Monday, January 23, 2012

Jiran




Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Dalam kehidupan kita sesibuk mana pun jangan diabaikan jiran kita. Tak kira apa agama sekali pun hak jiran tetap ada dalam islam. Lebih-lebih lagi jika jiran kita sama agama...maka jangan nafikan hak jiran.



Lain kali boleh kita senaraikan hak jiran. Jangan sombong dan pentingkan diri sendiri. Pelik sekarang ni orang tak bertegur sapa dengan jiran kan? Moden la sangat...huhu



Gambar kenangan maisarah bersama anak jiran saya di segamat. Kami sangat rapat dah macam adik beradik. Maisarah cuma tak pernah tidur sana saja, mandi pun selalu kat sana. Gambar kenangan 2 tahun lalu kalau tak silap. 



Bukan mudah nak dapat jiran yang baik. Alhamdulillah saya sentiasa dapat jiran baik dan penyayang. Kat Qatar ni saya ada juga jiran orang malaysia yang sangat baik. Kak zuriani namanya. Dulu anak saya sakit hari-hari dia hantar lauk dan sayur...terharu kan? 
Jiran di segamat ni namanya kak yati. Selalu call dia walau jauh qatar -malaysia. Kalau dia hantar kami ke KLIA dia yang menangis lebih teruk dari saya...hehehe. Sayang sangat pada jiran-jiran ni. 



P/s: susah senang jiran yang bantu..keluarga kan jauh !



www.tips-fb.com

11 comments:

Iffah Afeefah said...Reply To This Comment

ye jirn sgt membantu

bgitu juga jiran blog erk

Nazifa said...Reply To This Comment

ifa x penah nmpk batang hidung anak jiran sebelah umah.huhuhu

kiz said...Reply To This Comment

hidup berjiran.. banyak faedahnya

ieda said...Reply To This Comment

ada dikk ... ada layie jiran yg x cara hal jiran dia .. sedih kan
kalau akak jiran lah org pertama yg kita btahu apa sahaja masalah dan kesusahan kita .. nak minta tolong kan .. huhuh kalau mereka x der susah kite ..

sekurang2nya ada juga teman nak berborak2 waktu kita lapang kan ;)

❤ eyeme ❤ said...Reply To This Comment

betul kak..ddk hostel pun kena baik2 dgn jiran sblh bilik...sng kalau terkunci kat luar bilik..ada tmpt menumpang skjp..

kalau x baik dgn jiran and tak amek tau pasal jiran tumah kena ceroboh pun jiran buat taktau je..

~ yus ~ said...Reply To This Comment

betul2, jiran adalah mereka yang terdekat dengan kita, mmg perlu berbaik2 sesama jiran ni...

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Alhamdulillah..jiran rin skg smua baik2..syukur..

Lelord said...Reply To This Comment

setuju dgn miza...cam skang ni umah lela kat melaka pun jiran sblh yg tengok2 kan

Peri PiA said...Reply To This Comment

memang nimat rezeki jika dpt jiran baik

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

bile kita susah jiranla org yg paling dekat yang boleh kite harap..
tak rugi pon kalau berbaik2 dgn jiran kan kak..

deno said...Reply To This Comment

bertuah akak dpt jiran yg baik... jiran deno kiri kanan, setahun nak bertegur pun susah... hmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...