Monday, July 9, 2012

Mencipta Kebahagiaan



Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Kebahagiaan adalah salah satu matlamat kita dalam kehidupan ini selain mematuhi perintah Allah dan meninggalkan larangannya. Jika kita patuh pada suruhan Allah pasti sinar bahagia itu akan muncul samada cepat atau lambat.


Pada LM bahagia itu perlu dicari. Kita yang mencorakkan kehidupan kita. Berliku, beralun atau mendatar. Jika kita mahukan dia mendatar tanpa rasa...begitulah ia terjadi. Tapi jika kita mahu dia beralun lembut dengan corak indah dan rasa yang enak kita akan ada kesempatan untuk melakukan semua itu bersama insan kesayangan kita. Kasih sayang dan cinta ini perlu dibaja, disiram dan dipupuk manja agar ia sihat, segar dan subur. 


Jika pasangan jenis malu untuk intim dan menunjukkan sikap romantis apa salahnya jika kita yang lakukan. Rimas? tiada seorang pun insan yang disayangi dan diberi belaian manja oleh insan tersayang rasa rimas. Kalau rimas tu tak sayanglah maknanya. Kalau sayang dia sendiri akan meraikan kita, dia sendiri akan sesekali cuba melahirkan apa yang ada dalam hati mereka.


Ingat....tiap orang berbeza cara, berbeza pendapat dan berbeza pandangan. Mungkin suami A sangat manis mulut dan pelawak orangnya. Kita rasa A amat bahagia berbanding suami kita mungkin seorang pendiam dan tak pandai berkata romantis. Tapi tahukah kita mungkin dalam diam A makan hati sebab suaminya menjadi buruan gadis manja dan gedik? pernah kita fikir? maka...percayalah jodoh dan takdir kita diatur oleh Allah. Allah tahu siapa yang sesuai untuk kita dan siapa yang mampu membahagiakan kita. Jika jodoh kita itu jahat dan insan yang zalim, itu mungkin ujian sementara sebelum kita dapat meraih kebahagiaan abadi. Berdoalah sebanyak mungkin agar kebahagiaan milik kamu.


Jika pasangan kita bukan seperti yang kita harapkan kini semak semula adakah sejak dari mula dia memang begitu. Jika ya..mengapa kamu mahu mencorakkan dia menjadi insan lain? perlukah begitu?jika sebelumnya dia bukan seperti sekarang, semak semula apa yang silap dan perbaikilah hubungan kalian agar kebahagiaan itu menjadi milik kalian dan pasangan...insyaAllah.


p/s:kalau bahagia baru boleh awet muda macam saya..ehehe. eh awet tua ke awet muda..kikiki

www.tips-fb.com

6 comments:

kiera'sakura said...Reply To This Comment

Allah dah kata doa tanpa usaha hanya sia-sia.. kalau cuma mengharapkan bahagia tp kita tak langsung cuba nak membahagiakan dia yg tersayang xkan jadi pape kan kak..

betul tiap org berbeza cara :)

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

thanks atas perkongsian nie...nak lagi bahagia

kaki bola said...Reply To This Comment

Segalanya Hak da ketentuan Allah. apa yang ditakdirkan tentu ada hikmahnya.

izz iizza said...Reply To This Comment

nampaknya sy akan nampak lebih tua..sbb x berapa nk bahgia..hehe

Yaya Azura aka Naz Azra said...Reply To This Comment

yg penting saling menerima seadanya..jgn tunjukkan ketidaksempurnaan hanya pada dia..kena sentiasa bertanya pada diri adakah kita dah bg yg terbaik untuk pasangan?betul tak LM?

ieda said...Reply To This Comment

setuju dikk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...