Thursday, September 1, 2011

Tempoh Berpantang Umpama R&R



Assalamualaikum...
Dah 36 hari berpantang, malam tadi biras LM yang juga dalam pantang sampai ke rumah MIL, so ada 2 baby dan 2 ibu berpantang kat umah MIL ni. Biras LM baru 16 hari melahirkan, dia pun kepanasan gak duk kat kampung ni nak-nak musim panas. Memang rimas sebenarnya berpantang ni, nak kena berbengkung, bertungku, tepek sana sini, makan kena jaga dan macam-macam lagi.


Satu tempoh kadang kala rasa memang bosan duk dalam pantang ni, kalau berbengkung rasa susah nak jalan, nak duduk. Kepit rapat je berjalan, tapi semua tu ada kebaikan yang terselindung di sebaliknya. Kalau bertungku pun bagus untuk dalaman kita sebenarnya. Makan jamu, jaga makan....semuanya bagus diamalkan. Bila fikir semula, dalam pantang ni umpama R&R juga lah..buka R&R kat highway tu, tapi Rehat Dan Rawat. Duk diam-diam...rehatkan diri dan rawat badan yang lemah bertarung nyawa bersalin tu, rawat luka bersalin(duka luaran dan dalaman), dan rawat kegemukan diri(hehe..tu pun penting) bagi LM.

gambar carian google

Esok-esok dah abis pantang baru leh posing bergambar, tak la nampak cam guni beras je kan? cabaran menarik juga kan untuk tampil anggun dan slim melim lepas abis pantang. bagi LM, berpantang itu perlu, tapi bab makan kena ikut logik akal...selagi makanan itu tak bersifat sejuk, gatal dan bisa...Insya Allah ia tak memudaratkan kesihatan selagi ia berkhasiat. Kalau tak berpantang esok dah masuk 30-an badan dah macam 50-an, rupa dah macam 40-an, lum kira masalah dalaman wanita lagi tu...siapa nak jawab?
www.tips-fb.com

12 comments:

S.U.F.E.E.N.A.N said...Reply To This Comment

Assalamualaikum wbh my dear miza,
Kalau diikutkan tempoh berpantang mmg merimaskan..segalanya terkontrol..tapi sekali fikir bila lagi nak terima layanan macam tuan puteri kalau bukan masa pantang ni..keja2 rumah tak yah sentuh, masa hanya utk rehat, rehat dan rehat dan tengok anak..:)

Jgn jadik mek saleh kat sini..keluar jer wad bersalin terus sarung jeans ngn kasut tinggi..jalan ha tu dia mcm gergasi melangkah gunung..gung gang gung gang..laju lak tu..kita lak seriau..hehehe..

AMMAR YASIR said...Reply To This Comment

Berpantang 40 hari kan SIS?

alexa yussida said...Reply To This Comment

selamat hari raya kak:)

pantang betol2 taw..hhehe..

♥NuR SyAFiQah♥ said...Reply To This Comment

wah..tgh berpantang pon sempat berblog..hehe

anak kak miza nnti besar confirm kaki blog mcm mak dy gak..hehe

JIJI YU said...Reply To This Comment

ade isteri member tu die tak berpantang pon

laloque said...Reply To This Comment

byk dpt duit raya ni... dlm pantang org bg... tp kat baby la

diana said...Reply To This Comment

betul la..
lepas besalin la paling senang nak
dapat bentuk badan idaman..
teringat masa lepas pantang dulu berat saya 46kg..
sekarang 55kg..
ha..
banyak beza tu...
heheheh

aimaniman said...Reply To This Comment

aahhh x ramai lg yg berpantang tepek2 benda yg merimaskan tuw, ramai yg dah pakai krim jer, akak yg last ari tuw pon pakai krim jer..

emieysandra said...Reply To This Comment

ade sebab mgpa org Melayu tekankan amalan berpantang ni, lebih baik ikut ckp org tua kn...jgn risau, akak mesti selim melim ag..ehehe ;)

lieynanilaz said...Reply To This Comment

selamat berpantang ya miza...dah x lama tuu...

najihah sahami said...Reply To This Comment

wah..patut ah akak selim melim. hehhe..

armouris said...Reply To This Comment

lagi info tentang berpantang di SIHAT SELALU - Rahsia Bertungku Dengan Mudah Semasa Berpantang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...