Monday, August 15, 2011

Juadah Basi Pun Jual Ke?




Tau foo Fa
Assalamualaikum...

Bulan Ramadhan ni bazar Ramadhan memang menjadi lokasi pilihan semua golongan untuk mencuci mata mencari pelbagai juadah untuk berbuka puasa. Kadang kala encik suami mencari lauk untuk dia berbuka, jika tak dia cari air atau kuih muih je.


Biasanya encik suami akan tanya kuih apa yang LM nak, selalunya akan minta dia cari tau foo fa, sebab kat qatar mana ada menu tu. Tapi bulan puasa ni memang geram juga kalau beli menu ni. Kalau nasib baik ...dapat lah yang elok. Kalau nasib malang, beli 3 bekas, 2 yang basi berlendir tak boleh makan.


So semalam LM pesan kat encik suami supaya beli tau foo fa yang penjual tu cedok kat situ kalau ada..kalau takda tawakal je lah kata LM. Biasanya kalau mereka dah siap-siap pack memang la cepat basi,sebab mereka tutup time panas dan silap-silap semalam punya pun jual sekali esoknyer kan. Bukan cerita tau foo fa je, hari tu bonda LM hantar popiah goreng pun sayur dalam tu basi. Kedai mana la dia beli..huhu, kesian. Sebab tu setakat popiah memang rasa tak berbaloi kalau nak beli. Kalau LM tak berpantang..memang akan kalut buat kuih muih tiap-tiap hari. Sakit hati betul bila beli juadah basi untuk berbuka.


Nota kaki: Ingatlah..disamping mengejar keuntungan jaganlah kita menipu membeli dengan menjual juadah yang dah rosak..berdosa tu!
www.tips-fb.com

35 comments:

Diana @ bilakukatacinta said...Reply To This Comment

entahlah..dah mcm2 kes sekarang ni yg melibatkan bazaar..D hanya beli dari penjual yg memang meniaga pasar malam..so, dah tahu kualiti makanan dan dah kenal.. Yelah kebanyakan peniaga bazaar ni peniaga bermusim yang kadang2 rasa makanan cam org baru belajar masak..

Cik Bell said...Reply To This Comment

byk btul benda yg sama jadi camnie..
memang rasa tak bersalah btOl la org mcm nie.haishh~

milo said...Reply To This Comment

betul tu..penah jugak terbeli makanan yg basi..aiyooo...tak rasa bersalah ke depa ha..ish3

Lelord said...Reply To This Comment

miza aritu bazar kat doha ni pun ada yg basi, lela mmg x pegi tp ada kawan gtau beli mee kari lom sampai waktu buka dah dah berbuih, lg solok lada basi, air soya pun bertali dah masa curah ke jug

nurul asyikin(kak chik) said...Reply To This Comment

yup sokong,,dh trkena ari tue,,serik nk beli kt bazar,,dhla mahal,,tup2 time nk makan dh basi,,ya allah,,,

CiK QiQi said...Reply To This Comment

thats y qiqi xp bazar...mls....da la hrga skang mahal..kualiti lak cm hape..grrrrrrrrrrr

H.J said...Reply To This Comment

diorang tahu nak untung je..untung jangka pendek la jadinya.

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

betoi tu...kakD sokong...

tahun lepas ada juga beli makanan yg dah basi ni...geram pun ada...

shatooman said...Reply To This Comment

tau foo faa..antara makanan peberet nih.. sluurrpp~ mmg x paham ngan sesetengah peniaga ni.. terlalu mengejar keuntungan smpai benda basi pon dijualnya.. makanan yg 2,3 hari x habis pon masih dijual lg.. x ikhlas langsung dlm berniaga..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

diana-ye lah..mmg pelik,masakan mereka cam budak br belajar masak je kadang2 tu.kena pilih gerai yg biasa berniaga

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

cik bell-entahla dik..mereka cuma nak kaut untung je kot

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

milo-boikot la kedai yg camtu..huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

lelord-kedai kat bazar doha mmg camtu.selalu hubby kena beli basi thn lepas,sbb tu dia takmo gi lagi pastu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

syikin-mmg serik kan?geram pun ada..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

cik qiqi-mmg tak puas hati dik.sbb tu akak suka buat je selalunya,tp dlm pantang ni thn kan hati je la..huhu

ieda said...Reply To This Comment

ya dik .. sedih kan bila kita mengharapkan juadah tu sedap .. last2 jadi basi .. bencik !!! huhuh

