Friday, May 25, 2012

Cubit



Assalamualaikum dan salam sejahtera

Tau tak sejak seminggu ni rasa tiap hari qila kata kawan dia cubit. Lelaki la..pompuan la. Eiii anak saya tu dah la kenit je, kurus je sekarang ada lak orang cubit macam ikan eh? 

Budak-budak ni takkan menipu nyer, kalau dia cakap orang tu cubit ye la tu. Agaknya la kan...kalau korang marah tak? nak besarkan anak bukan senang. Qila tu lagi la, 34 minggu dah pecah ketuban, duk wad seminggu pastu induce. Lepas lahir duk inkubator, pastu hari nak balik kena jaundis lak. Lepas lahir hampir 2 bulan baru jaundis okey sebab lahir 2.2kg dan tak cukup bulan. Bila dah besar suka hati je orang cubit anak kiter macam ikan eh. Tu tadika...belum lagi sekolah rendah cikgu belasah dengan rotan ke apa kan?

Kadang-kadang terfikir gak...budak nakal yang membuli kat sekolah ni terikut perangai siapa ek asik mencubit?kat rumah mak dia rajin cubit ke?bagi ibu bapa...hati-hati dalam mendidik. Kalau dah marah dan penat kita selalu lupa...ye saya pun begitu. Tapi cuba tengok, kalau kita suka jerit-jerit anak pun akan ikut, kita pemarah anak pun ikut juga, kita suka angkat tangan saper lagi nak ikut perangai tu?anak sendiri la kan? renungkan lah...yang baik kita ikut, yang tak elok tu kita jadikan pengajaran dalam hidup kita.

p/s:kes hari-hari qila kena cubit ni wat saya geram...lebam-lebam dak qila tu tau. ada gak yang kena nanti ni.




www.tips-fb.com

12 comments:

ummiarissa said...Reply To This Comment

aii..kena amik tindakan ni...kena jumpa budak tu bagi amaran...naya kat anak kita kena buli..

Iffah Afeefah said...Reply To This Comment

Erm siannye

kne p sound skit bdk tu

diana said...Reply To This Comment

kalau saya memang dah pergi sekolah dah.hhahah..
betul tu Lm ..ingt senang ke nak besarkan anak..dah besar,orang lain pulak yang cubit2 buli2 anak kita..

saya bagitau dah kat maisara,
sapa yang buat maisara kat sekolah bagi tau depa yang ibu akan pergi tampaq tangan depa.lepas tu ikat depa kat pokok.biar kerengga gigit..

sudah nya bila saya pi sekolah kawan2 maisara tengok saya sambil menyorok je..hahaha

diera_nadiera ulalaaa~ said...Reply To This Comment

ish3..melampau lah bebudak tu akak.. mang mak diorang suke cubit diorang kat rumah kot.
cube akak tanya kila nape orang suka cubit die?
lembut sangat si kila tu agaknya..
sebab tu laa orang selalu usik dia.
cian dia.
takut nanti, dia jadi trauma pulak nak ke sekolah..
cube akak pesan dengan kila.
kalau orang cubit dia lagi, akak suruh dia cakap, nanti aku bagitau ibu aku.haaaa.
pastu comfirm bebudak tu dah tak berani cubit dia.
insyaALLAH

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

kalau rine..sure g jumpa cikgu sekolah..nti lama2 budak tu tak takut kalau dibiarkan LM..geram jugak ni..tak suka bdk yg suka buat anak orang..huhu

Cik Cammy Lia said...Reply To This Comment

aihhh kalo dh smpi lebam2 tu sis kena buat repot la kat cikgu suh perati ckit budak2..kite kn byr yuran..tok jaga ank kite...adeii..budak2 skrg ni kecik2 dh pndi buli

pena rozie said...Reply To This Comment

cubit die blk....

Izan Ishak said...Reply To This Comment

adoiii.. masih kecik2 dah suka main cubit2. siannya aqilah...
kena bagitau cikgulah camtu miza... kalau dibiarkan mmg sukahati ajelah budak2 tu buat lagi lain kali...

kiera'sakura said...Reply To This Comment

ish apsal jadi cm tue kak... akak pegi skolah tnye cikgu dia dlu.. dlu ank sdara kira pn cm tue gak smpi tkut nk kesekolah last2 dpt tau ada org buli die.. along ke sekolah gitau cikgu, cikgu gitau mak budak tue...

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

hurmm..lebam2 la si dora blk skolah...
kawan die name "awak" tu tak back up kan tuk die ke??hihi

deno said...Reply To This Comment

kesian qila... anak buah deno Sarah, slalu jugak kaklong cerita kawan2 suka buli.. kdg2 cubit la.. pukul la.. last2 kaklong ajar cara nak protect diri.. last2 ada satu hari tu, Sarah tumbuk budak yang buli dia sampai menangis budak yang buli dia... haha..

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Kalau bab anak2... Mmg menggeramkan.. Kann? Hukk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...