Wednesday, October 19, 2011

Mata Cantik



Assalamualaikum....

Mata....satu anugerah yang amat berharga dari Illahi. Tanpa mata kita tak mampu memandang dan melakukan aktiviti dengan mudah dan sempurna. Mata perlu dijaga sebaik mungkin agar ia memberi pandangan yang sempurna buat diri. Mata juga jika dijaga dengan baik akan menambahkan kecantikan seseorang itu.
Kenapa tiba-tiba cerita tentang mata? hehehe...sebenarnya semalam ada kawan rapat puji mata LM cantik. Uikk ye ke? rasanya tak pun..sebab LM ada eyebag akibat tidur yang tak ikut masa. Sekarang lagi ada eyebag sebab baby selalu bangun nak menyusu.


Berbalik kepada mata cantik ni, sebenarnya LM juga suka memandang mata seseorang yang cantik. Mata yang bersinar dan bercahaya. Kalau mata yang pudar, mata putih pun kuning memang lah nampak tak bermaya dan nampak sakit orang tu kan? Biasanya orang yang bermata cantik ni tak perlu nak conteng mata mereka sebab mata mereka memang dah menawan dan sempurna, ni buat wanitalah ye.
Tak kira lelaki atau wanita, nak mata cantik perlulah dijaga dengan teliti amanah dari Allah tu. Apa yang kita perlu buat?

1. Bersihkan mata apabila balik dari beraktiviti di luar rumah.
-Habuk dan hama boleh membuatkan mata merah dan gatal.

2. Rajin minum inner shine...tak mahal pun.
-pati prune baik untuk kesihatan mata.

3. Rajin makan sayuran dan buah-buahan

4. Celak amat baik untuk kesihatan mata
-Rasullullah menggalakkan memakai kita celak, jangan berlebihan tau!

5. Amalkan meletak hirisan timun setiap pagi atau malam selama 15 minit pada mata tertutup  dengan berbaring .

6. Uncang teh yang dicuci bersih baik untuk mengururangkan bengkak dan lebam pada bawah mata.

7. Urut lembut bawah mata dengan jari tengah bagi membantu melancarkan peredaran darah dan mengurangkan eyebag.

8. Rajin buat senaman mata.
-Gerakkan mata ke kanan,  kiri, atas dan bawah dalam kiraan 8-12 saat. Ia dapat meredakan ketegangan otot mata.Buat ketika bersendirian ye..jangan masa berdating dengan si dia pulak..hehe

9. Elakkan minum air 2 jam sebelum tidur bagi mengelakkan terjadinya eyebag.



www.tips-fb.com

40 comments:

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

dulu shida minum inner shine...tp dlm 2-3 kotak je..hehehhe

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

ooo..xthu plak yg last tu..
pasni elakkan minum air time nk tdo..huhu..
thanx for sharing kak..

psssttt: mcm pakar kecantikan dah kakak saye sorang nih..hihihi

atiqsalleh said...Reply To This Comment

atq takde eyebag.. hih.. even tak cukup tido.. huhu...

tapi celak tue kan.. bukan kene pakai masa nak tido je ke.. bukan tue ke sunah RAsulullah??

duan lang said...Reply To This Comment

mata akak mmg cntik la...hihihi

Nazifa said...Reply To This Comment

wah2! nice nice.nk cube la.ehee

sorry akak x bgtahu ade rumah bru.sbb nk low profile je :)

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kakak kalau nak suruh bubuh timun tu LM memang tak terbuat. Kalau makan cecah sambal belacan adalah dik. Hihi... Minum innershine dah berbotol2 tapi mata tak cantik juga:)

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Saya problem hitam bwh mata je..huhu

bujal X said...Reply To This Comment

makan lobak pun ok~he~~

PinKy MoMMa said...Reply To This Comment

baru tau tak leh minum 2 jam sebelum tu menyebabkan eyebag huhu..tenkiu share info ni kakak cantik..

pssstt terbaca status kamu di fb..pasal kemiskinan tersembunyi tu..geramnyer!

diana said...Reply To This Comment

nak bubuh timun tu rasanya tak le..
kang bubuh timun tertidur pulak..
heheheh

kakchik@ella said...Reply To This Comment

teringin nak jaga mata tpi .. apakan daya, tak da masa dik.

