Tuesday, December 4, 2012

Bantu Ibu

Assalamualaikum
Bantu ibu...korang rasa wajarkah kita minta anak-anak bantu buat kerja rumah?

Kadang-kadang saya jadi serba salah bila nak minta bantuan anak dalam urus adik-adik dan buat serba sedikit kerja rumah. Risau ketahuan orang lain nanti saya dituduh pemalas dan mereka jaja cerita kita harapkan anak bla bla bla..kesian anak.

Berbeza zaman saya kecil,umur 9 tahun saya dah kayuh basikal pergi kedai eli sayir dan ikan. Saya dah jaga adik,cebuk adik dan juga bagi adik makan.

Sekarang ni si abang mandikan adik,kakak mandikan sorang lagi. Jemur kain si kakak buat dan angkat kain si abang yang buat. Kalau di rumah bonda saya masih minta mereka bantu cuma di rumah keluarga room mate saya nak minta anak buat. Risau pandangan dan hukuman mata mereka pada saya ntah apa kita tak tau.

Kadang kala bila balik kampung room mate saya buat semua kerja terasa sangat letih. Takkan di sana saya nak minta tolong itu ini. Kat rumah boleh la kan? Risau pandangan dan umpatan orang kadang kala diri rasa letih sangat. Itu keluhan sahabat saya. Setuju dengan dia, terpaksa pendam agar semuanya nampak okey walau hati makan dalam.
www.tips-fb.com

19 comments:

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

Bagi saya ...mmg wajar suruh anak bantu utk kerja yg sesuai. Boleh latih diorang kemahiran hdup..dan ringankan beban kita.
bila fikir pandangan orang mmg payahla..akan ada yg tak kena. Tapi demi jg hati n xnk pjg hal, pendam aje la.. Mtk sahabat LM tu byk sabar.

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

kdg2 time ank2 dh free drp study xsalah kot mntk tolong ank sikit2..klu xsuruh nti xreti..huhu

aisyah lola cham said...Reply To This Comment

nice entry

hnahdy said...Reply To This Comment

xsalah pun.

tapi anak2 sekarang dah maju. risau takut anak2 mengadu atau ceritakan benda tak elok kepada orang lain. Ikut family juga kot. sepatutnya dari kecik anak-anak di didik buat itu ini jgn manjakan sangat

ieda said...Reply To This Comment

akk memang dah lama minta bantuan manaina dan sabiena uruskan zahrien .. alhamdulillah .. rasanya ok kalau minta bantuan anak2 supaya mereka belajar cara hidup ..
semoga mereka lebih berdikari bila dah besar nanti ;)

Rozuan Ismail said...Reply To This Comment

zaman dulu memang penuh susah.kecik2 pon dah kena kerja. zaman sekarang jauh lebih berubah

Izan Ishak said...Reply To This Comment

kalau kat rumah sendiri mmg kita bebas nak suruh anak tolong kita. tapi itulah kan... bila di depan org lain tak tau apa reaksi bila kita suruh anak buat itu ini~

saniah said...Reply To This Comment

Takde masalah minta tolong anak2 buat kerja rmh...lagipulak itu sebahagian latihan utk mereka berdikari di masa depan...lelaki dan perempuan sama je kena tahu mngurusi rmh klau tak nnt bila mereka dah ada rmh sendiri mudah lah kan sbb diaorg dah tahu apa nk buat...
Jgn peduli cakap org...tp kena tgk jugak la umur anak dan kesesuaian kerja tu...jgn pulak anak bwh umur 12 thn dah disuruh mngoreng ikan...bahaya la pulak kan :-)
Suruh yg ringan2 je dulu...klau dah umur 15tjn...lbh tu hal2 dapur dah blh di ajar dah...tp kn remind jgk bahaya2 kat dapur tu..jgn ter bako rmh plk....hehee

elly norman said...Reply To This Comment

miza... cik hubby dah suruh elly bagitau anak2 untuk kemas bilik sendiri... untuk permulaan... pastu yang lelain boleh suruh pelan pelan... bukan apa.. kita kena fikir bila kita tak sihat... kesian bila diorang tak tau buat apa2...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Bilik mmg za sah suruh mereka kemas sendiri.tak larat dah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Tq..tu la nnt x pandai apa lg susah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Betul tu rine,sidai baju pun x lawa lg ni.haish

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Tq aisyah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Kena didik apa tanggungjawab mereka kot.kena cerita tentang tugas hidup berkeluarga baru mereka fhm agaknya

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Tu la kak.. Rasa kurang letih skrg ni

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Skrg budak asik ngadap laptop

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Depan org tu yg lemah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...Reply To This Comment

Tq kak saniah.. Adik cuba yg terbaik

Peri PiA said...Reply To This Comment

zaman kita kecik2 lagi dah diajar kan?

bukan nya kita dera pon,tolong buat sikit2 je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...