadapi masalah hidung berdarah kerana ketiadaan lapisan tisu dalam hidungnya.... Maka selalulah darah bersembur dari hidungnya bila cuaca panas namun bila disuruh berbuka... pasti jawapannya tak nak....

Kalamhati said...Reply To This Comment

Alhamdulillah..seronok akak baca..mudah2an mereka membesar jadi anak soleh dan solehah..penyejuk hati umi dan ayanhnya...=)

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

setuju sangat!! even umminya tak pose pun.. tak makan depan anak2.. ksian dorang terliur.. alhamdulillah.. anak2 saya pun puasa tanpa bersungut..

anamizu said...Reply To This Comment

ummi jage diri baik2 dlm bepantang ye..lame x mlwt sini :)
cayalah anak2 ummi puase!
ayat hero umi tu dahsyat jugak..hehe

diana said...Reply To This Comment

bagus nya anak2 LM..
time sahur tu memang la LM..
kita yang dewsa ni pun ada mlasnya..kan??
ni kan pulak anak2...

deno said...Reply To This Comment

kak lydia!!!! rindunyeee kak lydia... Lama akak tak update blog... akak sihat tak?

bagusnya anak2 akak, umur 6 tahun pun berjaya puasa, tak mcm org dewasa zaman sekarang, terang2 tak puasa depan orang lain... akak, kelakar je bila anak akak ckp mcm tu, tp takpe kan, sekurang-kurangnya dia faham kenapa bonda dia tak boleh puasa...

miss u akak :)

Belalang Hijau said...Reply To This Comment

bagus la mcm tu...
ajar dari kecik...esok2 dia akan terbiasa dgn puasa :)

S.U.F.E.E.N.A.N said...Reply To This Comment

Hahah..statement yg sungguh tulus dan mulus dari seorang anak kecil..:)

Bagus anak-anak miza, kecil-kecil dah ditarbiah berpuasa..bukan mudah tu..tpi alhmdulillah..:)

ShalleyshaLina a.k.a ChaLie said...Reply To This Comment

kak LM, selamat hari raya yea....

JIJI YU said...Reply To This Comment

ni kir acam ragam family r ni

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

alhamdulillah..
Hope ummi sentiase bahagia dgn anak2 ummi yg comey.. ;)

Kak Aya said...Reply To This Comment

he he tergelak kak aya baca ayat yang keluar darah tu.. he he.


anak kak aya si Umar tu belum puasa lagi, dah 5 thn ..kat tadika mmg di ajar berpuasa separuh hari tiap2 hari..kat rumah asyik minum susu je, tak makan tak apa janji minum susu..tahun dpn tak tau la mcm mana nak ajar dia puasa betul2.

exora said...Reply To This Comment

nasib baik ada bonda tinggal dkt yer...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

wah ank2 yg bagus utk dicontohi....

zaMir said...Reply To This Comment

huhuhu...cabaran tu,...saya dlu start puasa penuh time umur 7 tahun kot...time tadika rase liat sket...hahaha

abah khalisha said...Reply To This Comment

Bgslah latih anak berpuasa dari kecil..Salam aidilfitri

Kasih seorang ayah, hayatinya bersama

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

ahahaha, mmg direct tu LM :P

x lm g kan nak berangkat...... mkn la puas2 air tgn bonda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...