Wednesday, September 21, 2011

Puding Karemel- Sejuknya Tekak



Assalamualaikum....
Cuaca kat Qatar ni masih panas, melebihi 40 darjah celcius buat rasa diri dan tekak terbakar pun ada. Dalam panas- panas ni makan puding karemel memang sedap. Hari tu masa dalam pantang telan air liur je tengok maisarah makan, sekarang dah merdeka terus LM buat seloyang...hambek ko.
Sebenarnya semangat nak buat tu memang lemah, ada baby la...malas la. Tapi bila budak azian tu tayang puding karemel dia terus tekak ni meronta- ronta nak juga. Tengok puding LM tu, halus je kan? sedapnya....nak resipe ambek bawah ni ye
Bahan:
10 biji telur(LM guna 9 je)
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
11/2 cwn gula
1 tin susu cair 400ml(LM guna jenama susu rainbow 2 tin-tiap satu tin 160ml)
2 cwn air(LM guna 3 cwn air)


gula hangus:
2 cawan gula(LM guna 11/2 je)
4 sudu air

Caranya: pukul telur dan gula, masuk semuanya dan blend. Tapis dan tuang atas loyang yang ada  gula hangus tadi. Kukus


Sangat mudah, kalau malas buat tak tau lah...
www.tips-fb.com

31 comments:

Kalamhati said...Reply To This Comment

cedapnyeee adik..

diana said...Reply To This Comment

dah try buat..
ternyata bukan kegemaran saya...
heheheh

alexa yussida said...Reply To This Comment

rasa nak bukak puasa ngan karamel la plak :) halus sgt akk punye..

laskar pelangi said...Reply To This Comment

mama suka buat kuih ni..sedap sungguh makan lepas letak dalam peti ais..auwwww...sejuk tekak :)

ieda said...Reply To This Comment

huhuhu kalau dekat akak dah ada depan mata Lm dah makan puding nie :)

PinKy MoMMa said...Reply To This Comment

ya Allah panasnya cuaca di sana kak...aih memang tangkap leleh ni kalau makan sejuk2 huhu..

kamu memey rajin! ;)

S..U..D..@..I..S said...Reply To This Comment

memang fvrt ni LM....slmt membasah tekak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

KH-mkn sejuk mmg sedap sis

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

diana-hehehe..pasi awak tak suka bau telur tu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

pinky momma-mmg meleleh..hehe

rajin?bab mkn mmg akak rajin dik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

sudais-suka gak ye?mmg best

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

yussida-buat la dik tuk buka posa..mmg sedap klu halus

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

laskar pelangi-mmg syokmkn sejuk2 kan?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

ieda-meh la mkn sama2 kak

Azwani said...Reply To This Comment

wani pun selalu buat gak puding ni tapi bahan2nya berbeza ngan LM, wani pakai susu pekat dan tepung kastad..

Kak Aya said...Reply To This Comment

LM - terus terasa nak mencuba tapi belum tentu betul2 buat, takat nak cuba je...kena tunggu sabtu ni...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

azwani-ooo, nnt kongsi resipe ye.leh LM cuba resipe wani

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

kak aya-akak sayang..wat la.tak makan masa lama pun

Suara Kalbu said...Reply To This Comment

Yer sangat sedap makan time baru kuar fridge.

Makan memang sedap tapi akak malas nak buat ,, hihihihi... LM je la tulun pos sikit kat akak :-)

exora said...Reply To This Comment

baru jer makan. adk ipar buat.

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

my fav nih.. sedapnya.. lama tak makan.. nanti nak buat la.. hehehe

Citarasa Rinduan said...Reply To This Comment

lydia..

amboi2... ini entry paling buat kakak agak2 meleleq nie, aduhai...

pandai adik kak,..
menu kalau senang pun kan dik, kalau dah kata malas.. tak jadi juga... heheh

Cik Ina Do Do Cheng said...Reply To This Comment

cik ina suka puding ni, cuma suami je tak berapa makan. time panas ni sesuai sangat .

...sWeeT uMi... said...Reply To This Comment

caramel ni sedap kan mkn time cuaca ngah panas2...tmbh lak nak wat nye pun senang hehehehe...tgk pic tu dah meleleh plak nak rase kuikuikui

Peri PiA said...Reply To This Comment

LM nak sepotong hihi

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Akak x penah rs, sbb gn byk telo, akak x suka telo, tp kbyakn org mmg suka pudding ni, huhuhu

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

saye da jumpe satu lagi blog yang boleh wat saye lapar..hihi

halusnye puding akk...nyum2..

❤ eyeme ❤ said...Reply To This Comment

ala kak.. bestnyer.. kalau la sejuk2 sdp tue.. nnt blh try .. tengs kak :D

Aku Ibu Muda said...Reply To This Comment

betul tu sis LM...ni puding yg plg mudah nk buat, kalo malas gak tak tau nk kata apa...hehe

Maicher said...Reply To This Comment

memang sedappp.

no doubt.

dah la senang kan?

:)

~najwa~ said...Reply To This Comment

kak,
semalam buat ikut resepi ni, memang TERBAIK lah!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...