Friday, August 23, 2013

Kerang-Tip Memilih Kerang

Assalamualaikum

Dah lama tak makan kerang rebus. Malas nak beli kat kedai makan sebab kat area sini mereka cicah dengan sos tak macam kat tempat saya cicah dengan sambal kicap. Aummm

Tadi lepas pulang dari klinik(ambe gastrik) terus rasa nak ambil kerang. Err korang tau tips memilih kerang yang baik?
1. Pilih la yang masih tertutup atau bila dia terngaga kita ketuk dia boleh tertutup semula

2.Pilih kerang yang baunya tidak busuk atau berlendiri

3. Pilih kerang yang besar( haha tu LM kata) biar puas makan.

Basuh kerang .. Biasanya LM akan campurkan sedikit garam dan patahkan dua tiga biji cili api ke dalam besen yang ada kerang tu dan cuci dengan dau. Serai. Baunya wangi, dalam kerang takkan ada pasir sebab dah guna cili api tu. katanya, sebab ada cili kerang tu muntahkan pasir dalam cengkerang dia. Wallahua'lam.. Tak tau la LM kebenarannya.Kerang pun bersih dan lawa.

Dulu kat kampung selalu bersihkan guna pelepah pisang. Takda pelepah pisang daun serai pun LM okey je. Kalau takda? Rendam je dengan garam dan cili api. Memang kotoran tu akan tanggal. Jangan risau

Okey... Tiba time memasak. Apa lagi, revus saja dengan sedikit air dan garam jika perlu. Tambahkan daun kunyit, bawang dan bawang putih. Cicah sambal kicap. Aummm sedap giler okey!
www.tips-fb.com

5 comments:

Riana said...Reply To This Comment

Sedapnyer kak...haisshhh..mesti carik ni..hehe..
-moga cepat baik gastrik-

anamizu said...Reply To This Comment

wahh cili api pon boleh gune ek umi utk bagi ilang segala pasir dlm kerang ? baru tawu nih. hehe

Syazana Zainn said...Reply To This Comment

Sedapnya kerang rebus

:D

Cicah sambal kicap mmg sedap

:D

ejulz said...Reply To This Comment

lama x mkn kerang..

deno said...Reply To This Comment

alamak! family deno tak makan kerang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...