Peri PiA said...Reply To This Comment

thanks for the tips LM ;)

kat opis ni,xdpt komen kat fb :(

tgk dari email je...

rara pinkmafia said...Reply To This Comment

akak,besh je sume tips ni kan.tapi nk buat tu pemalas giler,xtau lah mcm mana nk ubati penyakit malas ni.

MaYa MustWany said...Reply To This Comment

kawan2 lelaki masa skolah dulu selalu kata mas pakai eye liner/celak..sedangkan mas tak pakai pun. pernah try pakai baru2 ni tapi nampak macam sepet jew.he2.

N@SIQUE said...Reply To This Comment

laki² tmpan mcm sy nie leh amalkan gak ka nie??

Aku Ibu Muda said...Reply To This Comment

tetiba nak cakap...mata sy chanteks! haha

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@aDisH.sHidA-sedap ek?baik utk kita2 yg rabun gak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@.: iEyLa :.-sama2 dik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@atiqsalleh-nnt ummi wat etri lain ye atiq syg

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@duan lang-terima kasih duan lang..alhamdulillah, anugerah dan hanya dipinjamkan saja dr Allah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Nazifa-cubalah bulan sayam..takpe psl umah baru tu, akak dahmsk dlm bloglist akak pun

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Kakzakie-mana kak zakie tau mata akak tak chantek?huhu.mkn tuk kesihatan gak kan?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Chekgu Azrine-masalah kita sama

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@bujal X-ye bujal, baik tuk mata

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@PinKy MoMMa-sama2 dik..psl isu tu akak pun geram.huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@diana-buat time mlm la wak..amat menenangkan

Ekmi Rabat said...Reply To This Comment

thanks for the tips.kna buat ni. mata teruk sgt dh ni

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@kakchik@ella-nak tido akak tepek la timun tu..pastu zzzz

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Peri PiA-tq singgah pia sayang.takpe..janji info tu sampai pd pia gak.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@rara pinkmafia-tak susah pun..maka jgn mls2 rara ye

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@N@SIQUE-boleh je lah..haha

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Aku Ibu Muda-yesss tu akak tau wanie.mmg mata kamu chantekkk

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@MaYa MustWany-klu mata mas dah cantik..tak perlu pki selalu

laskar pelangi said...Reply To This Comment

wah tips berguna ni kak...mekasih kak=) nanti nak cuba lahhh

emieysandra said...Reply To This Comment

yeay! ade tips mata cantik. ehehe, owh..kne elakkan minum air 2jam sblum tidur, nti jadi eyebag ye kak..bru thu ni, nsib baik emiey susah gk jadi eyebag bile sllu berjaga mlm ni, klu nngis tgh2 mlm baru nampak..huhu

shatooman said...Reply To This Comment

ehh..x tau pon yg last tu..slalu je minum air suam 5 minit sblum tido.

Kalamhati said...Reply To This Comment

tq adikku sayang!sgt2 berguna..=)

anamizu said...Reply To This Comment

"Elakkan minum air 2 jam sebelum tidur bagi mengelakkan terjadinya eyebag" <--yg ni ana baru taw..
TQ ummi share nih! :)




luv,
anamizu

eiela said...Reply To This Comment

saya memang minum innershine, tapi lebam jugak sebab cengkung kot. tak tau pasal minum air tuh, memang tiap kali sebelum tidur minum air segelas.

CIK TOM said...Reply To This Comment

eh br tau xleh minum air 2 jam sblm tdo..yg ln tue dh biasa dgr jgk..ciktom plg suka minum sblm tdo.kl tdo tue mesti ada botol air masak kat tepi katil..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...