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

will be the 1st and last la g kedai cmtu kak...
nak lg selamat jgn pegi bazaar hari lps smlmnye ujan..tkot diorg jual yg xabis tu..

psst: ape kate kite cri resipi wat tau foo fa nak kak??berbaloi2 nk mkn..hihi

Scarlett O'Hara said...Reply To This Comment

Tahun lepas pernah terbeli ayam golek basi.Seekor pulak tu.Tapi esoknya, bila btau pada tukang jual, dia ganti dgn yg baru.Bukan sekor, tapi 2 ekor.

najihah sahami said...Reply To This Comment

huhuh..siannya akak..xpe la kak. dorang emnipu bulan puasa, nanti akan ada la balasan untuk mereka. huhu....teruk betul la meniaga macam ni gaya. aih

C.M.A @ CikMoonAdnan said...Reply To This Comment

tu la kak... ada je peniaga2 yg berniaga sekadar utk kaut untung... x ikhlas dlm berniaga..

laskar pelangi said...Reply To This Comment

aigooooo! pernah gak kena camni..yang kes bru2 ni pn ada gak.beli air tebu..tuptup! air tebu dah basi..rasa lain macam jerp...

Kakzakie said...Reply To This Comment

Alahai dik... semalam baru terjadi kakak beli ondeh-ondeh (tau tak yg salut dgn bijan tu) intinya basi. Mungkin kuih semalamnya dia jual lagi. Luar panas dlm basi...:(

Jey Yusuff said...Reply To This Comment

tukang jual tu buta kayu

S.U.F.E.E.N.A.N said...Reply To This Comment

Kdg2 kesian jugak kat orng2 kita ni meniaga nak cari duit..tapi tulah kalau terlampau dikaburi nak kejar duit semata tapi kebajikan pembeli tergadai, salah dah tu di sisi agama dan undang2...lagi2 kalau sampai melibatkan nyawa orang..sangat tak patut jual makanan yg tak bersih dan basi..

Self-cooked is better kot..huhu

Muhammad Burn said...Reply To This Comment

peniaga tak boleh tamak. berniaga harini seolah2 nak terus kaya keesokan hari. tapi bila saya tengok pakcik yang meniaga pisang goreng kat bazr, dan tak ramai yg beli, sebak juga hati ni. terkenang peniaga yang kurang bernasib baik. dgn harapan dapat menyambut aidilfitri dgn sedikit meriah.

Peri PiA said...Reply To This Comment

tu la kan,nsb

~izan~ said...Reply To This Comment

baru smlm adik beli air tebu yg masam..ishh tak tahu la yg bila.lps ni kena pesan suruh dia beli yg org mesin kt situ jugak.

apa perasaan mereka kalau trjadi pd mereka (penjual).

JIJI YU said...Reply To This Comment

tu pasal le tak suke sgt beli makanan

Iza said...Reply To This Comment

Assalam.
Suka juga tau fu fah.eh,boleh ke makan masa berpantang?iza ada terbaca dlm buku,kekacang tak boleh makan masa berpantang.tapi kalau tak ada masalah,ok kot.

Melur Jelita said...Reply To This Comment

Adik jelita,
dah selalu macam ni..sabar je la..tu yang malas nak beli tu

cik najihah said...Reply To This Comment

nak beli juadah berbuke mmg kene hati2..kadang2 die goreng semule

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...Reply To This Comment

dah banyk kali terdengar pasal ks ni kn kak.. saya pon dh pernah terkena.. sebab tu saya kalau g bazar pon biasanye beli yang goreng2, yang saya nampak die goreng depan mata saya :)

ShalleyshaLina a.k.a ChaLie said...Reply To This Comment

memang tension gila kalau dapat makanan yang dah basi.sedih! =(

Kalamhati said...Reply To This Comment

huhu tak berkat rezeki kalau mcm tu kan..kena amanah

Myra Jay said...Reply To This Comment

Sedapnyer tau fu fa, tp kalau kena yg basi mmg hangin la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...