Wednesday, July 4, 2012

Kasih Kakak



Assalamualaikum dan salam sejahtera


 

Bila tengok gambar syafiq dengan maisarah ni teringat kisah lalu. Teringat kisah hidup saya bersama adik-adik masa di kampung dulu. Zaman kami kecik-kecik. Kami ni lahir dalam keluarga sederhana, bonda masa tu buat kuih untuk hantar ke warung tiap hari. Petang tu dalam pukul 5-6 petang bonda dah membusy di dapur mengukus kuih, buat inti dan sebagainya. 

Oleh kerana saya anak sulung maka tugasan menjaga adik adalah tanggungjawab saya. Mana boleh tahan duduk rumah sedangkan kawan lain berlari-lari bermain dengan gembiranya. Pernah juga beberapa kali saya yang nakal meloloskan diri lari pergi main jauh-jauh tinggalkan adik menangis masa bonda sibuk di dapur. Akhirnya berbirat betis dan badan kena pukul dengan ranting pokok getah yang berbonggol-bonggol tu...huhu.sakit! saya menangis kesakitan, bonda menangis kesedihan. Lepas tu saya merajuk sedih dan menangis sampai tertido bawah kerusi.

Nakalnya zaman kecik dulu, huhu...bila tengok maisarah kendong syafiq teringat saya bawa adik main nyorok-nyorok. Siap menyorok bawah rumah arwah moyang sampai adik terhantuk kepala benjol lagi tuh..haha. Orang main getah panjang saya pun main, nak lompat saya akan pas adik pada arwah makjang..arah makjang cuma tua 2 tahun dari saya dan memang kami kamceng giler masa kecik dulu bagai akak dan adik...huhu(tiba-tiba menitis air mata rindu arwah..al-fatihah)

Bila sebut kasihnya kakak, terutama kakak sulong, besar nilainya pada saya.Kami sayang adik bagai kasih seorang ibu. Sakit adik sakitlah kami. Dulu kat kampung ada budak nakal nama firdaus belasah adik, dengan saya sekali join belasah budak tu sebab nak protect adik saya awie. Sayangnya saya pada adik saya...huhu. Saya rasa saya beruntung jadi anak sulung, walau saya sedikit hilang nikmat zaman kanak-kanak sebab menjaga adik-adik tapi saya bangga dapat tolong bonda jaga adik. Balik sekolah tolong buai kan adik sementara bonda memasak, lepas makan pergi ngaji dan terus ke sekolah agama. Balik sekolah jaga adik, bagi adik makan kat luar rumah. 

Lambat sangat  makan saya bagi ayam makan sama (sedekah kat ayam....) sebab tak sabar nak main dengan kawan-kawan. Malam-malam tolong bonda bulat-bulatkan kuih kasturi untuk bonda goreng esok paginya nak dijual. Bila bergaduh dengan adik-adik pasti saya yang akan terima hukuman sebab ayah selalu kata yang besar kena mengalah. Pasti saya yang kena rotan. Kalau ayah rotan saya tadah tangan tapi kalau bonda nak rotan saya akan lari keliling rumah sampai letih...pastu kena rotan lagi banyak..huhu. Nakalnya saya masa tu!

Kakak sulung ni naka-nakal pun sayang adik tau, dulu masa saya darjah 5 kot..saya dan adik saya awie siap kongsi duit lagi nak hadiahkan adik kami farah anak patung harga RM4 untuk besday dia. Bahagianya kami dapat beli hadiah masa tu. Kenangan lama tak mungkin saya lupa...kini adik-adik dah besar. Mungkin mereka lupa kenangan lalu sebab mereka sangat kecil masa tu, tapi segala kenangan indah bantu bonda jaga adik-adik zaman dulu amat saya hargai. Kecekalan, ketabahan dan kasih sayang adalah nilai paling indah yang ada dalam diri seseorang untuk dia belajar mengharungi pahit maung kehidupan mendatang...wallua'lam.





www.tips-fb.com

13 comments:

cik ainisha said...Reply To This Comment

salam sobah.. shbt jom join pertandingan poster.. :) ayuh kite berdakwah. ♥
http://satumakna4u.blogspot.com/2012/07/jom-berposter.html

najihah sahami said...Reply To This Comment

Mish setuju tu kak.walaupun pngalaman akak mmg gempak habis xsegempak mish,tp sygnya kat adk sama la mcm akak cakap.adik dmm,kita pn rsa nk dmm skali.adk kena marah,kita ngs skali.

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kini turun pada Maisarah tolong ummi jaga adik. Itulah karmanya dik... cuma hidup maisarah tidaklah sesusah ummi dia dulu. Maisarah boleh dapat apa saja yg dia hendak kerana kemampuan dulu dan kini jauh bezanya...

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

sukanyer tengok keakraban begini!

-Sara- said...Reply To This Comment

harapnya kak maisara sebaik mcm mamanya jugak..touching baca entry ni :)

Tentang Kita said...Reply To This Comment

ala comel nyer duk dukung adik tu...

kiera'sakura said...Reply To This Comment

uishh nakalnya akak.. hihi.. kira pun selalu kena rotan pasal gaduh ngn adik..hihi

LadyBird said...Reply To This Comment

salam akak.. :).. kasihnye akak pd adik2.. kagum ngn akak.. mcmn mak ayh akak didik akak sampai jd baik mcm ni.. sdh bl fikirkan lady xde perasaan seperti itu.. adkh krn lady seorg adik..

Siti_btp said...Reply To This Comment

Kak Long sanggup berkorban apa saja demi adiknya..
Kak Long selalu mengalah dgn adik2nya..
Kak long mesti kuat dan jarang menangis..
Kak Long sealu mempertahankan adik2nya dr dibuli..
Kak Long tunjukkan tauladan yg baik pd adik2nya.Arahan mak
Masihkah adik2 kita ni mengingati kita??

izz iizza said...Reply To This Comment

comeynya gambar diorg..:)

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

alamak kakakecik xde plak pengalaman macam nie..tp pengalaman mak sebagai kakak sulung banyak pengorbanan nya kepada adik2..mau2 plak arwah nenek meninggal sebelum mak kahwin..adik2 tumpang kasih mak sampai skrang

fRaMe+LenSeS said...Reply To This Comment

Untunglahhhh jd ank sulung. Ahahahahahah

fRaMe+LenSeS said...Reply To This Comment

Untunglahhh jd ank sulung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...