Thursday, September 29, 2011

Tegurlah Secara Berhemah



Assalamualaikum

Ramai orang kata kalau nak tegur perangai orang lain tu tegurlah secara berhemah. Tapi berapa ramai yang berani nak tegur kelakuan rakan mereka? Pasti kita takut dia terasa hati dan akan marah kan? Kalau suruh LM sendiri pun memang tak berani nak tegur orang walaupun perangai dia tu teruk melampau sampai tak boleh di bawa ke majlis bak kata orang. Tapi memang akan ku pendam saja perasaan tak puas hati ni sebab bukan semua orang boleh menerima teguran ikhlas dari orang lain.


Biasanya kalau kita perhatikan orang yang bermulut laser dan kaki hentam orang tu akan mudah terasa bila turn dia kena hentam. Bukan kata hentam, kena nasihat pun akan terasa hati dan mulalah nak bawa diri jauh dari bumi ni..hehe. Gurau kasar sikit mula tarik muka dan muncung bibir cam itik. Tapi adakah teguran berhemah tu boleh diterima oleh kita semua?



Ramai kata, tegurlah saya jika saya salah. Bagi tau lah jika kamu berkecil hati dengan saya. Tapi mampukah kita sebagai sahabat nak berterus terang andai berkecil hati? Mampukah kita menegur salah rakan kita walau dengan ayat yang paling lembut sekali agar dia tak berkecil hati? Sebenarnya rakan yang baik adalah rakan yang sentiasa menasihati teman rapatnya. Tapi LM memang jenis tak berani nak tegur perangai buruk orang sebab perangai sendiri pun belum lulus lagi...huhu.
www.tips-fb.com

25 comments:

diana said...Reply To This Comment

ramai yang selalu kata tegur la saya kalau saya salah..
tapi bila kita tegur tersentap pulak.anggap kita muusuh.anggap kita belagak bagus..

Ada jugak jenis bila tegur silap orang boleh je tapi silap dia tak boleh di tegur.

ada lagi satu jenis kita tegur dah cukup berhemah,dah cukup lemah lembut,tapi dia kata "awak ni tegur orang tak kena cara,teguran kena la dengan cara berhemah".mungkin cara berhemah yang macam mana dia nak tu,tak tahu la..

ieda said...Reply To This Comment

x semua org sama dik .. itu hakikat .. lain di mulut lain di hati .. tapi tegur dgn berhemah punn ada org boleh terasa hati dan boleh jadi musuh .. susah nak tebak hati org boleh terima atau tidak

mulut je cakap tegurlah saya kalau saya salah .. hakikatnya dia pantang di tegur .. huhuhu

cara akak mudah sahaja akak suke kias2 dlm gurauan .. kalau dia x paham , conperm akak x kesah dah perangai dia ... sbb itulah dia .. kitalahh kena belajar utk menerima dia seadanya sbb diri kita juga tidak sempurna :)

Finaz Jaafar said...Reply To This Comment

ish biasanya org mmg soh tegur kalau buat salah tapi bila tegur konpem sentap punyala..**saya la tu..tapi sekurang2nya saya tau apa yang org rasa tak okay, apa yang orang pikir..hihi

Cik Ina Do Do Cheng said...Reply To This Comment

pasal peribadi perangai orang lain cik ina tak teger tapi kalau pasal keja, buat salah cik ina akan tegur.

Ujang9897 said...Reply To This Comment

betul jugak ek.., tapi kalau saya tegur jer terus terang tp dengan cara gurau...=)


"berkata benarlah walaupun ianya pahit" ('',)

Nini Hartini said...Reply To This Comment

tini berada dlm 1 situasi yg 'tegur takut kecik hati, tak tegur kite yg sakit hati'. sabar punye sabar, akhirnya terlepas juga ketidakpuasan hati tu kat sahabat tu...

Mmg masing2 dok berdebat nk betul..tp Alhamdulillah nmpk dah perubahan dia. kwn2 pun nampak perubahan dia. alhamdulillah. yg penting hbgn kami ttp mesra mcm dulu.

so, mmg betullah tegur dgn berhemah.

cik panadol said...Reply To This Comment

nk tegur pon kne jaga jugak hati org yg kite tegur tu kn...nnt dr elok2 jd bergaduh2 pulak...

