Friday, September 30, 2011

Brokoli


Kenali Kebaikan Sayur Brokoli
Assalamualaikum semua..

Suka makan brokoli? Sayur ni biasanya jadi pelengkap menu makanan western atau menjadi campuran dalam sayur campur selain lobak merak dan cauliflower. Sayur ini mengandungi vitamin c dan serat yang sangat baik dan mengandungi vitamin serta mineral juga. Jika korang sedang berdiet macam LM brokoli adalah salah satu sayur pilihan bagi menu seharian.


Jika korang nak tahu...brokoli ni bermanfaat bagi kesihatan jantung dan meningkatkan tahap antioksida dalam badan kita. 


Jika memilih brokoli pilih la yang berwarna hijau tua, batangnya keras dan tegak. Warna yang lebih pekat menandakan sayur ini mengandungi beta karoten dan vitamin c yang lebih tinggi berbanding warnanya yang pucat.


Rasanya yang sedap, rangup dan sesuai di masak secara kukus, tumis atau di masak di dalam microwave. Awas..jangan sesekali merebus brokoli kerana ia akan mengurangkan / menghilangkan vitamin di dalam sayur enak ini.


 LM antara penggemar brokoli. Selain jadi bahan dalam sayur campur ia juga akan jadi sayuran dalam bubur anak-anak LM. Jangan pelik mengapa maisarah dan qila amat sukakan sayur ni kerana sejak dalam kandungan dan bayi lagi mereka telah LM hidang dengan sayur enak ini.

www.tips-fb.com

35 comments:

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

suke jugak brokoli...
bile ummi nak masak tuk ieyla??hihi

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

ooooo baru tau.tak boleh rebus eh.hmm ok2.rara kena mkn ni.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ieyla-hehe..nnt klu ummi letak ieyla pengsan lak..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

rara-ye rara..jgn rebus.

Finaz Jaafar said...Reply To This Comment

suka brokoli dari dulu ! sebabnya dia tak pahit, memang sedap la

kakchik@ella said...Reply To This Comment

KC pun suka sgt brocolli.

Nini Hartini said...Reply To This Comment

klu buat sup tu kira merebus lah kan?..huhu tini selalu gak buat sup brokoli. hilanglah vitaminnya eh?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

finaz-mmg sedap.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

KC-kita sama sis

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

tini-jgn lama2..dan pastinya vitamin dia dah terjun dlm kuah adik tu..so..jgn lupa hirup kuahnya sekali ye

kizmyself said...Reply To This Comment

saya pengemar sayur tegar..huhu..

JIJI YU said...Reply To This Comment

hurk...jrang sgt mkn ni

Kalamhati said...Reply To This Comment

sukaaaa sangat!!hehe

Peri PiA said...Reply To This Comment

pia love brokoli :)

diana said...Reply To This Comment

kalau buat sayur campur suka bubuh
brokoli ..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kiz-akak dah kawen br suka sayur..huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

jiji-tak suka ke sayur ni?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kalamhati-mmg best kan kak?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

pia-hehe..saya pun suka sgt

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

diana-ye...saya pun letak dlm sayur campur

Azwani said...Reply To This Comment

betul sis..sayur ni mmg sdp dan rangup

BlueberrY CheesE said...Reply To This Comment

kak lm, ira suka sangat brokoli masuk dalam tomyam. xpun, brokoli+mayonis.buat salad! suka!

Razil Tahir said...Reply To This Comment

suke brocolli... :)

Myra Jay said...Reply To This Comment

Suka gak brokoli.. :)

❤ eyeme ❤ said...Reply To This Comment

kalau kuar dgn ieyla (first commentor tuh), pegi uptown danau kota, mesti beli cucuk2 (steambot)..brokoli x prnh lupa..hihi

sarah mohamad said...Reply To This Comment

saya suka gak brokoli :) baru tahu brokoli tak sesuai utk direbus kak, sbb selama ni masak asyik rebus je kekeke

Kak Aya said...Reply To This Comment

dlm rumah ni, cuma kak aya je yang suka, suami dan anak-anak tak suka, rasa semacam je, kata mereka ni.

zulkbo said...Reply To This Comment

salam..
saya suka makan sayur nih
bila saya makan ayam panggang..
yum...yum

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Akak penah terbaca petua nak ijaukan broccoli yg dh ducat skit, rendam dlm ais.... :)

Aku Ibu Muda said...Reply To This Comment

sgt suka brokoli!

kukus dan makan macam tu je pon sodappp

Cik Ina Do Do Cheng said...Reply To This Comment

cik ina suka gak makan brokoli ngan syarat brokoli tak di masak terlalu lama.

Dr Hafiz said...Reply To This Comment

Thanks for the info LM, kami sekeluarga pun suka makan sayur brokoli ni... :)

bersama kak Es said...Reply To This Comment

kak es suke sangat2 brokoli ni

S.U.F.E.E.N.A.N said...Reply To This Comment

Brokoli kukus sgt sedap..bule ratah cmtu jer..akak pn suka brokoli sbb kat sini sangatlah murah..hihi..sayur2 lain pun murah2 jer..murah dan segar..:)

Woofer Storm said...Reply To This Comment

serius tak suka makan benda ni ummi..lain mcm je tengok,heheee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...