Monday, September 30, 2013

Cara Menggunakan Pressure Cooker

Assalamualaikum

Hai semua.

Dah sepuluh tahun saya kawen baru semalam dapat memiliki pressure cooker. Haha teruja la sangat hati ni. Dulu tu bukan la tak mampu nak beli cuma rasa banyak benda lain yang lebih utama sebab ye lah, terasa gak nak beli harga macam tu kan.. Huhu

Tetiba malam tadi bila incek bos balik malam dia angkut sekotak besar. Wahh dia belikan yang 18 liter tu. memang teruja serta takut nak guna sebab tak reti nak- nak benda tu melibatkan benda panas kan..

Terus la menggogel dan rujuk ke blog www.tiffinbiru.com mencari info CM guna pressure cooker ni bagaimana caranya.

Alhamdulillah.. Merebus tulang awal pagi nampaknya. Dalam dua puluh minit dah masak , syukurlah.

Saya tiru cara CM cucurkan ke paip periuk tadi dan tarik punatnya hingga bunyi berdesir tu hilang. Perlahan- lahan saya buka penutup periuk tu selepas saya tutupkan air.

Mudah nak masak tulang lembu atau ayam kampung lepas ni. Alhamdulillah moga ia jadi motivasi buat diri saya supaya lebih rajin aktif di dapur:)

Orang lain dah lama guna kita baru terkial kial kan? Takpalah.. Biat lambat jangan sampai takda. Mudah dan jimat masa dan gas.
www.tips-fb.com

2 comments:

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

Wah....seronoknya tu.. sy pun dah lama idamkan pressure cooker ni..bila lah nak beli.. suka masak sup tulang dengan bena ni cepat je kan? Ahai sedapla nanti LM dapat masak guna pressure cooker selalu

aDisH.sHidA said...Reply To This Comment

sori awak tghri smlm tak sempat nak balas pertanyaan awak sebab ke balai polis...

masa shda 1st time guna...mmg takut sangat dan tekanan je bila dgr dok bunyi..dah le nak angkat berat periuk tu..mak la tolong angkat ke sinki utk cucur air bagi cepat buka penutp tu..

mmg mudah la keje si ibu di rumah ketika di dapur kan skrg nie,...ada periuk yg boleh bg cpt empuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...