Friday, December 30, 2011

Resipe Roti Pintal



Assalamualaikum...dalam entri lepas ada LM tunjuk roti pintal percubaan pertama LM. Roti pintal ni saya guna whole wheat flour. Teringin nak makan roti cam kat hotel-hotel tu, berserat dan menyenyangkan. Alhamdulillah roti pertama kali digentel-gentel di lilit-lilit ni menjadi.




Roti saya tak sama besar atas dan bawah..hehe


Jom semak resepi:


260gm tepung roti-saya guna whole wheat flour
80 gm tepung gandum
1/2 sudu teh garam
2 sudu teh yis kering
10 gm susu tepung
*saya tambah 1/4 sudu teh bread improver



150ml air
1 biji telur


*saya satukan air dan telur dan kacau pakai garfu.


20 gm butter.




Satukan semua bahan, uli sampai sebati dan kenyal. Biarkan naik sehingga dua kali ganda dalam 45 minit. Tutup dengan kain bekas doh tersebut. Bila dah naik boleh dibentuk ikut suka...sapu dengan kuning telur dan bakar dalam 20 minit.




Untuk permukaan pula saya tak guna kuning telur..tapi saya gantikan dengan telur putih, shortening dan sikit susu manis yang di kacau rata. Saya sapu dipermukaan roti sebelum bakar. Hasilnya dia cantik berkilat. Saya tabur sikit cebisan cheese sebelum bakar..hasilnya ia mencomotkan roti saya...huhu





Selamat mencuba. Lain kali saya nak cuba pakai tepung roti biasa saja. 





www.tips-fb.com

13 comments:

EnciK AxixOu said...Reply To This Comment

tgk bnde neh terlapo roti lk..kne g cri kat kedai tgk ade x jnis yg cm neh..haha

diana said...Reply To This Comment

yang comot tu la yang buat dia nampak sedap..:)

cik hijau purple VS nur faie said...Reply To This Comment

thanks kongsi resepi ni ,
hu3 , nanti nak suruh mama buatkan laa , :)

Iffah Afeefah said...Reply To This Comment

wahhh y de cheese la best kak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@EnciK AxixOuHahaha gi la kedai cr roti cpt

CIK TOM said...Reply To This Comment

comelnya roti akak buat..teringin nak rasa air tangan akak..mesti sedap ek..untung suami n anak2 akak dpt emak yg rajin masak mcm2 ;)

Cik Ina Do Do Cheng said...Reply To This Comment

lydia, lenkali boleh cik ina cuba buat roti pintal tu, cam sedap : )

Yatie said...Reply To This Comment

nak loti...nak loti...wat akak terliur je....sedap tu makan yg baru kuar dari oven...

Muzel Zay said...Reply To This Comment

Gebunye!

Raden said...Reply To This Comment

mls nk wat..memg kompem2 xkn jd punya la

Woofer Storm said...Reply To This Comment

memang pndi masak..

Izan Ishak said...Reply To This Comment

tu dia... LM dah mula meroti pula...

Rain said...Reply To This Comment

yang warna cheese tu penambah seri :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...