Wednesday, April 25, 2012

Berilah Pada Yang Sudi

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Islam mengajar kita agar memberi kerana memberi itu lebih baik dari menerima. Namun dalam kehidupan kadang kala setelah puas memberi kita ingin juga menerima terutama dari insan yang selalu kita beri. Memang benar tidak baik meminta dan mengharap balasan tapi itulah yang sering ada dalam fikiran kita kan? 


Dalam perhubungan juga begitu terutama hubungan dua hati. Jika hanya satu pihak asik memulakan sesuatu, asik satu pihak yang memberi, asik satu pihak saja yang mulakan perbualan mahu pun menelefon tapi pihak satu lagi sambil lewa dan senang hati menerima tanpa ada hasrat berusaha nak memberi atau menggembirakan pasangan pasti ia amat menghampakan. Pada saya jika pasangan tak berusaha nak memberi asik mahu menerima itu tak adil dalam perhubungan. Pihak yang kerap memberi akan rasa tidak dihargai. Namun ada yang kata sesetengah insan memang tak pandai menzahirkan perasaan mereka terutama lelaki.


 Bagi saya selagi ada peluang tunjuk dan usahalah beri yang terbaik buat insan yang kita sayanga terutama kekasih hati( suami atau bakal suami), anak-anak, ayah bonda dan siapa saja yang kamu sayangi selagi dia ada dan mengerti kamu sayang dirinya. Boleh bayangkan dia pergi sebelum kita sempat tunjuk dan beri sepenuh perhatian padanya? Menyesal tak bila dia pergi sebelum kita hargai kehadiran diri mereka?


www.tips-fb.com

10 comments:

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

KASIH SAYANG...
mungkin tak seberapa dibanding dengan harta benda...
tapi tu lah yg harta yg paling bermakna dan mudah tuk kite beri...

kiera'sakura said...Reply To This Comment

kira setuju kak... sbb tue kira tunjuk yg kira sayang dan hargai dia selagi dia ada dengan kira.. klau pun bkn jodoh dgn dia xpe atleast kira x menyesal sbb kira dh cuba jadi yg terbaik :)

ejulz said...Reply To This Comment

sedih gak bila berada di situasi tu kak.. rasa down sgt.. org yg kita syg n kita tau org tu pun syg kita gak tp dlm masa yg sama dia pun ada hati kat org lain.. kalo akak brada dlm situasi tu, apa akak akan buat?

D_08 said...Reply To This Comment

dalam hubungan...
kena ada give and take...
kalo satu pihak je asik memberi...
dan satu pihak asik menerima...
kompem...nanti timboi konflik....

tapi dalam hidup kita pulak lain...
jadi yg memberi lebih baik dari yg menerima.... kita kene ingat.... dunia ni berputo.... dari amalan kita selalu memberi ato name lain bersedekah..... Insyallah Allah tolong mase kite perlu 'menerima'..... tak gitu???

pena rozie said...Reply To This Comment

Kasih sayang cukup bermakne dlm idup...

najihah sahami said...Reply To This Comment

mish setuju kak. dulu mish salu buat dek je. langsung tak hargai apa semua. skang bila dah hilang semua tu, menyesal air mata darah pun tak guna. orang dah sakit2 sangat2...:(

ain dzaya said...Reply To This Comment

dua2 pihak kene sama adil n saling memahami..insyallah..berkekalan la..


Cinta sejati akan mendengar apa yang tidak dikatakan mengerti apa yang tidak dijelaskan sebab cinta tidak datang dari bibir, lidah atau fikiran melainkan HATI.

Cinta itu bukanlah bagaimana kita dapat mencintai, meyayangi dan menerima dengan sempurna tetapi cinta itu adalah bagaimana kita belajar untuk mempelajari ketidak sempurnaan dalam diri seseorang dan membuat ia sempurna dimata kita.

"Moga moga tak jumpa douchebag.".

Izan Ishak said...Reply To This Comment

setuju ngan miza...selagi kita boleh memberi, kita cuba yg terbaik. jangan sampai menyesal kemudian hari sbb tak sempat nak buat apa2..

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

paling penting..ikhlas dalam memberi apa punkan LM??

Peri PiA said...Reply To This Comment

setuju ;')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...