Tuesday, June 26, 2012

Bubur Syafiq-Bubur Ayam




Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Syafiq dah masuk 11 bulan dah. Alhamdulillah makin sihat dan bambam. Dah belajar berdiri tunggu masa saja nak berlari kot?ehehe. Gigi entah menyorok mana masih tak muncul. Anak lain dulu 4-5 bulan dah ada gigi...syafiq comel ni gigi lak takda...hihi.

Sebab takda gigi syafiq tak suka makan bubur sejak umur 6 bulan lagi. Bila bagi je dia buang. Dia cuma menyusu badan dan LM bagi biskut saja itu pun pakai botol saja. Lemah longlai badan ni bila syafiq macam lapar sepanjang malam asik nak menyusu. Dalam sebulan lepas ni LM cuba lagi perkenalkan bubur pada syafiq, alhamdulillah dia nak makan. Syafiq ni sepupu dia punya bubur instant nak je dia ngap...tapi masin dan tak berkhasiat tu takmo la LM bagi dia selalu kan.

Sejak sebulan lepas dia nak makan bubur, tapi bagi lauk daging je dia nak telan..berminggu lah bagi lauk daging...hihi. Janji nak makan. Lepas daging LM cuba bagi dia lauk telur..pun dia nak, ikan pun nak juga. So selang selikan telur dan daging. Sekarang dah nak makan ayam...yeayy akhirnya syafiq nak makan ayam juga.

Menu hari ni bubur ayam. Sedap!

bahannya:
segenggam beras basmathi
ayam
kentang
daun saderi
bawang putih

lepas sejuk tu LM blend halus biar syafiq yang takda gigi ni dapat makan dengan mudah.

p/s: lepas ni boleh update bubur syafiq pula untuk dikongsi dengan rakan lain 




www.tips-fb.com

9 comments:

Kalamhati said...Reply To This Comment

Nak cikit!!hehe

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

nyummm...meh suap kat adik sket..hihi

THE LEKAT LEKIT STORY said...Reply To This Comment

bubur telur tu akak buat mcm mana ekk?? lala makan bubur ayam & udang je manjang.. lauk lain x pernah bg. Ikan pun ikan bilis tu pn jarang sgt nk buat. hari2 mesti bubur ayam @ udang @ dua2 skali campur. sayur dia bayam/sawi/kentang/carot jer. telur tu akan rebus dulu ker? daun saderi pn x pernah cmpur sbb x tau bby boleh makan. nnti nk try la. ikan tu akak guna ikan apa yer. nk bg lala makan jugak. lala memang hari2 makan bubur tp x blh blend la dia x nk halus sgt. kena lenyek dgn sudu jer baru dia makan. tu pn x de gigi jugak tu. nnti akak post kat kelab ibu comel yer

Cik Aish said...Reply To This Comment

nyummmm!!!!

ieda said...Reply To This Comment

sukelahh syafiq ..
anak2 akk pun suke bubur macam nie masa mereka kecik .. besar ngan bubur macam nie aje :)

deno said...Reply To This Comment

yumm2!!! deno suka jugak bubur ayam ni.. biasanya kalau deno tgh sakit, ma selalu buat bubur ni :)

Citarasa Rinduan said...Reply To This Comment

masa umai brusia mcm baby shafiq.. kak ayu bt ala2 kamu.. tapi tambah sikit mggu hadapannya.. udang, isi ayam...

hehehe

Yaya Azura aka Naz Azra said...Reply To This Comment

tambah bilis greng tanpa minyak pun sedap..lepas tu blend..bukan setakat budak.mak budak pun tumpang ngap!

kiera'sakura said...Reply To This Comment

yeayyyy syafiq dh mau mkn...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...