Wednesday, March 14, 2012

Talam Ubi Mat Gebu



Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Buat lagi talam ubi kegemaran saya. Memang resepi dari blog Mat Gebu ni buat saya sangat suka kan kuih tradisi ini. Sedap tak manis sangat. 


 
bahan bawah:
600 gram parutan ubi kayu
160 ml santan cair
200 gram gula melaka
sedikit pewarna coklat(LM tak letak)
1 helai daun pandan
bahan untuk atasnya:
600ml santan
40gram tepung gandum
70gram tepung beras
garam secukup 





cara:
1. untuk bahan bawah tu , satukan santan, gula melaka dan daun pandan. Masak hingga gula larut dengan api perlahan tapis dan sejukkan. Sapu loyang dengan minyak. Satukan air gula tadi dengan parutan ubi. Gaul rata dan kukus 20 minit. Saya tutup loyang dengan aluminium foil macam cik mat buat.

2. Untuk lapisan atas, gaul rata semua bahan kecuali garam. Rasakan garamnya sekadar lemak-lemak saja jangan terlalu masin. Masak atas dapur dengan api perlahan hingga bancuhan tu jadi suam-suam. Tuang atas lapisan ubi tu dan kukus 25 minit lagi. Tutup loyang dengan aluminium foil bagi mengelak air jatuh atas talam.

Pastikan kuih sejuk sebelum dipotong. Tapi biasanya kuih LM akan dicedok dengan sudu sebelum sempat sejuk..hehehe.





www.tips-fb.com

21 comments:

Cik Kamoo said...Reply To This Comment

bestnya...dh lama tak makan. tq sbb share...bolehlah cuba nti

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

selalunye kalau mak masak kuih ni yg ats kaler putih mesti tinggal..hihi :)

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kakak pun suka kuih talam ubi kayu ini dik... kalau manis sangat pun muak betul buat jangan manis sangat

Mat Gebu said...Reply To This Comment

Tergoda sudahhh....

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

sedap, tp kalau akak, akak mkn yg putih tu...hehehehe

najihah sahami said...Reply To This Comment

memang rajin habis la kak...nanti akak balik malaysia, tiap2 minggu mish menempek umah akak. mintak kuih. hehehe

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

suka nya dia mngukus...nanti kalau beli periuk kukus elektrik lagi2 la dia buat nya...pcm kata menjadi cantik kalau gna yang letrik...huhuhu mcm nak beli je..


shida xpernah makan talam ubi nie

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

perghhhh....

Sunah Sakura said...Reply To This Comment

sedapnyaa..saya nak yang bahagian atas je bole? :D

AMMAR YASIR said...Reply To This Comment

Sedapnya...lama tak makan

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Cik Kamooselamat mencuba

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@.: iEyLa :.qila suka yg putih..dia mkn atas je dik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Kakzakieresepi cmg ni tak manis sgt kak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Mat Gebummg saja nak goda..buat la lagi..kih3

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Melati Qistyna's Mummykak abby sama cam qila

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@najihah sahamijemput la dtg...hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@aDisH.sHidAjom beli sama2 shida

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ampunkan dinda kakD

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Sunah Sakurasilakan..akak ngap yg bwh je nnt takpe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@AMMAR YASIRsedap kan ..cr la nnt

Peri PiA said...Reply To This Comment

kuih tradisi mmg tiada tandingan rasenya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...