Tuesday, January 3, 2012

Jangan Luah, Jangan Tegur




Assalamualaikum...


Ayat larangan kat atas tu adalah peringatan buat diri saya. Saya buat penilaian dan kesimpulan bahawa zama sekarang ni ramai orang tak suka makan sayur, maka hati mereka sekeras daging ayam dan lembu yang mereka makan. Pemakanan kita kan mempengaruhi sikap dan perangai..betul kan? cuba kaji...islam pun menyarankan begitu. Saya lihat kebanyakan orang yang tak makan sayur agak panas baran dan keras hati malah tidak bersikap pemaaf. Bukan semua ye...tapi kebanyakan. Sila baca dengan baik...bukan semua.


Zaman sekarang ni kalau rasa nak nasihat ke, nak tegur ke..baik jangan. Walau rapat cium laga pipi pun baik telan saja. Bukan semua orang boleh di tegur. Mana ada orang nak mengaku diri tak elok, semua kata diri sendiri baik kan?  kalau terasa hati ke, sedih ke..diam-diam sudah supaya tak mengusutkan keadaan. Jangan fikir meluahkan bagus, ia akan merosakkan keadaan sebenarnya.



Saya kadang-kadang berani tegur adik kandung sendiri saja. Itu pun kalau larat, kalau tak larat saya pandang saja. Kalau bab sedih, marah..memang saya rasa tak perlu luah, mengadu saja pada Allah. Moga semuanya semuanya kembali seperti dulu. Dulu masa kecik sampai umur 18 tahun saya selalu kena buli. Kerja pun kena buli juga...saya benci kena buli. Tapi tak boleh nak luah...saya pendam saja. Sekarang pun saya makin malas nak luah apa yang saya rasa. Adakah saya makin hilang suara atau hilang nikmat untuk meluah apa yang saya rasa?



Sampai sekarang saya rasa lain bila berdepan dengan kaki buli masa saya kerja dulu. Geramnyer hati tengok dia..
www.tips-fb.com

15 comments:

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

sometimes kita nak tegur orang ni kena tengok orang tu camne LM.. yup.. kalau keluarga sendiri sennag kerja.. kalau org luar.. silap hb dia suruh kita cermin diri kita dulu..susahkan.. contohnya nak tegur orang yang tak solat.. hhuhu..kena ada kekuatan jgk tuh..

diana said...Reply To This Comment

masa saya kerja pernah jugak ada yang cuba nak buli.tapi lama2 dia nyesal kot sebab saya selalu tunjuk kn rasa tak hormat saya pada dia..
sampai sekarang..

Adik beradik saya,saya tak suka tegur..saya dengan adik beradik tak rapat.asal jangan menyusahkan saya sudah la.hidup la kau nak tunggang langgang sekali pun..tapi kalau menyusahkan saya dan suami saya tak boleh terima tu..telan la ayat2 pedas dari saya..

ieda said...Reply To This Comment

yedik mana ada orang yg nak mengaku salah sendiri .. segelintir sahaja .. huhuhu sedih kan ..

paling benci org yg suke membuli nie huhuh

Jo Qusary said...Reply To This Comment

Padan la adik lelaki yg sorang tu degil semcm walaupun byk kali dileter mak... dia memang jenis yg tak suka makan sayur...

LadyBird said...Reply To This Comment

salam akak.. bagi lady.. diam itu jauh lebih baik.. luah je pada Allah kerana hanya Dia yang lebih tahu.. luah pd org lain, nanti bertambah haru.. kite lak jadi tension.. bertambah2 lagi mslhnye..

Cik Bambam said...Reply To This Comment

kekadang.. bila asyik dok wat luahan je kak.. mmg sampai satu masa tuh kan.. rasa malas dah nak luahkan.. sebab keadaan sama jek kot..takde yg berubah ek.. =.=

azwa amani said...Reply To This Comment

betul juga sis, org x mkn sayur sgt keras kepala

Iffah Afeefah said...Reply To This Comment

kdg susa nk negur org

mmgla baik je ngn die

tpi dlm ati spe tau kan kak

Qish Darleena said...Reply To This Comment

assalamualaikum.. senasib kita kaklong.. qish pun sama. mentang2 kakak lagi kecik lagi adik.. :(

Tina Othman said...Reply To This Comment

betul, walaupun hati nak tegur tapi tak berani, takut nanti jadi bermusuhan

Ieja said...Reply To This Comment

Betul tu..lebih baik diam daripada berkata-kata..eh tapi jangan sangka diam tu penakut pulak..kan? heeee

Cik Ina Do Do Cheng said...Reply To This Comment

ye ke tak makan sayur cam tu, cik ina pun tak tahu.biasalah tu manusia kalau kita ikhlas menegur, susah nak diterima. apa-apa pun cik ina sefamily memang tak boleh tinggal sayur.

Woofer Storm said...Reply To This Comment

sy dulu ummi selalu jadi mangsa buli,lagi2 masa sekolh renda dulu..kini tidak lagi,kenapa perlu dibuli kalau rasa diri suda berani..heee

missSenget said...Reply To This Comment

malas nk luah smpai da xrasa nk meluah kan...

kdg2 lupa tu adalah masalah..

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

klu ieyla dr skolah dlu xsuke kne buli..
memang xkan jadi mangsa buli..
tp jadi "wanted" la plak..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...