Tuesday, June 26, 2012

Resepi Ayam Goreng Hitam



ayam goreng hitam LM

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Beberapa hari lepas ada LM buat nasi ayam then tepek kat fb gambar ayam ni. Ramai pula adik-adik yang bertanyakan resepi ayam goreng hitam ni. Jom LM tepek resepi mudah dan ringkas ni. 

Bahan:
Ayam
Kicap manis
bawang putih-kisar
halia-halia
sos tiram
serbuk lada hitam
madu

Cara: rebus separuh masak ayam tadi di dalam sup untuk nasi ayam kita tu. angkat dan toskan. Lepas tu perapkan dengan bahan di atas dalam 30 minit ke sejam dan gorengkan hingga garing atau bakar.

p/s:kalau malas...LM cuma curah kicap manis dan sos tiram dan goreng begitu saja. Masakan ni...perlu kreatif untuk kita pelbagaikan rasa. Kalau tak letak madu kuranglah lembut dan manisnya. Kalau letak lada hitam rasanya sungguh sedap dan harum serta sedikit pedas dan seimbang sebab ada madu dan kicap manis tu. Rasa sos tiram yang manis manis tu amat bagus untuk perapkan ayam ni agar menghasilkan rasa yang enak. 

Terserah pada kita untuk tambah dan kurangkan bahan. Yang penting mudah dan sedap di tekak masing-masing. Dapur kita..pandai-pandailah kita nak hidangkan menu apa kan?




www.tips-fb.com

9 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...Reply To This Comment

kelihatan sedap nmpknye...

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

giler nampak sedap..suka sangat ayam goreng cenggitu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)mmg sedap pun..hihi

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

terliiiiiiiiiiuuuuuuuuuuuur eh...ntah bila la leh wat nasi ayam dan ayam nya mcm nie..nak kena cuba wat nie

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@Chekgu Azrineanak2 la yg terlebih suka goreng gini rine.rempah2 sgt mereka takmo

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

mmng jadi kesukaan anak2 klu masak ini kan!

Kira Kekuri said...Reply To This Comment

wahh nak tunjuk resepi nih kat adik sy lah nnti kak LM, dia kuat memasak. mesti dia suka :)

Wanzi said...Reply To This Comment

uissss mesti sedap ni... tengok ayam pun dah sedap....... lapar lah pula

deno said...Reply To This Comment

sedapnyeee.... tapi deno takboleh mkn kicap dan sos tiram... tiram akan menyebabkan SLE kembali aktif.. sedih betul...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...