Peri PiA said...Reply To This Comment

setuju...hati2 menjaga hati

Wyna Nubies said...Reply To This Comment

As Salam,

hmmm...tegur?mana mungkin dia akn terima,kan?
huhu~terpulang pd hati masing2 la..
amar makruf nahi mungkar,,,selemah2 iman hanya tegur dlm hati jer la..haha~

JIJI YU said...Reply To This Comment

ebrhikmah tapi penuh peringatan

Kalamhati said...Reply To This Comment

setuju dgn adik..
org mudah cakap..suruh kita tegur kalu dia buat silap...tp bila kita tegur dia tak dpt terima..rasanya dah sehabis baik dah kita ckp..huhu

apa2 pun..mmg kena hati2 bila menegur kan..takut tersilap tegur..huhu

Adinda Amy Sensei said...Reply To This Comment

hai kak lydia miza yang cantik....apa khabar dirimu di sana..

Sunah Sakura said...Reply To This Comment

sahabat yang baik adalah yang menegur kesilapan kawannya...ada sesetengah yang suka ditegur daripada dipuji..ada yang sukar untuk menerima teguran...ada macam2 jenis orang kan...

zulkbo said...Reply To This Comment

salam..
kalau rakan saya akan
saya tegur..agar tidak memalukan
beliau di mata orang lain..diakan
kawan kita,malu dia,malu kita juga

Addin said...Reply To This Comment

betul, sy jenis yang takut nak tegur orang , nanti takut dia kecik hati & salah paham pulak. huhu tapi kadang kadang terfikir juga kalau tak tegur bukan ke kita juga yang salah ab tak pernah tegsebur dia . huu dilema sekarang ni ~

anamizu said...Reply To This Comment

btol tu ummi..
ana pun jns x rela nak tegur..
kalo ikot jiwa mrh, nak je sembur bedepan..tp bile dah ade depan, x syok plak rase nak sembur.. ish hati lah hati :P



luv,
anamizu :)

H.J said...Reply To This Comment

kak LM tegur saya eh kalo saya salah..ehe

S..U..D..@..I..S said...Reply To This Comment

betul LM, nak tegur salah tak tegur lagi salah jadi serba salah

missSenget said...Reply To This Comment

tegur je..lagi sentap lagi bagus..


kekekkee..


sebenarnye die sentap sbb ape kite tegur tu mmg salah die..

kalo x salah, xkn sentap kootttt..

ekeke..

sbnrnye xberani gak tegur orang..!

huuu~~

Ozzy Choc D'Luscious said...Reply To This Comment

rasanya semua org or 99% akan terasa bila ditegur. kalau tak bnyak pun sikiittt mesti ada. bergantung pd org yg menegur dan caranya bagaimana..
kdg2 org (termasuk saya) malu bila ditegur dan terus mengeluarkn reaksi spontan yg mcm xbole terima nasihat tuh. tapi pas tuh bila kita duk diam2 sorg, baru tahu, baru terbuka dan nampak salah diri sendiri..
heheheh masa tu rasa bersyukur sbb ditegur..

Tihara said...Reply To This Comment

salam singgah,

susah nk tegur kesalahan org ni kan

Tihara said...Reply To This Comment

salam singgah,

susah nk tegur kesalahan org ni kan

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

betul tu kan sis.tambah lagik kite sesama umat islam.tegur elok2 kan bagus.

Pia said...Reply To This Comment

"sgt2 lah betulnya..akk kalau tegur org(ank2 dan suami akk)bukan main lagi..tp kalau suami akk tegur akk..sentap pulak..hehe..tp dah berubah dah skrg ni...dah makin terbuka dan boleh menerima kenyataan...insyaallah.."

Kak Aya said...Reply To This Comment

betul tu LM..bukan senang nak menerima teguran..memberi teguran memang mudah.

kak aya ni tak pernah berani nak menegur walaupun dia tu sahabat baik kak aya sendiri.

memang betul, orang yg suka menegur orang lain ( konon tak nak hipokrit la) ni cepat sentap kalau orang yang tegur dia pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...