Thursday, July 5, 2012

Homemade Aiskrim


Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Aiskrim strawberry coklat vanila saya...

Sejak maisarah besar ni dia pula sibuk suruh buat kuih itu cuba resepi ini...wahh dia lak terlebik eksaited ek? Okey...nak citer la pasal eskrim ni, kebetulan komen-komen ngan adik shila comel ni, citer lak pasal eskrim. Bagi dia resepi pastu teringin nak cuba buat. Dalam sembang ngan shila LM putar adunan ni kejap kat dapur.

Buat aiskrim ni bukan susah pun, terima kasih pada yang berkongsi resepi.Ampun maaf LM sangat lupa link blog beliau. Beliau buat pelbagai perisa dalam blog tu buat saya sangat teruja nak cuba. Harap beliau halalkan resepi ini dan izinkan LM share dengan kawan-kawan agar dapat mereka cuba pula nanti.

Resepi:
satu tin susu manis 500gram
1/2 tin susu segar(LM guna susu dutchlady)-sukat pakai tin susu manis tadi.
1 tin air suam
1 biji telur
2 sudu besar ovallete
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil perisa.

Caranya : masukkan semua bahan dalam mixer dan putar hingga pekat dan likat. Masukkan dalam peti sejuk hingga beku. Selamat mencuba.

Sebab anak-anak busy 2 tupperware eskrim tu masih banyak lagi. Nanti balik rumah bonda nak cuba buat untuk adik pula. Boleh buat pelbagai perisa ikut kesukaan kita...wahh, menarik kan?

www.tips-fb.com

15 comments:

ieda said...Reply To This Comment

uishh mudah aje ..
leh lah cube ..
tapi akk nie x cukup masa sokmoo lah LM huhuh ;)

amengs88 said...Reply To This Comment

mohon copy resepi... nak cuba gak.. hehehe

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

wah hebat...x pernah cuba buta eskrem cam ni.. yg biasa wat eskrem mesia jek! hehehe tq berkongsi!

kiera'sakura said...Reply To This Comment

wahh bestnya.. sbb x perlu pkai oven nk try buat la nanti.. hihihi

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

kakak saya di keramat pun selalu bt aiskrim sendiri utk ank2 dia, katanya mudah je..tp saya je yang malas wlaupun Naim sememangnya gemar sangat makan aiskrim...

Cikpuan rara said...Reply To This Comment

bahan dan cara buat mcm senang je.

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

awak cmne nak buat bg banyak perisa dlm 1 bekas...huhu

fara said...Reply To This Comment

buat untuk adik2..wow...ni yg nk dgr ni..hihihihhh...kecur air liur..haishhhhhh!!!

Mak Lagenda said...Reply To This Comment

Nak kupi! Nak kupi! Nanti nak buat..hahahaha.

Thanks lydia.

Cik Eka said...Reply To This Comment

adoi nampak sedap je tu...teringin pulak nak buat..

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

dapnyee...
slalu beli je..
padahal bole wat sendiri..hihi

UmmiAbi said...Reply To This Comment

Sdapnyer...Lau perisa lain2 tu nk wat mix cam akak cmner?Just letak sebelah2 ke?or wat cam kek lapis,pas beku 1,msukkan yg next....???

deno said...Reply To This Comment

wah best2!! bleh cuba ni kak... thanks! :)

mimi zakaria said...Reply To This Comment

eh bestnya buat aiskrim sndiri..msti cuba nie , tq ye

laila said...Reply To This Comment

boleh lah saye cuba resep ni.
sedapnyeeee...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...