Sunday, January 22, 2012

Tak Guna!



Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Sejak pulang balik cuti ke tanah air tahun lalu aqilah minat sangat tengok cerita boboiboy. Siang malam dia nak boboiboy...naik hafal saya skrip cerita tu. 
Sebenarnya saya ada sedikit kurang senang bila anak kecil 3 tahun tengok cerita macam ni. Bila dia tengok boboiboy atau upin dan ipin dia mula sebut perkataan aku dalam perbualan. Di tegah dia mula buat muka keliru. Pasti dia keliru, sebab dalam cerita tu memang mereka cakap 'aku' 'kau' kan?



Bila dia naik hafal skrip tu dia kadang kala sebut...'tak guna' alamak!!! Kalau orang luar dengar kan tak manis. Padahal dia bukan nak bergurau sebut perkataan tu, cuma dia teringin nak cuba sebut. Bukan dia faham pun maksud tak guna tu kan? Aduhh tengok kartun pun buat saya susah hati.  





Korang perasan tak sesetengah kartun macam tak sesuai ditonton oleh anak kecil?


www.tips-fb.com

16 comments:

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Setuju LM..mcm ank rine klu kkk dia ckp aku kau..dia ckp mna boleh ckp aku..xbaik..ummi marah..huhu..

zulkbo said...Reply To This Comment

salam..
anak saya pun ada bercakap begitu
bila menonton kartun tu dan ada juga bercakap perkara yang sama..saya tegur.."budak pandai tak bahasa diri aku" dia suka saya puji dia pandai. jadi dia tak mahu bahasa diri aku lagi..he he

Melor said...Reply To This Comment

katun memang byk pengaruh pada anak2. x bagi tgk pun kite juga yg susah

Iffah Afeefah said...Reply To This Comment

perasan sgt

jdi sbg mak bpk

kne pantau la kan?

pena rozie said...Reply To This Comment

twin x diajar tengok boboiboy....

Syat0za Zai said...Reply To This Comment

pengaruh pengaruh..huhu

FasiHaH SupiaN said...Reply To This Comment

media massa byk memberi pengaruh pd kanak2

Dr Hafiz said...Reply To This Comment

Betul LM, boboboy ni juga dah pengaruhi anak saya... Mereka pun dah pandai cakap tak guna, skrg saya beritahu maid saya supaya jgn kasi tengok boboboy lagi...

L said...Reply To This Comment

urrrm.. susahkan... alahai... sukar mendidik la kalau gini..

Jom renung2 sebentar.=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

❤ eyeme ❤ said...Reply To This Comment

setuju sangat kak..memang ada mesej yg cuba utk disampaikan..tapi kdg2 terlepas pandang sesetengah perkataan tu..budak kecik ni pantang sikit benda2 baru lg2 yg dia taktau kan kak..

bedpet said...Reply To This Comment

kartun mmg slalu guna bahasa pasar yg mcm tu. kalau sin chan lg teruk -..-'

najihah sahami said...Reply To This Comment

yupp..setuju tu kak...iman pun suka ikut..aishhh..

Izan Ishak said...Reply To This Comment

betul3... itulah antara dialog yg tak bagus utk anak2 kecil kan...

MaYa MustWany said...Reply To This Comment

hihi..anak buah mas suka sgt upin ipin.tapi allhamdullilah wat masa ni,dia tak de la terpengaruh.prcakapan pun masih xde masalah.pernah sekali dia gna aku,kami ajar n tegur.sjak tuh,xde lak dengar.

Peri PiA said...Reply To This Comment

btl juga tu,biasa nya katun luar negara la

deno said...Reply To This Comment

eh2, sama la ngan anak buah deno... sejak tengok citer boboboi tu, duk sebut2 'tak guna' tu... padahal dia sendiri pun tak fhm apa 'tak guna' tu... betul la... ada juga kartun yg tak baik utk kanak2 tengok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...