Thursday, September 1, 2011

Ruam Peluh



Assalamualaikum...

Panasnya malam ni, dah berlalu 2 syawal. Encik suami dan adik beradik serta anak buahnya sibuk main badminton di luar rumah. Meriah je nampak, anak- anak main bunga api dah masuk round ke 2...akak comot? melepakkan diri dalam bilik sambil pasang kipas laju-laju.siyes panas giler. Ampun...akak comot memang tak boleh tahan panas dan paling azab kalau nak tido tu berpeluh-peluh, memang rasa tak selesa.


Paling kesian bila balik kampung bab peluh ni pasal baby la. Dia tak tahan panas kan, jadinya kena ruam peluh kat muka dia. Bukan pasal dia yang berpeluh je, pasal peluh orang yang cium dia pun buat mukanya habis ruam pipi kiri dan kanan. Dah bawa gi klinik tak jalan gak, sapu bedak pureen yang botol merah pun tak jalan, pagi tadi terpaksa ikhtiar yang terakhir beli bedak amnesia tu. Orang kata baik untuk ruam. Harap-harap usaha ummi yang ini diperkenan oleh Allah menyembuhkan ruam adik syafiq.


Korang ada petua nak hilangkan ruam peluh kat muka baby tak?siyes rasa kesian dengan ruam kat muka dia. Geram juga bila ada yang kata..ooo ni ruam susu.Ishh..ingat LM ni pengotor ke bagi anak susu tak cuci mulut dan pipi anak lepas tu? kurap susu kan berkeping-keping cam kurap tu, ruam peluh berbiji-biji...berair lak tu..siannyer!


LM kalau balik kampung dan kurang minum air pun badan beruam, rasa rimas , gatal dan tak selesa bila beruam. Sebab tu kalau balik kampung suka duk bawah kipas jek..hihi. Lusa dah nak balik Segamat. Boleh buat persediaan nak pulang ke Qatar.
www.tips-fb.com

5 comments:

JIJI YU said...Reply To This Comment

hukk peluh orang pon leh kasi effect jgk ek..dasat gak

shatooman said...Reply To This Comment

try akak guna bedak aiken yg botol putih tu.. dulu biasa guna bedak tu kalau ada ruam atau gatal2 kulit. orang kata bau badan pon boleh hilang kalu pakai bedak tu~

deno said...Reply To This Comment

yup! bedak aiken tu berubat tu... deno pun dulu guna bedak tu kalau ada ruam2 merah atau gatal2 kulit.. akak cubalah... insyaallah :)

jeragang said...Reply To This Comment

cian baby...... guna bedak boleh kut

Aku Ibu Muda said...Reply To This Comment

Ruam...hurm...anak sulung wani mmg alah betul ngan cuaca panas. asal panas sikit je, berkeping2 ruam kt dahi dia. kalo cuaca sejuk,otomatik hilang.
setakat ni cuma sapu econazine je, tu pon sapuan nipis yg amat.

alhamdulillah ok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...