Wednesday, January 11, 2012

Kurma Ajwa @ Kurma Nabi



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya pernah buat entri tentang aqilah nak telan biji kurma ajwa. Nak tunjuk sikit rupa kurma ajwa ni bagi yang belum kenal atau dah pernah makan tapi tak tau nama.

 


Kurma ajwa ni orang kita biasa panggil kurma nabi. Biasa dalam ceramah agama ustaz selalu sebut kalau makan kurma nabi ni banyak manfaatnya selain awet muda. Tapi kata ustaz kurma ni kalau makan selalu akan botakkan kepala, kenapa? Sebab harganya yang agak mahal RM160-180 sekilo. Saya dulu kalau beli kat malaysia beli 200 gram je..huhu, makan jimat-jimat je.



Masa ke Madinah dulu saya beli banyak kurma ajwa ni, di sana murah sangat saya dapat serendah 50 ringgit. Murah kan? Tahun lalu tak dapat buat umrah maka kami kirim saja dengan kawan beli 200 riyal. Dapatlah 3 kilo. Harga mengikut saiz, besar saiz besarlah duitnya. Alhamdulillah stok kurma ni memang banyak sebab saya makan sepanjang saya hamil syafiq hingga sekarang. Rasanya jauh lebih lemak dan enak.


 

 
www.tips-fb.com

33 comments:

Kalamhati said...Reply To This Comment

Bestnya adik selalu dpt mkn kurma ajwa..susah nk dpt kan. akak dulu pun bawak balik dlm 3 kilo je.then ada cikgu sekolah yg pregnant kirim sekilo sbb dia teringin nak makan..

diana said...Reply To This Comment

kalau kat sini nak cari kat mana ye.sejak LM cerita hari tu saya teringin sangt nak rasa.nak try la cari kot2 ada

missSenget said...Reply To This Comment

sedapnye..

bagusnya dpt makan spjg pregnant..

ieda said...Reply To This Comment

banyak kebaikan makan kurma nie
even skrg x mengandung punn akak jadikan amalan ;)

Lelord said...Reply To This Comment

last year beli gak 2 kilo bawak balik mesia

Cikpuan rara said...Reply To This Comment

kak mmg mcm buah prune kan.

emieysandra said...Reply To This Comment

sy terkejut jap bce yg part botak tu..bce sampai habis baru paham..ehehe


=)

Syat0za Zai said...Reply To This Comment

nak merasa jugakkk :(

azwa amani said...Reply To This Comment

sedapnye... huhuhu :)

Woofer Storm said...Reply To This Comment

tak mampu nak beli ummi..

#mesti sedap ni kan ,lagi mahal lagi enak orang kata..hehee

Подтверждаю said...Reply To This Comment

as salam...
ya. enak. berlainan dari kurma-kurma lain. lembut isinya. akak beli kat mall atau kat gerai-gerai? murah

=)

Pia said...Reply To This Comment

"salam LM...mak aii lama nya tak jejak kaki kat sini....apa khabar Lm dan famili..harap2 tu sihat2 jer...~ kurma tu byk jual kt sini kan..tp itulah rega dia mmg mahal giler...akak makan kurma yg biasa2 jer...nak beli yg mahal2 ni payah laa sbb ank2 akak mmg suka buah kurma ni..."

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Sedap.... Yg last Mak akak p haji ritu, Dia bg akak we ejas karma ni, akak sorg je dok mkn, mmg lemak.... Last2 abes dh...huhuhu

Peri PiA said...Reply To This Comment

suka kurma,makanan terbaik

Izan Ishak said...Reply To This Comment

alhamdulillah... izan pun sentiasa ada stok kurma kat rumah.. kurma ajwa ni antaranya sbb mak mmg tiap2 thn dpt peluang buat umrah dan tak lupakan anak bongsunya ni...

Encik MamaT said...Reply To This Comment

ikut gred gak.. kalau yang madinah punya lagi mahal.. sebab itu yang nabi doakan...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Kalamhatiadik pun ada dlm sekilo lbh je lg kak.nak beli juga minggu dpn klu ada peluang nnt buat stok

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@dianabiasa saya beli time bulan posa atau kat pasar kuantan, tapi kawan saya haritu beli kat pasarraya je, dia kata kat Alamanda ada..kalau area tempat diana kat penang tu saya tak pasti nak cari mana..huhu.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@missSengetakak lemah masa peknen, sbb tu kena mkn kurma dik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@iedabetul kak..mkn 2 biji pun dah kenyang kan?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Lelordkami pun bawa blk gak hari tu. susah nak dpt kat sana dgn harga murah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Cikpuan raraye..sbb dia bulat kan?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@emieysandrahehehe..mujur baca sampai habis

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Syat0za Zainnt akak belikan adik sikit

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@azwa amanibetul tu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Woofer Stormmmg ummi pun tak mampu beli kat malaysia.mahal berapi.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Подтверждаюakak beli kat dpn masjid kiblatain, ramai jual kat sana,gerai2 kecil.tu yg dpt 50 riyal je

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Piahai sis pia, windu~~ kami sekeluarga sht2 je. kebetulan kat madinah ada peluang beli tu yg kami beli tu sis

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Melati Qistyna's Mummyamboi...akak mkn sorang2 ke?hahaha

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Peri PiAbetul tu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Izan Ishakye izan, ramai ambil peluang beli masa buat umrah dan ziarah.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Encik MamaTtentang nabi doakan tu saya tak tau, terima kasih infonya ye..

mmg kami beli di madinah, sbb di mekah harga nya mahal.di sana dulu 50 riyal yg saiz kecil,ada yg 70 dan 100 riyal juga. kebetulan dpn masjid kiblatain tu ramai yg jual,mungkin sbb tu murah kot

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

bestnye kalau de stok kat umah...
mase mak ngn ayah g umrah ritu rasenye ade bwk blk... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...