Monday, January 9, 2012

Masak Lemak Sayur Kobis

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Menu kami sekeluarga hari ni cuma ikan kembung goreng,sayur lemak kobis dan sambal tomato. Lauk ringkas tapi cukup bermakna buat kami sekeluarga,alhamdulillah. Saat masak sayur ni tadi terkenang peristiwa lama. Dulu masa baru bernikah memang saya cuma mahir mahir masak sup dan goreng ikan saja. Rumah bonda dekat je,tapi takla sampai makan di sana tiap hari,malu kan? Bila bonda cerita dia masak sayur lemak kobis dan goreng ikan saja tekak comel saya menjerit nak makan lauk tu. Umur dah 21 tahun,dah kawin pun,takkan nak bawa perut umah bonda pula. Saya yang sedang mabuk - mabuk tu terus ke kedai runcit beli kobis dan kelap parut. Nak masak tak tau,zaman dulu mana ada tenet mudah macam sekarang. Tak boleh nak google sana sini. Akhirnya saya tebalkan muka tanya akak kedai tu cara nak masak sayur lemak kobis. Malu nk tanya bonda...hihihi. Lepas dari tu saya berazam untuk belajar masak. Lepas perut sendiri pun jadi la. Tiap kali masak sayur ni pasti terkenang kisah lalu tu.
www.tips-fb.com

7 comments:

Woofer Storm said...Reply To This Comment

awalnya ummi kawin..eeheeeh

#takpe belajar perlahan2 orang kata^^

missSenget said...Reply To This Comment

hihihih..

pastu skrg sgt terrer memasak kan...

KAMIHIDUP said...Reply To This Comment

sayur lemak kobis? fav KAMI!!!

azian said...Reply To This Comment

kak...tepek laa gambo...heheheh

Izan Ishak said...Reply To This Comment

alolo... comel lah LM ni sampai tanya resepi kat kakak kedai ye.

izan pun baru teringin nak makan sayur lemak kobis. jap lagi nak pergi kedailah cari ikan... dah terasa2 kat tekak pulak kesedapannya ni...

*LM... ajar izan camna nak buat sambal tomato bole? dgn tak malunya tanya LM resepi pulak ni... hehe...

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

hihi...untungla makcik kedai tu tahu masak cmne..
klu sekarang xkan nak tnye bangla kedai tu..tahu ke diorang ek??erkk..

YAYA AZURA said...Reply To This Comment

Haha..rela tanya makcik kt kedai..hehe..
Tp kita sama LM..yaya mmg segan nk tanya mak..lg rela tanya en google even masak ygsimple2 pun...lg satu suka masak masakan yg mak tak pernah masak..so dia takboleh komen lebih2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...