Wednesday, May 30, 2012

Sengkuang vs Lengkuas



Assalamualaikum dan salam sejahtera.


ha...ni sengkuang. kenal tak? orang biasanya guna dalam buat lontong, buat rojak petis atau campur sket dalam rojak mee. Tapi saya agak heran ada sesetengah orang panggil sengkuak. Err saya ni suka pakai bahasa buku...so saya panggil sengkuang. 
Ni pula lengkuas. Nak buat rendang atau ayam masak merah perlu ada lengkuas kalau tak tak sedap. Masak lain pun perlu lengkuas gak. Ada orang tak kenal lengkuas. Eh bukan tak kenal tapi tak boleh bezakan lengkuas dengan halia. Heran tak? rupa berbeza, rasa jauh sekali...macam mana leh tak kenal?sebab kerap sangat ke dapur kot?

Motif entri ni? haha..camni, hari tu tengok dak shila sorang ni kata dia kompius le antara sengkuang dan lengkuas...hehehe..saya tak komen tapi senyum je sebab dia kata bila nak sebut selalu kena hati-hati dan fikir dulu. Takut silap... terus je saya saja nak tepek entri ni. Shila kalau baca mesti dia senyum...hehehe.








www.tips-fb.com

8 comments:

Iffah Afeefah said...Reply To This Comment

mse mude dlu sllu tersalah haha

missSenget said...Reply To This Comment

kak Lm..

kak LM..!! kite kenal dak shila tu.. hahahahaha..


ish..anak gadis ape laa xkenal sengkuang dengan lengkuas..

tp mmg konfius pn kdg2.. T-T

kdg mak kata nk sengkuang, kite bole offer nk tlg korek belakang rumah..

padahal bila masa ntah mak tanam pokok sengkuang.. kite bayangkan mak nk lengkuas..

muehehehehe..!!

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

ok lagi kot leh beza just nama je dekat2 sengkuang ngan lengkuas...hahaha...tp kalau lengkuas ngan halia tu ada x yg x leh beza....

mUm_tAz said...Reply To This Comment

HAhha, tu macam tau je sapa yang kak Lm maksud kan tu, :P

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Dlu msa kck bila mak swh beli mmg kompius la lengkuas dgn halia..haha..

kiera'sakura said...Reply To This Comment

dlu slalu gak terkonfius rempah.. hihi

deno said...Reply To This Comment

erk.. memang konpius.. tapi kan kak, deno suka makan sengkuang yg letak dalam rojak ayam tu.. mmg best! :)

Melati Qistyna's Mummy said...Reply To This Comment

Asam pedas pon sedap gak kalau boh lengkuas, :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...