Tuesday, November 6, 2012

Cara Nak Rebus Ibu Kolagen Violet

Assalamualaikum semua...

Alhamdulillah terima kasih buat sahabat yang sudi membeli ibu kolagen rumpai laut gred AAA dari LM. Tadi dah pos, esok insyaAllah sampai ye.

Sebelum mencuba jenis violet ni ada orang kata bau hanyir la itu ini la...memang LM sendiri risau nak cuba. Alhamdulillah lepas mama najla kata basuh 4-5 kali, rendam semalaman dan esoknya basuh lagi berkali-kali untuk hilangkan bau laut tu takda la bau hanyir pun LM punya kolagen.

Ada yang msj banyak kali tanya macam mana nak rebus.
1.cuci lah 4-5 kali, kalau korang tak cuci nanti masin tau kolagen tu..hihi
2.rendam semalaman
3.basuh lagi berulang kali(jangan malas la...)
4.rebus dengan 3-4 helai daun pandan bersama 3 liter air dalam 40 minit. Masukkan dalam 4 bekas berasingan untuk stok seminggu makan tiap satu bekas. Sepaket tu biasanya boleh makan untuk sebulan.

p/s:rasanya tak la teruk mana bila dah letak pandan akan rasa pandan. Nak kata sampai terpaksa tutup hidung tu tipu la kecuali korang tak cuci betul betul. Campurkan dengan jus atau oren atau lime pun boleh...janji boleh telan. Secara jujurnya memang la ada bau macam ikan camtu...dah namanya hidupan marine. Tapi tak la sampai nak termuntah ke apa..dan dia tak la pekat likat macam jelly gamat tu kalau korang rebus dengan 3 liter air. Kalau kurang air maybe pekat sangat kot.

Ada yang minat nak beli boleh baca entri ni


www.tips-fb.com

11 comments:

ieda said...Reply To This Comment

akak x pernah makan kolejen2 nie .. :) x pandai ;)

Amyna said...Reply To This Comment

sedap di makan begitu sahaja.. myna makan yang di pameran hari tu.. sedapp sangat!! dorunk siap buat kerabu dan puding lagi.. meriah dorunk pelbagaikan cara makan rumpai laut nih..

kakchik@ella said...Reply To This Comment

Kc beli dari Ellen. Sampai skrg lum rebus. Hihi.

amaniammar said...Reply To This Comment

sis..

yg x hanyir tu gred AA (yellowish)
erm..klu x bau tu x marine kolegan namanya erk..
sis dah consume leh wt as testimoni erk..
make a differ before and after ye..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Tapi gred AAA lg bagus dan cpt serta antioksida

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Saya pun sama x pandai.belajar makan sbb dan masuk umur 30 ni ha

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Betul tu myna,nak buat dadih pun boleh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Kikiki.. Rebus KC jgn tak rebus

Izan Ishak said...Reply To This Comment

ok miza...izan dah bookmark siap2 entry nih. tak sabar nak tunggu brg sampai nih~

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

Amboi.

Makin bagus bisnes LM ni... Semoga terus berjaya ye..

Citarasa Rinduan said...Reply To This Comment

suka2.
thanks adik sayang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...