Tuesday, July 24, 2012

Kuih Vadei


Assalamualaikum dan salam ramadhan buat semua yang beragama islam.

Semalam kebetulan siap masak awal terasa macam nak makan kuih vadei. Sambil layan syafiq buat sikit untuk lepaskan hajat hati...hihi. Daun kari pun takda, takpelah saja suka-suka buat.




Resepi LM rujuk dari blog jintan manis tapi ubah sikit mengikut bahan yang ada di rumah ni.

3 genggam kacang dhal
sesudu kecil garam
1/2 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh jintan putih
1/2 hirisan bawang besar
1/2 tangkai cili merah
minyak untuk menggoreng.
*biasanya LM campur hirisan daun kari tapi semalam x letak sebab takda stok.

caranya: LM kisar halus kacang dhal dan gaul bersama bahan hirisan tadi. Bentukkan bulat dan goreng dengan minyak tenggelam kuih tadi. masak hingga kuning keemasan dan terbalikkan.

kuih ni mudah je nak buatnya, tapi kadang-kadang malas nak menepek sebab syafiq rajin sangat nak membantu kat dapur tu...hihi




www.tips-fb.com

22 comments:

Qasey Honey said...Reply To This Comment

kuih fav QH ni...mmg suka sgt...nk buat hujung mgu la...sedap tu

Cik Puan Rara said...Reply To This Comment

owh senang je buat rupanya.ngat kan susah.hehehe

normala_ali said...Reply To This Comment

wah sedapnya kuih nie.. tp xkot xjadi plak buat.. :P

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

teringat kwn lama saya ms di Skudai dulu. Mek Melaka ni suka tuk kuih ni, wajib bli kalau jumpa. Sy yg tak penah mkn pun ikut dia bli sma, cuma tak obses mm dia je..

ogyep yummy mellow said...Reply To This Comment

Salam Ramadhan... Hubby suka bangat kuih ni..

Kakzakie said...Reply To This Comment

Ehhh... kakak tak sangka macam senang. Tak pernah buat pun kakak tau selalu beli je..

Suhana Shuib said...Reply To This Comment

nampak cam senang..nak try gak lah..

Mrs. Abi said...Reply To This Comment

ini nama lain dia apa ntah....penah tgk kwn makan tpi tak makan sbb tak penah makan...hehehehe...

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

feveret KA apalgi makan panas2 terbaik!

intan_blur said...Reply To This Comment

sedap kuih nih..
salah 1 peberet intan..hehhehe
terima kasih byk2 sbb share resepi ni ye..

kiera'sakura said...Reply To This Comment

kuih nie klu tergigit cili die tue.. pertghhhh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Akak mmg letak sekeping tu at least satu cili sedappp

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Sama2.. Nanti intan cuba ye

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

LM goreng lwt semalam sbb nk mkn panas

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Masalodeh dik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Selamat mencuba

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Mudah je kak zakie

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Nanti ogyep blh buat

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Ooo dah pernah mkn la ye

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Senang sgt rara

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Mudah je pasti jd

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Selamat mencuba... Nyum3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...