Monday, July 2, 2012

Untung Ke Kita Benci Orang?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hidup kita ni tak panjang mana, dosa banyak pula tu, amal ibadah tak tau tinggi mana. Seharian masa berlalu tak perasan pergi begitu saja.

Tapi dalam busy dengan tugas seharian pun kadang kala saya lihat ada berlaku sindir menyindir dan perli memperli berlaku antara kita. Masalahnya bukan dengan orang yang tak dikenali tapi dengan orang yang dah pernah rapat suatu masa dulu. Dek kerana salah faham jadi benci membenci sampai tak berpenghujung.

Dapat untung besar ke jika kita membenci orang lain? Tak kira dia tu kita kenal atau tidak tapi hakikatnya kita tak layak pun membenci sesiapa kerana kita dan dia tetap sama iaitu hamba Allah juga.

Dari membenci sampai menambah dosa baik kita buat hal sendiri kan lebih baik? Tu baru bab membenci belum ditambah dosa mengadu domba pula... Ish ish ish! Takut lihat perilaku manusia ni.
www.tips-fb.com

13 comments:

izz iizza said...Reply To This Comment

x tahu la walau dh lama berlalu..benci tetap ada juga sbb terlalu banyak perkara buruk dihimpunkan..

rasanya org yg pernah alami trauma berat lebih faham dengan benda begini..

kalau ada la..kalau xde tu mungkin dh sifat semulajadi dia..suka membenci org x memasai jer..

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

kena selalu memaafkan orng baru hati kita rasa lebih tenang!..

iZ said...Reply To This Comment

benci ni jangan start..
nanti jadi habit..
orang pandang kita pon penuh kebencian nanti..

-Sara- said...Reply To This Comment

tak untung.. rugi! hhikk

deno said...Reply To This Comment

rugi2....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

@izz iizzaMungkin kesakitan lalu buat hati menjeruk rasa.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Betul tu deno

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Setuju ngan sara

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Ye, betul tu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Lakukan demi diri sendiri

kiera'sakura said...Reply To This Comment

kdang2 lagi baik jadi pendiam dari sibuk mengata hal org kan kak.. huhu

Outbound di malang said...Reply To This Comment

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

Mrs. Abi said...Reply To This Comment

benci org lagi sakitkan hati.... bile kita sedia memaafkan, mesti lega hati kan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...