Tuesday, May 8, 2012

Iri Hati



Assalamualaikum dan salam sejahtera

Apa khabar semua yan singgah membaca laman LM ni? harap semuanya sihat selalu. Nak cerita pasal iri hati. Kenapa kebanyakan kita selalu jadi mangsa iri hati dalam persahabatan atau persaudaraan. 

Biasanya mangsa iri hati pihak yang satu tu pastilah makan hati betul tak? Kadang-kadang bila fikir semula kalau layan perangai orang iri hati ni kita pun sama ke laut juga nanti. Buat bodoh sudah.

Sebenarnya manusia ni tak kira kawan atau saudara, kita susah dia pun susah hati...takut kita minta duit dia nanti. Tapi paling dia iri hati sampai sakit jiwa bila kita lebih senang hidup dari dia. Dengki dengan kesenangan kita. Betul lah kata orang tua-tua, kita susah dia susah..kita senan dia lagi susah. 

Orang iri hati ni senang saja ubat dia. Kalau dia tanya gaji u berapa? jujur saja jawab...hahaha, biar juling sikit mata dia tu. Tapi kalau jujur nanti ada pulak salah di mata  pendengki ni. Nak selamat buat-buat hidup susah dan sederhana sudah la biar orang tak susah hati nak dengki dengan kehidupan kita.

Adat manusia takda kerja, orang senang dan tak usik kau pun kau sakit jiwa ek? jadi kudis ke kalau sedara mara sendiri senang? jahat la hati orang pendengki ni. Tepuk dada tanya minda adakah kesombongan dan kedengkian kita merapatkan lagi ukhwah sesama sendiri?

 
www.tips-fb.com

7 comments:

Kakzakie said...Reply To This Comment

Pupuk jiwa anak-anak kita supaya tak ada sifat seperti itu dari kecik. Bimbang sifat ini menjadi penyakit bangsa kita..

teja said...Reply To This Comment

masalahnya LM org mcmni selalu tak perasan dia ada perasaan dengki pada org lain sebaliknya dia pulak yg merasakan org lain buat mcm2 pada dia..susah kan? huhu

Izan Ishak said...Reply To This Comment

sifat iri hati ni kalau tak dibendung mmg boleh pecahbelahkan tali persaudaraan kan.

kiera'sakura said...Reply To This Comment

hurm susah kan kak berdepan dgn org macam nie,, nk2 lak klu darah sendiri.. sabar ye kak.. anggap je diorg tue mcm semut itam berjalan dimalam yg gelap.. hihihi

kita mampu sbb tue Allah uji kita, tue yg selalu saya pegang ;)

Cikpuan rara said...Reply To This Comment

biasa lah manusia kan kak.mmg selalu cm tu.hasat dengki x habes2.

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

banyak benda leyh wat iri ni kan kak..
tp terserah pada kita nak ikot mane yg baik dan mane yg buruk.. :)
moga kita dihindarkan dr sikap yg kurang elok.. :)

fRaMe+LenSeS said...Reply To This Comment

Sbr ye kak adk :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...