Wednesday, August 21, 2013

Donut gebu


Assalamualaikum

Donut.. Tua atau muda ramai yang suka donut. Salut gula atau sadur coklat. Memang sedap. Dari zaman sekolah memang saya suka donut. Dulu masa kecik saya suka dinut air tangan maklong siah( dua pupu mak). Susah nak dapat rasa yang sedap selain donut dia buat. Dah sejuk pun sedap lembut. Tapi sayang , saya tak dapat resepi darinya walau pernah kerja sama2 dengan ya dulu.. Haishh

Donut lebih sedap jika dimakan panas dan dalamnya gebu. Saya tak suka donut dalamnya liat. Susah nak kunyah.. Hehe



Donut style orang malas.. Pintal2 je sebab nak cepat.. Hehe

Resepi dari sahabat lama. Masih jadi kegemaran saya..
500 gram tepung gandum
1/2 bungkus ibu roti( saya guna mauripan)
125 ml air(lebih kurang)
6 sudu gula
3 sudu susu tepung
2 biji telur( ambil kuning saja)

Aduk semuanya dan perap 40 minit seelum dibentuk. Serelah tu diamkan 30 minit dan goreng dengan api sederhana besar.

Sadur dengan gula ising.
Err ada orang letak gula pasir tapi saya tak suka sebab tak syok makan berbunyik2.. Haha
www.tips-fb.com

3 comments:

laskar pelangi said...Reply To This Comment

adessss!sangat gebuuu donat ni..nak kak!hehehe ;D rasa nak buat jugak je

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

Teringin nak makan donut pulak bila tgk ni..tak ada stok mauripan pulak, kena tgu dululah nampaknya

Cik Puan Rara said...Reply To This Comment

Wow.pintal pntal.lain punya stail.comei lah kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...