Thursday, September 13, 2012

Duit Raya


Assalamualaikum semua.
Masih raya lagi? Dah nak habis raya pun kan. Tahun ni tambah sama macam tahun lepas menguruskan 4 orang punya duit raya. Pada awalnya maisarah dan azhad pegang sendiri duit mereka. Bila dah seminggu ummi kutip semula, risau tercicir pula nanti. Tengok encik laling bagi duit raya pada mereka pun dah terseliuh urat perut. Risau hilang duit tu.. Huhu

Rezeki tahun ni, dapatlah masuk tabung haji sikit. Saya dah susun duitnya dan serahkan kepada ayah mereka. Saya cuma bagi seorang RM 5 saja untuk pegang sendiri.



Seronoknya dapat duit raya, dulu zaman LM kanak- kanak dapat seratus lebih dan dua ratus tu dah banyak sangat dah time tu. Ye la nak dapat lebih dari seringgit sangat susah time tu. Zaman tu seringgit tu dah besar dah, masa tu pakai duit syiling emas tu. Berkilat, berat... Ting! Kalau masuk tabung.

Ada orang mereka belikan anak- anak kelengkapan diri dengan duit raya tu. Ada juga yang bagi saja anak tu pakai duit raya mereka, ada yang masukkan ke dalam bank. Macam biasa LM masukkan ke dalam tabung haji untuk mereka. Tahun ni baik hati sikit bagi tiap orang RM 5, tahun- tahun lepas saya ambil semuanya sebab kat Qatar mereka memang tak pakai duit sangat pun, gi shopping dengan ummi ayah. Kat sini ada kedai maka dah pandai mereka menggayakan duit raya tu.

Bila kali terakhir kamu dapat duit raya? Last dapat masa tahun nak kahwin dulu, raya bulan 11 kalau tak silap, LM kahwin bulan 12. Masih dapat duit raya lagi sebab lum nikah masa tu, malu juga tapi dah rezeki kan... hehe. Dah nikah dapat duit raya dari encik suami sajalah tiap tahun. Dah 9 kali saya dapat duit raya dari encik laling... Duit raya tahun ni tak beli apa- apa lagi. Biasanya saya beli barang sebab nak jadikan kenangan. Ternampak handbag merah! Lalalala... Boleh ke beli handbag? Ehehe, ops, nakal imiginasi saya, dapat duit raya macam dapat bonus. Sikit- sikit handbag! Huhu.

P/ s: simpan duit kat tabung haji, jangan lupa mendaftar juga tau. Turn kami bila? 2050! Tu giliran tabung haji la..

www.tips-fb.com

11 comments:

~~zana@pb~~ said...Reply To This Comment

Meriah tu duit raya, mmg kena simpan. Kakzana belum masukkan tabung haji lagi duit raya anak. Dia mmg tak belanja sebab jenis tak pandai beli sendiri (skrg ni ye la tak pandai, esok2 dia pula lebih bijak dari kita)

Tarikh Lydia pegi haji tu mcm sama je dgn kita org, tapi tu tarikh tabung haji je.

Mooniqueen said...Reply To This Comment

Lama tak dapat duit raya... Seingat MQ last dapat sebelum kahwin kerja... Ade kot 7-8 tahun.... Tapi still dapat dari... hubby.. Merasela jugak duit raya... Hehehe...

yuyu said...Reply To This Comment

banyaknya duit!! hahaha.. bagus2 simpan duit utk masa depan anak2.. itu lebih bermanfaat..
come visit my blog dear..

.: iEyLa :. said...Reply To This Comment

weee..thn ni dpt duit raye dr en.boss je..
selebihnye bg duit raye..hihi

ieda said...Reply To This Comment

wahh banyaknyee duit
meriah gituu
banyak budak2 tuu dpt ..
akk dah selamat menabung t.haji buat mereka ;)

kiera'sakura said...Reply To This Comment

taun nie dapat 60 taun depan nk mintak kt suami la sbb msti dh xde sape nk bg hahahaha

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kakak masih dapat duit raya dari pakcik-pakcik kakak yg tinggal di S'pore Dik. Mereka bagi semua anak saudara/cucu so kakak dapatlah. Dari anak saudara yg dah kerja pun kakak dapat juga tau... bagus bila anak saudara dah kerja nie dik.

Kakak dulu daftar nak pergi haji sebaik bertunang tapi buat rayuan berkali-kali hanya dapat pergi bila dah ada anak tiga.

GreenJade said...Reply To This Comment

wahhh meriah nye duit raya anak2..kite dulu2 dpt ciput2 aje kan sis..hehehe

mmm mcm dh lama x dpt duit raya..tp angpow chinese new year smpai kawen pun dok dpt lg hihihih (upsss lari tajuk jap)

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

kakD ni dah lama tak dpt duit raya dik...

dok bg kat anak2 n budak2 ada la...huhuhuhu...

Peri PiA said...Reply To This Comment

rezeki,Alhamdulillah

siMpLY nana said...Reply To This Comment

Wah meriahnya, berwarna warni...bukan kanak2 je yg suka, org tua pun suka dapat duit raya taw...ha3.
Psssttt awk, kalau kta bw kete awk lagi x nmpk dpn rsnya...hu3.hati2 k

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...