Thursday, September 27, 2012

Pisang Untuk Bayi


Assalamualaikum semua...dah lama tak cerita tentang pemakanan bayi kan? maaf LM sangat busy sekarang ni. Kebetulan encik laling ada belikan pisang malam tadi dan memang baby syafiq amat suka makan pisang jom kita tengok apa yang ada dalam pisang.

Baby syafiq mula makan pisang seawal usia 3 bulan lebih kot, tapi LM bagi sikit-sikit je la...pisang mudah hadam, tak jadi masalah sebenarnya jika kita bagi baby pisang sebagai makanan pejal untuk mereka. Sekarang dah ada gigi dia memang selalu ngap pisang.

Tau tak?
100 gram pisang menyediakan
# 1.2 gm protein
# 0.3 gm lemak
# 17 mg kalsium
# 78 mg karotin
# 88 mg kalium
# 27.2 gm karbohidrat
# 0.4 gm fiber
# 116 kcal tenaga.


Biasanya saya akan lecek pisang dan suap syafiq sikit-sikit. Dah lecek tu mudah sikit dia nak makan, sebab syafiq cuma ada 4 batang gigi je. Mudah hadam kalau dah lecek, boleh elak dari tercekik juga.

Saya pun suka makan pisang, kalau lapar malam-malam saya cari pisang juga, hehehe.

www.tips-fb.com

4 comments:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...Reply To This Comment

my favorite jugak..pisang!! =)

maszull said...Reply To This Comment

assalamualaikum lydia...memang sedap dpt makan pisang...:)

-Sara- said...Reply To This Comment

aah kite pon bg bby kita pisang! hehe

Everything's Everythings said...Reply To This Comment

Sama lah ;D
suka juga pisang.. nak2 kalau pisang goreng tu ;P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...