Tuesday, June 18, 2013

Buah Naga

Assalamualaikum...
Teriknya matahari harini. Terasa kering tekak dan panas badan sejak dari pagi. Mungkin penyakit dah nak menempel agaknya.

Kebetulan dalam peti ais ada lagi dua biji buah naga haritu maka LM makan la sebiji terus untuk menyejukkan badan.


Buah naga ni ramai yang tak tau khasiatnya. LM ni asal namanya buah memang tak memilih terutama buah yang tinggi khasiatnya. Di samping baik untuk kesihatan baik juga untuk kecantikan diri.

Jom kita kongsi apakah kebaikan buah naga ni.


1.Anti oksidan

2. Mencegah Kanser

3. Meningkatkan Kekebalan Tubuh
Vitamin C yang terkandung di dalam buah naga cukup tinggi itulah sebabnya mengapa buah ini sangat baik di makan

4. Meningkatkan Nafsu Makan
Jika saat ini Anda sedang mengalami masa dimana nafsu makan yang menurun elok mengambil buah naga. Selain kandungan Vitamin C yang tinggi ternyata di dalam buah naga juga terkandung Vitamin B2 dan B1

5. Menurunkan Kadar Kolesterol
Selain Vitamin B2 dan B1 buah naga juga banyak menyimpan Vitamin B3 yang jika diambil secara teratur dapat menurunkan kolesterol dalam darah secara efektif. Jika kolesterol darah menurun maka seseorang akan dijauhkan dari yang namanya gangguan peredaran darah dan jantung.

6. Memperkuat Tulang dan Gigi
Didalam satu buah naga terdapat kandungan fosfor dan kalsium yang melimpah. Itulah sebabnya jika seseorang mengamalkan makan buah naga secara teratur keadaan tulang dan giginya jauh lebih baik berbanding seseorang yang tidak pernah makan buah naga. Bagi Anda yang kini menginjak usia senja sebaiknya memakan buah naga karena dapat mencegah terjadinya kerapuhan tulang atau osteoporosis.

7. Mencegah Diabetes -sebaiknya mulai sekarang makanlah buah Naga kerana didalamnya terdapat zat yang efektif untuk mengurangi kadar gula dalam darah.

8. Merawat Kesehatan Mata
Tak hanya Vitamin A yang diperlukan untuk menjaga mata agar tetap sehat. Karoten, juga bermanfaat atas kesehatan mata yang kita miliki. Didalam Manfaat Buah Naga terdapat kandungan karoten yang sangat baik untuk mata bila diambil.

9. Merawat Jantung Agar tetap sehat
Selain olahraga teratur konsumsi makanan sehat juga dibutuhkan untuk menjaga kesehatan jantung. Jika Anda bingung menentukan buah apa yang sehat untuk jantung, sebaiknya pilih Buah Naga untuk jadi salah satu menu makanan sehat Anda mulai sekarang. Kandungan Vitamin C, B1, B2, dan B3 didalam Buah yang digelar Dragon Fruit ini sangat baik untuk kesehatan jantung Anda.

10. Merawat Kesehatan Kulit
Jika saat ini Anda sedang mengalami masalah pada kulit khususnya jerawat tak perlu khuatir. Sebab, didalam buah naga terdapat kandungan Vitamin C yang dapat menghilangkan jerawat secara sehat. Caranya pun cukup mudah, ambil satu buah naga lalu kupas kulitnya, masukkan kedalam blender, haluskan. Masukkan buah naga halus kedalam gelas, ambil airnya dengan sendok usapkan pada wajah. Sisanya bisa diminum sebagai jus segar. Lakukan secara teratur sampai masalah jerawat Anda hilang. Selain itu juga dapat diandalkan sebagai salah satu cara menghilangkan bekas jerawat yang mengganggu pada kulit wajah Anda.

Buah naga makin mahal, tapi masih tahap mampu beli lagi. Cuma, bila dia semakin digemari kerana khasiatnya, pasti harganya makin meningkat terutama bila buah ni mula dipasarkan ke luar negara.

P/s: cuaca panas ni kena makan banyak buah dan yogurt selain minum air kosong banyak2 agar kulit tak kering dan cepat berkedut




www.tips-fb.com

9 comments:

diana said...Reply To This Comment

Saya pun suka buah ni..kat sini tak mahal sanagt la..kalau 3 biji 7,8 ringgit pun ada..

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

hehehe tq share info yer suka juga buah naga ni !

D_08 said...Reply To This Comment

yg merah ni algi sedap daghi yang putih.....pade awok le.... cik LM???

eiela said...Reply To This Comment

saya suka buah naga. sedap mkn macam tu shj, tp air buah naga tak suka

Lydia Miza said...Reply To This Comment

Kat sini kalau besar tu dpt la tiga pat bijik sepuluh ringgit. Dulu lagi murah.

Lydia Miza said...Reply To This Comment

Kita sama, LM pun x suka air buah naga

Lydia Miza said...Reply To This Comment

Sama2 dear

Lydia Miza said...Reply To This Comment

Saya hentam je dua2. Tp kerap beli yg merah

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...Reply To This Comment

1 of my favourite too ! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...