Friday, July 13, 2012

Percakapan

Assalamualaikum
Tiap hari kita bercakap. Dah mesra kita gurau senda sembang menyembang. Terlebih gurau jd kudis di hati kawan. Bila tak bertegur sapa dikata menyombong pula.

Sebaiknya bersederhana bila bercakap. Terutama dengan orang asing. Ibu bapa dan adik beradik okey lagi,mungkin faham gaya cakap kita. Tapi jika dengan keluarga mertua atau kawan yang tak biasa tu rasanya perlu kawal percakapan. Bahaya jika kata kita disalah erti. Gurauan disangka perli pula nanti. Ayat penyata dikata marah.. Bahaya!

Berkatalah yang baik saja kalau takda apa bak cakap baik diam diri. Dari cakap merapu gurau senda x tentu pasal akhirnya makan diri sendiri buat apa kan? Belajar dari kesilapan lalu, mungkin dulu kita ramah melampau tapi banyak cakap merepek. Tak salah jika lepas ni lebih menjaga percakapan dari dosa menimbun, wallauhualam.
www.tips-fb.com

7 comments:

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

yup betul tu, kdg kala kita x tau dan x sedar yg kata2 kita itu menyinggung hati orng len kan

Riana said...Reply To This Comment

salam kak..betul..entri akak smlm ngan hr ni mcm kena je ngan situasi sy..tapi libatkan kwn2 la..bukan sy..hehe..kdg2 gurau2 tapi pihak lagi 1 tak dpt terima gurauan tu..walaupun dah kenal lama..aduhai..mmg kena jaga2 ckp kan..xperlu diam diri lg bagus =)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Tu la kan?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Wsalam riana... Mmg dlm hidup ni byk terjadi mcm tu.. Apa pub kita kena hati2 kan

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

setuju, dgn orang yg kita tak biasa sgt elok jgn memandai dan cakap banyak... terkena nati kita yg malu... lagi un penilaian org yg tak rapat dgn kita mungkin berbeza..

MyMy said...Reply To This Comment

apa pun, kalau bercakap itu, biar lah bersederhana kan kak LM :)

izz iizza said...Reply To This Comment

org yg bijak sebenarnya org yg kurang bercakap..(macam pernah baca ayat ni..tapi x ingat kt mana:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...