Monday, October 10, 2011

Cakap Berlapik



Assalamualikum....

Masih demam hari ni, sakit sangat kaki nak mencicah ke lantai. Terasa mencucuk-cucuk macam pijak kaca je...pedih! 


Nak cerita  pasal orang melayu....kita-kita ni lah kan? Bukan ramai pun orang bangsa lain jenguk blog usang LM ni. Uik...usang ke? Tak la..baru setahun sebulan je tau..hehe. Kita ni kalau cakap memang la perlu berlapik. Jangan main sembur je, main lazer-lazer je...kena kias-kias bak kata orang tua-tua.


Tapi yang peliknya dalam pada berlapik dan berkias tu sempat lagi manusia yang bermulut longkang campur lazer ni mengenakan orang. Nampak slow je suara...sekali dia bagi sedas...pedih telinga.



Cakap berlapik ni sebenarnya amat penting, takmo la orang sakit hati bila kita keluarkan pandangan. Tapi dalam berlapik tu manusia yang mulut busuk akan cuba juga menghiris hati orang lain walau dalam kita sedar atau tak....pedih ooo ayat sinis!!!


1.Dia puji orang lain, dalam masa sama dia perli kita...huhu.

2.Dia kononnya nak menasihati...siap copy hadis,ayat quran. Pastu...perli orang...hehe. Konon nak bagi sedar lah kot?


Apa pun....hati-hati memilih kawan, silap percaturan hati sendiri yang berdarah. Manusia ni kan bervariasi perangai, itulah uniknya manusia. Bukan mudah nak cari yang bergelar sahabat. Berhati-hati mencurahkan masalah, berkongsi duka kerana bukan semua sahabat itu setia. Silap-silap...dijaja cerita kita satu taman...menyesal pun tak guna.
www.tips-fb.com

23 comments:

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

MCM2 KAN ORANG NIE....APA PUN KITA KENA HATI2 BILA JUMPA DENGAN ORG SEPERTI INI

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...Reply To This Comment

ramai sgt yg mcm tu LM. geram memang geram tapi apelah kite boleh buat. bersbr ajelah. banyak pahala buat orang2 yang sabar. yg baek kita ambil, yg buruk kite buat pekak je.huhu~

PinKy MoMMa said...Reply To This Comment

kalau dia kawan yang sejati..dia tak kan nak menyakiti hati kawannyer ;)

seboleh bolehnya akan jaga hati kawan itu sebab diri sendiri pun tak suka di guris dengan kata kata perli..

tak pe ai sayang u kakak hehehe..

Cik Bambam said...Reply To This Comment

2 way methods..ckp baik tak jalan.. bagi se-das buat ubat.. ngehehehhe..

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

btol tu sis.rara pon sllu kena gak.bukan lah sllu.ada lah beberapa org tu.copy hadith then perli2 org.xguna lah kot buat cm tu.dpt dosa je.

Hanis Azla said...Reply To This Comment

betullah, patutnya kalau dah boleh cakap berlapik tu.. laser melaser, perli memerli tu kena tolak tepilah kan.. sbb dari kata2 kita boleh menyakitkan hati org lain..

diana said...Reply To This Comment

saya suka menyindir..heheh..
tapi dengan orang yang tak kenal la..
tapi kalau dengan kawan2 tak de sindir la..
terus cakap je..

Tihara said...Reply To This Comment

salam singgah..nice entry

THE LEKAT LEKIT STORY said...Reply To This Comment

kesimpulannya nak buat apa pun berpada pada

Niena Pengembara Ilahi said...Reply To This Comment

hehe nk wat camne sis...dh adat mcm tu.. erm,

Mama Zharfan said...Reply To This Comment

yep, manusia susah diduga hatinya...ckp percaya 100% unless benar2 teman sejati

Peri PiA said...Reply To This Comment

alahai LM demam ye,t.care..mkn ubat ye

hmm tu la,orang kita juga kan :(

Azura said...Reply To This Comment

tang perli2 tu memang sakit.. nk cakap straight.. sakit woo sakit.. -,-" manusia mmg cenggini

bujal X said...Reply To This Comment

keh keh~~banyakkan bersabar~~sakit hati atas talian ni sebenarnya takde manfaat pun~he~~

najihah sahami said...Reply To This Comment

manusia ni muka bertalam2 kot sis...pape pun.hati2 la. kalau rahsia tu, tak payah la nak luah ke apa kat orang lain. biar kita derita sekejap daripada derita lama2...

hehe

ieda said...Reply To This Comment

setuju dikk ..
hati manusia susah nak diduga
paling tidak kita kurangkan lah bercakap
risau percakapan kita menyakitkan atau menyentuh perasaaan
kerana terang2 lidah tidak bertulang dik .. kerana lidah badan binasa ! huhuh

Yatie Awang said...Reply To This Comment

betul tu, kita tak mahu aibkan orang kan? berlapik memang patut, tapi tulah, kalau mulut longkang memang payah

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Dalam lautan boleh lagi diukur, hati manusia payah.....

Take care ye dear, mg lekas sembuh..... :)

Kalamhati said...Reply To This Comment

rambut pun tak sama hitam..hati lagi la tak sama (peribahasa baru..huhu)

apapun kita kena hati2..

AMMAR YASIR said...Reply To This Comment

Tak suka lah dengan orang yang cakap main lepas je

deno said...Reply To This Comment

kaklydia!!! akak tak sht...? sama macam deno hari2 demam... hari nie makin sht dah... makan penadol je... akak jgn lupa mkn ubat ya!! luv u so much! :)

Cik Puan Bunga said...Reply To This Comment

Cikgu2 tua sekolah saya selalu buat perangai macam ni!

EH! alamak!

ain dzaya said...Reply To This Comment

owh! begitu cakap berlapik..
hehehe...nyet!nyet! mcm beluncas orang sebegitu..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...