Wednesday, February 15, 2012

Bihun Goreng



Assalamualaikum dan salam sejahtera. 


Sihat semua? Apa menu kalian hari ni? Saya cuma masak bihun goreng. Bihun ni kegemaran kami sekeluarga. Buat selalu sebagai menu santapan mereka pasti tak menolak. Tak jemu-jemu anak saya ni kalau bagi makan bihun. Saya sendiri  pun suka bihun.




Masakan simple yang boleh memikat hati anak-anak. Alhamdulillah anak saya tak cerewet bab makan. Janji ummi yang masak. Mereka makan sampai licin.

Resepi:

250gm bihun-rendam sampai lembut
2 sudu besar udang kering(kisar)
2 sudu besar cili  kisar
sebiji bawang besar -saiz sederhana
3 biji bawang merah(kisar)
2 ulas bawang putih(kisar)
1sudu kecil kicap pekat
garam secukup rasa
dada ayam dipotong dadu
udang-jika suka
1 biji telur 
carrot dan sawi
taugeh
tauhu goreng

caranya: tumis cili dan bahan yang dikisar dengan api sederhana hingga garing. Masukkan telur dan kacau garing. Masukkan kicap dan garam. masukkan ayam dan udang . Masukkan bihun yang telah ditos airnya. Kacau hingga masak. Jika bihun masih keras masukkan sedikit air. Goreng hingga garing dan boleh masukkan sayur kemudiannya.




www.tips-fb.com

20 comments:

fRaMe+LenSeS said...Reply To This Comment

kak, sedapnya.. ata la mai kat adik sket. ehehe. lapo aa. :P

niesa said...Reply To This Comment

lapar pular rase...
anak2 mesti cari air tangan mak...itu yang TERBAEKKK

deno said...Reply To This Comment

deno suka makan bihun bersama keropok... org ganu panggil kepok keping.. hihi.. sedap makan ngan kepok! :)

Rozuan Ismail said...Reply To This Comment

nak sikit.hehe

hazanis said...Reply To This Comment

Kak...pos kat sini sikit....tgh malam nie la trase lapor...T__T

incik said...Reply To This Comment

terus rasa lapar...

Cik Ina Do Do Cheng said...Reply To This Comment

cik ina pun suka bihun, sedapnya lydia.cik ina sepanjang hari makan bihun pun tak pe.

Pia said...Reply To This Comment

"salam ..slmt pagi LM..akak pun suka mihun goreng,ank2 pun suka..tp akak tak suka kalau mihun tu agak keras..biar lembik sikit tk pa...haha..ptg ni pun cadang nak buat mihun sbb nak buat potluck ke tmpat ngaji akak...sebenarnya dah buat apam..tp tk jadi pulak..bantat..."

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Akak pon suka mihun berbanding mee kunin.... :)

intan_blur said...Reply To This Comment

sedapnye...rajin dia masak pagi2.. ;)
ade lagi x..post kat intan sikit..

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

suke bihun kaler putih..
tp kalau kat umah mesti xjmpe pnye..sumen nak pedas.. :p

cheqna said...Reply To This Comment

cheqna baru bekpes nasi minyak ngan ayam kampung gulai
sedap =)

zalin onceitalk said...Reply To This Comment

mintak sikit bihun ni kak..hehe..

eiela said...Reply To This Comment

saya pun suka bihun goreng. simple tapi sedap.

azwa amani said...Reply To This Comment

amani suka kalau letak kicap banyak sikit.. hehe, pastu makan dengan sos cili.. nyum2.. sedapnya kak, nak sangat rasa masakan akak. :) nak roti.. hehee

najihah sahami said...Reply To This Comment

lama xmakan bihun goreng umi..huhu...makan ngan kopok keping bestttt!

Izan Ishak said...Reply To This Comment

lapar pulak tgk bihun miza ni. kami pun suka bihun. izan tak leh nak telan nasi lah skrg ni...

eRza farEeha said...Reply To This Comment

telan air liur tgk bihun akak..hhehehe...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

kakD pun suka juga bihun...TAPI mee goreng basah2 pun sodap juga...

Peri PiA said...Reply To This Comment

cedapnya,suke bihun :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...