Thursday, January 5, 2012

Kuih Koci-Boboiboy



Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Anak-anak saya kalau tengok citer boboiboy atau upin dan ipin mesti nak makan apa saja kuih yang ada dalam cerita tu. Mak aiii saya kecut perut bila anak-anak nak makan kuih malaysia. Mana nak cari?

Hari tu dia kata nak kuih koci mak temah. Saya dah tau dah, memang nasib saya tak baik bila mereka minta kuih koci. Saya mana pandai buat kuih koci, nak cari daun pisang pun bukan mudah. Bukan semua pasar raya ada jual daun pisang...huhu.




Bila dah cari daun pisang saya pun mula buat kuih koci. Ala...adunan lebih kurang macam kuih buah melaka je kan, inti cam kuih ketayap. Tapi buat kuih koci dengan adik sayfiq memang mencabar. Adoiii seksa pula nak masukkan intinya. Orang tak pernah buat memang serba salah kerjanya. Berpeluh dingin saya mengerjakan kuih koci. 

Dapatlah dalam 28 keping. Bonda terkejut dengar saya main gentel-gentel kuih koci bersama adik syafiq yang terlebih manja tu. Dah anak nak makan...kenalah buat kan? sedap atau tak tolak ke tepi, betul tak? Bila tengok kuih koci ni saya nak tergelak. Kuih koci orang bulat kuih koci saya panjang....huhu.



 
www.tips-fb.com

21 comments:

lieynanilaz said...Reply To This Comment

percubaan yg baik...lepas ni tererlah buat kuih koci...:)

MULAN said...Reply To This Comment

lazat...!!! saya suka koci..

Cikpuan rara said...Reply To This Comment

heheheh dapnya....pandai akk buat.mana puding rindu2 tu.hehehe

~ yus ~ said...Reply To This Comment

oklah tu lydia. Menjadi nampaknya. Saya pun sangat suka kuih koci, tapi tak tahu nak buat...huhu.

Nasib baik kat sini senang nak cari kuih koci yang dah siap, kawasan kampung lagi kan, kalau kenduri pun mmg order kuih koci untuk hidangan tambahan..:)

simply nana said...Reply To This Comment

1st time wat dh mcm ni, misti kali kedua dh leh wat tempahan nie...he3

Kakzakie said...Reply To This Comment

Dik... adunan koci yg dibungkus begini kalau ada dua dipanggil kuih puteri sebilik. Sedap kakak suka:)

KuNanGKuNanG said...Reply To This Comment

sedapnye kuih koci..sy yg kat m'sia ni pun jarang dapat makan.hehehe

eRza farEeha said...Reply To This Comment

woww..nnti bole la rse kuih koci akak..heee

Mr.X said...Reply To This Comment

Wah . . Wah Bikin Ngiler Nih ..

heheh . .

kakchik@ella said...Reply To This Comment

KC pun suka kueh koci. Nak pulak koci pulut hitam. KC pandai tau buat kueh tu.

Sunah Sakura said...Reply To This Comment

takpelah..jadi jugak kan..hehehe

azian said...Reply To This Comment

kak, syafiq dah mkn kuih koci???cur lassssss....heheheheh

laskar pelangi said...Reply To This Comment

dapnyeee..selalu bila pergi pasar..selalu gak la beli kuih ni..makan sebiji tak cukup..mesti nak lagi punya:)

Iffah Afeefah said...Reply To This Comment

sedap plak koci


tp xreti plak

ieda said...Reply To This Comment

huaaaaaaaaaaaaaaaa dikkk
bak mai sikitttt

Rozuan Ismail said...Reply To This Comment

dah lama x mam kuih koci

Cik Ina Do Do Cheng said...Reply To This Comment

lydia cik ina suka kuih koci tepung luput hitam : ) rajin lydia mengentel koci, nak lebih sedap sebelum kukus, curah santan pekat yang dikacau ngan sikit garam atas kuih koci.

diana said...Reply To This Comment

seronoknye masak bila anak2 makan..saya tak de mood nak masak2 gini sebab tau tak de sapa nak makan..
heheh..lagi2 maisara..rupa pelik sikit tengok pun tak mau..

Suara Kalbu said...Reply To This Comment

Waaaaaaaaaaa.... rajin mengoci nampak. Cedap kuih ni especially yg dengan tepung pulut hitam pastu ada pulak santan pekat dan inti kelapa yang manis dalam tu waduhhhhhhhhhhhhh

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

hurmm..betul la..
xsame dgn yg saye beli ari tu.. :p

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Akak pon suka koci, tp nak yg inti kacang....muahahaha...demand


Kasih ibu..... Mg LM lekas baik ye, take care dear

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...