Monday, June 17, 2013

Bubur Kacang Hijau Bersama Durian


Assalamualaikum semua...



Wahhhh tak baik kan menayang bubur kacang? Ehemmm... Alkisah, dari pagi tadi ngidam nak makan bubur kacang hijau campur durian. Dushhh !!! dah bambam masih nak makan benda manis je cik LM oi? Grrr

Okey, bagi merealisasikan impian dan hajat tekak ni LM buat juga bubur kacang lepas zohor tadi.

Sebelum ada yang duk tanya resepi meh LM tepek resepi versi LM ye. Kalau pakar memasak lain la cara mereka kot. Ni style orang malas... Hehehe.

Bahan:
2 1/2 cawan kacang hijau
- cuci bersih dan rebus hingga kembang bersama dua helai daun pandan

Gula melaka seketul
Gula pasir 1/2 senduk( jika suka manis boleh tambah lagi)
Air 1 cawan
- rebus hingga hancur dan tapis

Santan pekat dari 3/4 biji kelapa
Secubit garam
6-7 ulas durian

Caranya:
Masukkan air gula tadi ke dalam kacang hijau. Masukkan santan dan garam ke dalam periuk tadi.Biarkan mendidih dengan api perlahan.Masukkan garam secubit. Masukkan durian dan kacau hingga kuah masak.

Bubur kacang campur durian ni LM suka makan time sejuk2. Kalau boleh harini buat esok baru makan. Dah sejuk baru syok makan.

Cicah roti pun sedap... Nyum nyum nyum.

www.tips-fb.com

7 comments:

diana said...Reply To This Comment

saya pun suka kalau yang dah sejuk...kadang2 masuk kan dalam plastik aiskrim bagi keras..heheh..

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

Saya imagine LM ni tak tembam..saja LM cakap badan tembam.. Sedapnya bubur yang dimasak sendiri....

Atiqah Wadiah said...Reply To This Comment

x moh resepi..nk bubur blh?haha

Sunah Sakura said...Reply To This Comment

rindunya kat kak comot yang cantik ni..nguhuhuhu

D_08 said...Reply To This Comment

BUbur kakcang hijo...... tambah pulak durian... memang mabeles cik LM....... dulu2 selalu makan bile ade kenduri jeee.......

Izan Ishak said...Reply To This Comment

alaaaa... nak juga bubur kacang hijau ngan durian. baru2 ni izan buat versi takde durian. jap je licin. cam suami izan, dia suka kalau masukkan freezer. jadi keras cam aiskrim tu.

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

suka tapi x suka doyan hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...